لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۴

چی کسانی برای کرسی‌های کلیدی کابینۀ بایدن در نظر گرفته شده‌اند؟


پیروزی جوبایدن و تیم‌اش در انتخابات ریاست جمهوری امریکا
پیروزی جوبایدن و تیم‌اش در انتخابات ریاست جمهوری امریکا

جوبایدن برنده انتخابات ریاست جمهوری امریکا شده و رقیب جمهوری‌خواه‌اش دونالد ترمپ را شکست داد.

گفته می‌شود پالیسی خارجی امریکا تحت ریاست جوبایدن تا حدی زیاد توسط افراد کارکشته اداره اوباما به پیش خواهد رفت.

بایدن مانند اکثر نامزدان مدرن ریاست جمهوری، چوکات تیم کاری‌اش را قبل از برنده شدن در انتخابات ریاست جمهوری طرح‌ریزی کرده‌است.

در جمله ۴ هزار فرد جدید که قرار است جانشین افراد اداره دونالد ترمپ شوند مهم‌ترین کرسی‌ها، کرسی وزارت خارجه، دفاع، مشاور امنیت ملی، رئیس «سی‌آی‌ای» و نماینده امریکا در ملل‌متحد است.

  • چی کسانی برای این کرسی‌های کلیدی در نظر گرفته شده‌اند؟

جوبایدن که ده‌ها سال عضو کمیته خارجی سنای امریکا بود و هشت سال معاون رئیس جمهور اسبق بارک اوباما، شناخت وسیع و عمیق از کارکشته‌ترین افراد اداره اوباما دارد.

اکثر این افراد نه‌تنها تجربه کار در حکومت را دارند، بلکه از داشتن معلومات دست اول در هر بخش، از پروسه‌های استخباراتی گرفته تا کار کمیته‌های خاص و حتی مجوزهای امنیتی برخوردارند.

باوجود آن‌که انتظار می‌رود بخش عمدۀ تیم کاری بایدن مخصوصاً در بخش سیاست خارجی افراد با تجربه دوره ریاست جمهوری اوباما باشند، ولی این به معنی تداوم پالیسی‌های اوباما نیست.

نحوه برخورد اداره بایدن با روسیه، چین، ایران و ناتو متفاوت خواهد بود.

وزارت‌های خارجه، دفاع، مشاوریت امنیت ملی، ریاست «سی‌آی‌ای» و نمایندگی امریکا در ملل‌متحد ممثلان کلیدی سیاست خارجی امریکا اند و از سوی کی‌ها اداره خواهند شد؟

رئیس جمهور پیشین دونالد ترمپ دو وزیر خارجه را تجربه کرد که اولین آن رکس تیلرسن رئیس اجرایی اکسون موبایل بود و دومی مایک پومپیو. تیلرسن به تکرار مخالفت‌اش را با نحوه حکومتداری ترمپ ابراز کرده و در مارچ سال ۲۰۱۸ (بعد از یک سال وظیفه) برکنار شده و مایک پومپیو رئیس «سی‌آی‌ای» جانشین وی شد.

حال حداقل دو دموکرات علاقمندی‌شان را به کرسی وزارت خارجه امریکا نشان داده‌اند، کریس کونس فردی که در حال حاضر عضویت کمیته‌های قضایی و روابط خارجی سنای امریکا را دارد. وی ماه گذشته مقاله طویل را در مورد پالیسی خارجی امریکا به نشر رسانیده بود، تحت عنوان "سیاست خارجی دو حزبی هنوز هم ممکن است" مقاله‌ای که در آن به نحوی آمادگی‌اش را به کار با جمهوری‌خواهان ابراز کرد.

کریس مورفی
کریس مورفی

کریس مورفی سناتور دموکرات دیگر است که در حال حاضر عضو کمیته روابط خارجی سنای امریکاست. وی به وضاحت علیه روسیه و در حمایت از اوکراین صدا بلند کرده و همچنان در طرح یک پروژه انرژی دخیل بوده که وابسته‌گی کشورهای اروپای شرقی را به نفت و گاز روسیه کاهش می‌دهد.

مشکل انتخاب یک سناتور دموکرات به‌حیث وزیر خارجه در این است که این حزب یک کرسی سنا را از دست خواهد داد، نهادی‌که در حال حاضر در کنترول جمهوری‌خواهان است.

نامزد احتمالی دیگر برای کرسی وزارت خارجه انتونی بلینکین است، فردی‌که تجربه وسیع سیاست خارجی امریکا را دارد و در دهه ۱۹۹۰ عضو شورای امنیت ملی بل کلنتن بود.

او از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ مشاور ارشد بایدن در امور امنیتی بود و در دوران اوباما معاون مشاور امنیت ملی و اخیراً از مشاورین کلیدی کمپاین انتخاباتی بایدن بود.

در فوروم امنیت اسپین در ماه اگست امسال گفته بود "اداره بایدن با چالش برانگیزترین محیط امنیتی مواجه خواهد بود که در ده‌ها سال با آن مواجه نبوده‌ایم".

