لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۹

منبع طالبان: فهرست زندانیان رها شده تا هنوز تأیید نشده است


صد زندانی طالبان که از سوی حکومت افغانستان از زندان پروان آزاد شدند.
صد زندانی طالبان که از سوی حکومت افغانستان از زندان پروان آزاد شدند.

آغاز مذاکرات بین افغانان هنوز هم در بی سرنوشتی به سر می‌برد. با آن که منابع در حکومت و گروه طالبان از یک هفته به این‌سو می‌گویند که گفت‌وگو ها تا یک یا دو روز دیگر آغاز خواهد شد اما تا هنوز از آغاز این گفت‌وگو ها خبری نیست.

یکتن از مسئولان بلند رتبه گروه طالبان می‌گوید، آزادی تمامی زندانی‌های این گروه از بند حکومت افغانستان تا هنوز از سوی تیم تخنیکی‌شان تأیید نشده است.

این مقام که به خاطر حساسیت موضوع نخوانست نامش گرفته شود گفت که تیم تخنیکی این گروه پیش از آغاز مذاکرات بین افغانان نخست باید فهرست زندانی‌های را که به تازگی از بند رها شده اند بررسی و سپس تأیید کند.

او شام دیروز جمعه به رادیو آزادی گفت که ملا عبدالغنی برادر رئیس دفتر سیاسی این گروه هم از پاکستان به قطر رسیده. به گفتۀ این مقام، تیم مذاکراتی گروه طالبان تکمیل شده اما برخی‌ها تا هنوز برای اشتراک در این مذاکرات به دوحه جایی که دفتر سیاسی این گروه مستقر است، نرسیده اند.

ملاقات هیئت گروه طالبان با مقام‌های پاکستانی در اسلام آباد
ملاقات هیئت گروه طالبان با مقام‌های پاکستانی در اسلام آباد

ملا عبدالغنی برادر با شماری ازنماینده‌های سیاسی این گروه اواخر ماه اگست برای دیدار با مقام‌های پاکستانی به اسلام آباد سفر کرد. این سفر پس از آن صورت گرفت که پاکستان برخی تحریم‌ها را بر ملا برادر و سراج الدین حقانی رهبر شبکه حقانی وضع کرد، یکی از این تحریم‌ها محدودیت سفر است.

روزنامه افغانستان تایمز در شماره دیروزش نوشت که ملا غنی برادر و برخی دیگر از نماینده‌های گروه طالبان هنوز هم در پاکستان اند و برای اخذ ویزه بخاطر رفتن به دوحه دچار مشکل شده اند. اما منبع طالبان در صحبت با رادیو آزادی این گزارش را رد کرد.

منابع در حکومت افغانستان و گروه طالبان از یک هفته به این‌سو همه روز می‌گویند که گفت‌وگو‌های مستقیم میان دو طرف در یکی یا دو روز دیگر آغاز می‌شود. به گفتۀ این منابع قرار بود این گفت‌وگو‌ها دیروز آغاز شود که یکبار دیگر به تعویق افتاد.

ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح
ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح

در همین حال ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح می‌گوید، حکومت افغانستان برای آغاز مذاکرات بین افغانان آمادگی کامل دارد و گروه طالبان باید هرچه زودتر آماده شود: "تیم مذاکراتی حکومت بگونه کامل آماده است و طالبان هم باید هرچه زودتر آماده مذاکرات شوند به خصوص آنعده از طالبان که در پاکستان اند و در مذاکرات قرار است اشتراک کنند باید هر چه زودتر به دوحه بروند."

با آنکه دو طرف تا هنوز تاریخ مشخصی را برای آغاز مذاکرات اعلام نکرده اند، اما روزنامه والستریت ژورنال دیروز جمعه گزارش داد که این گفت‌وگو‌ها به روز دوشنبه آغاز می شود.

والستریت ژورنال منبع این خبر را ذکر نکرده است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG