لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۹

هشدار برنامه غذایی جهان: خطر قحطی عظیم در پیش روست


یک زن کهن سال فلسطینی در پهلوی مواد غذایی مساعدت شده نشسته است. 09Jun2010
یک زن کهن سال فلسطینی در پهلوی مواد غذایی مساعدت شده نشسته است. 09Jun2010

برنامۀ غذایی جهان، برنده جایزۀ نوبل امسال می‌گوید که افغانستان و چند کشور دیگر در آسیا، افریقا و امریکایی لاتین در سال آینده میلادی به کمک‌های غذایی عاجل نیاز دارند.

به گزارش اسوشیتدپرس، دیوید بیسلی رئیس این اداره به رهبران جهان هشدار می‌دهد که سال آینده نسبت به سال‌جاری دشوارتر خواهد بود.

او می‌افزاید که اگر کمک چندین میلیارد دالری نشود، خطر قحطی عظیم در پیش روست.

وحیدالله امانی سخنگوی برنامه غذایی جهان
وحیدالله امانی سخنگوی برنامه غذایی جهان

وحیدالله امانی سخنگوی برنامه غذایی جهان در کابل در این اواخر به رادیو آزادی گفت که احتمال دارد شمار افراد دچار نبود امنیت غذایی در افغانستان تا اواخر سال ۲۰۲۰ به پانزده میلیون نفر برسد: "ما در اوایل سال ۲۰۲۰ در حدود ۱۲ میلیون نفر داشتیم که عدم مصونیت غذایی داشتند. تخمین ما این است که با شیوع ویروس کرونا و قرنطین‌های که در شهرهای بزرگ وضع شده بود و مردمی که زندگی ایشان با کار روزمره پیش می‌رفت چندین ماه نتوانستند که کار داشته باشند . بدون شک که این وضعیت تأثیرات خود را داشت و شاید سه الی سه و نیم میلیون نفر دیگر هم به این تعداد افزوده شده باشند. تخمین ما این است که در ختم سال حدود پانزده یا بیشتر از پانزده میلیون نفر عدم مصونیت غذایی داشته باشند."

آقای امانی افزود از جمله افرادی که با نبود امنیت غذایی رو به رو خواهند شد، شصت فیصد اطفال خواهند بود.

توزیع کمک های غذایی به بیجا شده ها داخلی در ولایت هلمند
توزیع کمک های غذایی به بیجا شده ها داخلی در ولایت هلمند

اطفال صدها هزار بیجا شدۀ داخلی بیشتر با این وضعیت رو به رو اند.

گلبدین ۶۵ ساله که به علت ناامنی بیجا شده و اکنون در خانه یکی از دوستانش در شهر فیض آباد مرکز بدخشان زندگی می‌کند در این اواخر به رادیو آزادی گفت: ​" یک دخترم بنام مژده جان را مرض کرونا گرفت. هفت ساله دختر را اول کشت. غذا نداشت، مواد صحی نداشت. شیر نداشت، گفتند کیله بدهیم، نداشتیم. گفتند میوه و ترکاری بدهید، نداشتیم بتیمش."

دیوید بیسلی رئیس برنامه غذایی جهان
دیوید بیسلی رئیس برنامه غذایی جهان

دیوید بیسلی رئیس برنامه غذایی جهان می‌گوید مساعدت‌های که امسال هنگام شیوع کرونا صورت گرفت از جمله کمک‌های نقدی، تاخیر در بازپرداخت قرضه‌ها و بسته‌های محرک اقتصادی از قحطی جلوگیری کرد.

او افزوده که این اداره در سال آینده به ۱۵ میلیارد دالر نیاز دارد که ۵ میلیارد آن صرف برای جلوگیری از قحطی و ده میلیارد دیگر برای مقابله به سوء تغذی اطفال و فراهم آوری غذا برای شاگردان مکتب تخصیص داده می‌شود.

XS
SM
MD
LG