انتونی بلینکن
انتونی بلینکن

نیکولس برنز نیز از جمله کسانی است که گمان می‌رود از نامزدان احتمالی برای کرسی وزارت خارجه باشد.

وی از دیپلوماتان ارشد اداره جورج دبلیو بوش و اوباما بوده و در دوران ترمپ سفیر امریکا در ناتو بود.

برای کرسی وزارت دفاع امریکا در اداره بایدن چی کسی در نظر است؟

تقرر اعضای حزب مخالف به کرسی وزارت دفاع در چند سال گذشته امر عادی در امریکا بوده است. ویلیم کوهین، رابرت گیتس، چک هیگل همه جمهوری‌خواهانی بودند که در اداره‌های دموکرات کار می‌کردند.

جیم متیس اولین وزیر دفاع اداره ترمپ از نگاه حزبی بی‌طرف تلقی می‌شد، ولی وی بعداً از ترمپ بریده حمایتش را از بایدن اعلام کرد.

میشل فلورنوی که در اداره اوباما معاون وزیر دفاع بود به حیث نامزد احتمالی وزارت دفاع دیده می‌شود و اگر تقرر یابد، اولین وزیر دفاع زن در تاریخ امریکا خواهد بود.

میشل فلونوری
میشل فلونوری

فلورنوی قبل از آن‌که به اداره اوباما بپیوندد، از بنیان‌گذاران یک مرکز تحقیقاتی دفاعی به نام "مرکز امنیت جدید امریکا" بود که از سوی شرکت‌های بزرگ قراردادی امریکا تمویل می‌شد.

خانم میشل فلورنوی در فوروم امنیتی اسپین در ماه اگست خواهان سرمایه‌گذاری بیشتر امریکا در بخش تکنالوژی امنیتی و (آرتیفیشل انتلجنس) به هدف مقابله با سیاست‌های چین و روسیه شد.

  • مشاور امنیت ملی اداره بایدن کی خواهد شد؟

ترمپ به‌طور ریکاردگونه در ۴ سال ریاست جمهوری‌اش ۴ مشاور امنیت ملی را تجربه کرد از جان بولتن گرفته تا رابرت اوبراین.

اوباما هم سه مشاور امنیت ملی را تجربه کرده بود به شمول سوزان رایس که حال گمان می‌رود شاید مشاور امنیت ملی بایدن شود.

سوزان رایس که در دوران اوباما سفیر امریکا در ملل‌متحد هم بود در واشنگتن به حیث زن مبارز، تیز زبان و خیلی فهمیده تلقی می‌شود، ولی شماری از جمهوری‌خواهان به سبب این‌که خانم رایس چند سال پیش جلو تحقیقات به رهبری جمهوری‌خواهان در قضیۀ حمله بر قونسلگری امریکا در بنغازی لیبیا را گرفته بود، با او عقده دارند و شاید قبول شدن وی به‌حیث مشاور امنیت ملی در سنای امریکا که فعلاً در کنترول جمهوری‌خواهان است، مشکل باشد.

سوزان رایس
سوزان رایس

فردی دیگری به نام نید پرایس که ۱۱ سال در «سی‌آی‌ای» کار کرده و سخنگوی شورای امنیت ملی اوباما بود و با آغاز ریاست جمهوری ترمپ استعفا داد نیز از جمله کسانی است که گفته می‌شود شاید به‌حیث مشاور امنیت ملی معرفی شود.

  • سفیر امریکا در ملل متحد کی خواهد بود؟

در این رابطه از سمنتا پاور که فعلاً پروفیسر پوهنتون هاروارد است و اخیراً مشاور امور خارجی کمپاین بایدن بود نام گرفته می‌شود، ولی معلوم نیست خودش کار در نیویارک را می‌پذیرد یا خیر.

از سوزان رایس هم به‌حیث سفیر احتمالی امریکا در ملل‌متحد نام گرفته می‌شود، ولی معلوم نیست جمهوری‌خواهان او را به سبب همان قضیه بنغازی می‌پذیرند یا خیر.

  • رئیس «سی‌آی‌ای» یا اداره استخبارات مرکزی امریکا در اداره بایدن کی خواهد شد؟

بعد از آن‌که مایک پومپیو «سی‌آی‌ای» را به قصد وزارت خارجه ترک کرد، جینا هاسپل یک کارمند سابقه‌دار «سی‌آی‌ای»، رئیس این اداره تعیین شد.

باوجود آن‌که این خانم با تجربه از حمایت وسیع کارمندان «سی‌آی‌ای» برخوردار است، ولی شماری زیاد دموکرات‌ها از دخالت گذشته وی در پالیسی‌های مرتبط با نحوه تحقیقات «سی‌آی‌ای» بعد از حمله‌های یازدهم سپتمبر ناراضی اند، تحقیقاتی‌که نه‌تنها در امریکا، بلکه در سطح جهان شکنجه عنوان شده‌است.

XS
SM
MD
LG