لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۳

وزارت معارف: ۳.۷ میلیون کودک در افغانستان از آموزش محروم اند


آرشیف، کودکان افغان در حال آموزش در فضای باز در ولایت لغمان
آرشیف، کودکان افغان در حال آموزش در فضای باز در ولایت لغمان

امروز نهم سپمتبر روز جهانی حفاظت از آموزش و پرورش در برابر حملات است.

بر اساس اعلامیۀ سازمان ملل متحد، توجۀ این روز بیشتر به ۷۵ میلیون کودک بین ۳ تا ۱۸ ساله در ۳۵ کشور بحران‌زده است که نیاز فوری به حمایت از آموزش و پروش دارند.

این روز برای افغانستان اهمیت ویژه‌ای دارد، چون در این کشور به دلیل چندین دهه جنگ میلیون‌ها کودک از آموزش و پرورش محروم شده‌اند.

وزارت معارف افغانستان می‌گوید که در حال حاضر ۳.۷ میلیون کودک در افغانستان از آموزش و پرورش محروم هستند که بیشتر دلیلش جنگ و ناامنی است.

نوریه نزهت، سخنگوی این وزارت به رادیوی آزادی گفت: "۳.۷ میلیون کودک در افغانستان از آموزش محروم است که بدبختانه بالای ۶۰ درصدشان را دختران تشکیل می‌دهند و بزرگ‌ترین علت این محرومیت هم جنگ‌ها و ناامنی است و به دنبال آن فقر اقتصادی و رواج‌های ناپسند است."

به گفتۀ بانو نزهت، بیشتر این کودکان محروم از آموزش و پرورش در ولایت‌های جنگ‌زده زندگی می‌کنند.

نوریه نزهت، سخنگوی وزارت معارف افغانستان
نوریه نزهت، سخنگوی وزارت معارف افغانستان

به گفتۀ سخنگوی وزارت معارف، این وزارت برنامه‌های زیادی را به منظور فراهم کردن زمینۀ آموزش و پرورش برای کودکان محروم از آموزش و پرورش روی دست دارد.

بانو نزهت به برگزاری صنف‌های محلی در محل زندگی این کودکان به عنوان یکی از این برنامه‌ها یاد می‌کند. آمار وزارت معارف افغانستان نشان می‌دهد که بیش از ۱۶ هزار باب مکتب در سال‌های گذشته در افغانستان به آتش کشیده شده و یا هم در جنگ‌ها تخریب شده است.

سازمان یونیسف با نگرانی از وضعیت زندگی کودکان افغانستان می‌گوید که زندگی کودکان این کشور به گونۀ مستقیم و غیرمستقیم متاثیر از جنگ و ناامنی است.

احمدجان نوزادی، مسئول مشارکت‌های مدنی این سازمان در افغانستان به رادیوی آزادی می‌گوید که تمام کودکان متاثر از جنگ و دیگر رویدادها تحت پوشش برنامه‌های یونیسف قرار دارد.

آرشیف، مکتبی در ننگرهار که داعش از آن به حیث سنگر استفاده کرده
آرشیف، مکتبی در ننگرهار که داعش از آن به حیث سنگر استفاده کرده

به گفتۀ آقای نوزادی، یونیسف برای ۵۰۰ هزار کودکی که به دلیل جنگ و دیگر مشکلات از آموزش و پرورش محروم مانده‌اند، زمینۀ آموزش را در محل زندگی‌شان فراهم کرده است.

آقای نوزادی افزود: "ما سیستمی داریم که بر اساس آن مکتب را به جایی که مکتب وجود ندارد، می‌بریم که در این مکتب‌ها قبل از زمان کرونا ۵۰۰ هزار کودک آموزش فرا می‌گرفتند، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و قرنطین این شمار کودکان در حال حاضر از آموزش و پرورش محروم هستند."

در بیانیه‌ای که از آدرس سازمان ملل متحد درباره روز بین‌المللی حفاظت از آموزش و پرورش در برابر حملات در وبسایت این سازمان به نشر رسیده، آمده است که حملات به کودکان در سراسر جهان بدون وقفه ادامه دارد و طرف‌های درگیر یکی از اساسی‌ترین قوانین جنگ یعنی حمایت از کودکان را زیر پا می‌کنند.

آرشیف، دختران دانش‌آموز افغان در ولایت لوگر
آرشیف، دختران دانش‌آموز افغان در ولایت لوگر

سازمان ملل گفته که ماهیت طولانی مدت درگیری‌های امروز بر آیندۀ تمام کودکان تأثیر می‌گذارد. به باور این سازمان، نسلی از کودکان که بدون دسترسی به آموزش و پرورش در درگیری زندگی می‌کنند بدون مهارت‌هایی که برای کمک به کشور و اقتصاد خود نیاز دارند، رشد می‌کنند و این موضوع وضعیت زندگی میلیون‌ها کودک و خانواده‌های آنان را بدتر می‌کند.

XS
SM
MD
LG