لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۵

فصل برداشت کچالو در بامیان و نگرانی‌های کشاورزان آن


زنان کشاورز کچالو در بامیان
زنان کشاورز کچالو در بامیان

با فرارسیدن فصل برداشت کچالو در بامیان، نگرانی‌ها از کاهش قیمت کچالو در این ولایت افزایش یافته است.

در بامیان فصل برداشت کچالو است‌ - مهمترین محصول کشاورزی محلی در بامیان. مردان، زنان و حتی کودکان روز کشتزارهای کچالو کار می‌کنند. چشم‌ها به این محصول دوخته شده تا سود بیشتری به دست آید.

اما به دلیل نبود ذخایر معیاری، آنها تحت فشارند که محصول کچالوی خود را هرچه زودتر بفروشند تا در هوای سرد بامیان نپوسد. این امر بر کاهش قیمت کچالو در بازار اثر می‌گذارد.

امسال نگرانی دهقانان از کاهش قیمت کچالو بیشتر است؛ چرا که واردات کچالو از پاکستان و ایران هم بر وضعیت بازار کچالو تأثیر گذاشته است.

حسین‌داد دهقان بامیانی می‌گوید در فصل بهار هر هفت کیلو تخم کچالو را دوصد افغانی خریده، اما اکنون محصولش را سیری ۹۵ افغانی می‌فروشد.

یک کشاورز کچالو در بامیان
یک کشاورز کچالو در بامیان

او افزود: "ما مشکل جای داریم که در این وقت به قیمت ارزان می‌فروشیم. ما ذخیره‌خانه نداریم. زمین زراعتی بسیار زیاد داریم. کچالو کشت می‌کنیم که چهار هزار تا پنج هزار سیر می‌شود. حالا مجبوریم که ببریم کابل یا مزار ارزان بفروشیم".

در حال حاضر هر سیر کچالوی بامیان از ۹۰ تا ۱۰۰ افغانی به فروش می‌رسد، در حالی که در فصل بهار کچالوی پاکستانی در بازار بامیان فی‌سیر ۲۰۰ تا ۲۵۰ افغانی فروخته می‌شود.

کشاورزان کچالو در بامیان
کشاورزان کچالو در بامیان

در حدود ۸۰ درصد مردم بامیان به زراعت اشتغال دارند و کچالو محصول اصلی زراعت این ولایت است.

وزارت زراعت افغانستان تا اکنون به برخی از دهقانان کمک کرده و انبارهای کچالو ساخته که تنها ۲۰ درصد کچالوی بامیان در آن نگهداری می‌شود و ۸۰ درصد دیگر به قیمت ارزان به فروش می‌رسد.

مسئولان ریاست زراعت بامیان گویند امسال ۳۸۰ هزار تن کچالو در بامیان تولید خواهد شد که نسبت به پارسال افزایش را نشان می‌دهد.

آرشیف یک زمین زراعتی کشت کچالو در بامیان
آرشیف یک زمین زراعتی کشت کچالو در بامیان

عبدالوهاب محمدی، رئیس زراعت بامیان می‌گوید با آن که بامیان آب و هوای مناسبی برای پرورش کچالو دارد و سالانه نصف کچالوی کشور را تولید می‌کند، اما کچالوی وارداتی از پاکستان و ایران بیشتر از کچالوی بامیان در بازارهای افغانستان به فروش می‌رسد.

او افزود: "یک مشکل جدی است که در فصل برداشت قیمت کچالو بسیار پایین می‌آید. یکی هم کچالوی وارداتی است که امسال از ایران می‌آید و دولت جلوش را نگرفته و دیگر برای دهقانان بامیان کمبود ذخیره خانه یک چالش کلان است".

به گفته آقای محمدی، نبود بازار مناسب سبب شده که کشاورزان محصولات کچالو را به قیمت ارزان بفروشند.

قرار بود وزارت زراعت امسال صد ذخیره‌ کچالو در ولایت بامیان بسازد، اما تا اکنون از شروع کار آن خبری نیست. دهقانان بامیانی خواستار ساخت این ذخیره‌ها هستند.

XS
SM
MD
LG