لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۶

طالبان: تا هنوز ۱۰۰ زندانی ما آزاد نشده و تا آزادی‌شان مذاکرات آغاز نخواهد شد


شماری از زندانیان رها شده‌ی طالبان توسط حکومت افغانستان
شماری از زندانیان رها شده‌ی طالبان توسط حکومت افغانستان

اظهارات ضد و نقیض مقام‌های حکومتی و طالبان در مورد رهایی زندانیان این گروه از زندان‌های افغانستان.

در آستانه آغاز مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و گروه طالبان، سخنگوی این گروه گفته که هنوز ۱۰۰ زندانی طالبان آزاد نشده و این مذاکرات تا زمان آزادی آن‌ها آغاز نخواهد شد.

حکومت این کشور گفته که مطابق فهرست طالبان، از ۵ هزار زندانی این گروه تنها ۶ تن آن‌ها هنوز آزاد نشده‌اند، اما گروه طالبان می‌گوید که نه‌تنها این شش زندانی، بلکه حدود ۱۰۰ زندانی این گروه تا حالا در زندان حکومت به سر می‌برند.

محمد نعیم وردک سخنگوی دفتر سیاسی این گروه در قطر، در پیامی به رادیو آزادی گفته که نهایی نشدن روند رهایی زندانیان، دلیل اصلی تأخیر در آغاز گفت‌وگوهای صلح است.

آقای وردک در صفحه تویتر خود نیز نوشته که هنوز شماری از زندانیان این گروه آزاد نشده‌اند و هرگاه این روند تکمیل شود، تیم مذاکره کننده طالبان برای آغاز مذاکرات میان افغان‌ها آماده است.

این در حالیست که عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی گفته که هیئت مذاکره کننده حکومت به زودی به قطر سفر خواهد کرد.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان
عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان

آقای عبدالله افزود: "من یقین دارم که این کار «سفر هیئت گفت‌وگو کننده به قطر» به‌زودی شدنی است."

اما آقای عبدالله که در مراسم گل‌گذاری به پای منار مقاومت به مناسبت نزدهمین سالگرد ترور احمد شاه مسعود سخن می‌گفت، در این مورد توضیح بیشتری ارائه نکرد.

عبدالله عبدالله: به زودترین فرصت هیئت مذاکرات کننده به قطر می‌رود

چرا تلاش‌های صلح از شدت نبردها در افغانستان نکاسته است؟

در همین حال جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان در پیامی به رادیو آزادی گفته که تا حالا شش زندانی جنجالی طالبان که قرار بود به قطر انتقال شوند، انتقال نشده‌اند.

آقای فیصل اما در مورد این ادعای سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر که حدود ۱۰۰ زندانی این گروه هنوز آزاد نشده‌اند، ابراز نظر نکرد.

جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان
جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان

اما پیش از این حکومت افغانستان بارها گفته که به استثنای شش زندانی جنجالی، تمام زندانیان این گروه آزاد شده‌اند.

در عین حال عبدالطیف نظری کارشناس روابط بین‌الملل می‌گوید که به دلیل منفعت‌جویی، برخی کشورها همواره تلاش می‌کنند تا روند صلح را به نحوی با بن‌بست روبه‌رو کنند.

آقای نظری گفت: "قدرت‌های منطقه، کشورهای صاحب نفوذ و همسایه‌های افغانستان هر کدام با توجه به نفوذی که در بین حکومت و طالبان دارند می‌خواهند مذاکرات به گونه آغاز شود که بتوانند منافع خود را در آینده سیاسی افغانستان داشته باشند. به همین دلیل ما از هر دو طرف هر گاهی شاهد بن‌بست هستیم."

این در حالیست که صدیق صدیقی سخنگوی، رئیس جمهور افغانستان روز دوشنبه در نشست خبری گفته که یک تیم فنی کار می‌کند تا برای انتقال این شش زندانی طالبان زمینه فراهم شود و این کار بدون تأخیر به پایان می‌رسد.

XS
SM
MD
LG