لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۴

ویلسن: حکومت افغانستان باید به "معافیت زورمندان از مجازات" رسیده‌گی کند


راس ویلسن سرپرست سفارت امریکا در کابل
راس ویلسن سرپرست سفارت امریکا در کابل

راس ویلسن سرپرست سفارت امریکا در کابل می‌گوید حکومت افغانستان باید برای نشان دادن پابندی‌اش به مبارزه با فساد به "معافیت زورمندان افغان از مجازات" رسیده‌گی کند.

راس ویلسن کاردار و سرپرست سفارت امریکا در کابل می‌گوید ایالات متحدۀ امریکا انتظار دارد دولت افغانستان تعهداش را در شفافیت و حساب‌دهی با اولویت قرار دادن یک مبارزۀ معنادار با فساد اداری تقویت کند.

آقای ویلسن در یک رشته تویت‌ها از حکومت افغانستان خواسته است که برای نشان دادن تعهد در مبارزه با فساد و اصلاحات نهادی افغانستان باید به موضوع معافیت زورمندان افغان از مجازات رسیده‌گی کند.

این مقام بلندپایۀ امریکایی در افغانستان افزوده است که دولت افغانستان باید نشانه‌هایی را به بازیگران قدرتمند در افغانستان بفرستد که نشان دهند جنایات آنان مجازات خواهد شد.

آقای ویلسن درحالی از برداشتن معافیت در برابر مجازات زورمندان گپ می‌زند که پیش از این شماری از مردم و مقام‌های حکومتی به‌شمول امرالله صالح معاون نخست ریاست جمهوری گفته اند که شماری از افراد زورمند و حتا نماینده‌گان مردم در شورای ملی در گسترش دامنۀ فساد اداری در کشور نقش دارند.

ایالات متحدۀ امریکا یکی از بزرگ‌ترین کشورهای کمک‌کننده‌ به افغانستان است.

به اساس گزارش بازرس ویژۀ ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان "سیگار" امریکا از سال ۲۰۰۲ به این سو، بیش از ۱۳۰ میلیارد دالر در بخش‌های غیرنظامی با افغانستان کمک کرده.

از سویی هم اندرسن لندمن سفیر ناروی در نشست خبری به مناسبت روزجهانی مبارزه با فساد اداری در کابل می‌گوید مبارزه با فساد در تأمین صلح پایدار بسیار بااهمیت است.

آقای لندمن می‌گوید: "همزمان با این که گفتگوهای صلح افغانستان به مرحلۀ تازۀ در دوحه داخل می‌شود و مردم با یک فرصت تاریخی برای صلح روبرو شده اند، بیایید این را به یاد بیاوریم که مبارزه با فساد اهمیت بسیار زیادی دارد و این مبارزۀ هر روز برای تأمین صلح در افغانستان مهم است."

درهمین حال صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری می‌گوید که حکومت افغانستان در کار مبارزه با فساد اداری متعهد است.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری
صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری

آقای صدیقی افزود: "حکومت افغانستان در مبارزه با فساد تلاش های زیادی را انجام داده است. پالیسی‌ها، مقرره‌ها و قوانین زیادی را به تصویب رسانیده است. در بخش نهادهای عدلی و قضایی و حتا ایجاد محاکم‌ها ویژه تلاش صورت گرفته که قضیه ها به گونۀ جدی پی‌گیری شود. به باور ما گام ها و تلاش‌های برجسته استند و از این موارد نمی شود چشم‌پوشی کرد."

مبارزۀ معنادار با فساد اداری از خواست‌هایی است که جامعۀ جهانی و کشورهای کمک‌کننده هموار از حکومت افغانستان انتظار داشته اند.

پیش از این نزدیک به صد نمایندۀ کشورها و سازمان‌های مختلف جهان بار دیگر در ۲۴ نومبر همین سال در نشست ژنو بر این موضوع پافشاری کردند و از حکومت خواستند تا در برابر فساد گام های موثری بردارد.

حکومت افغانستان نیز همواره تعهد کرده‌است که در کار مبارزه با فساد جدی است.

گزارش: راتب نوری

XS
SM
MD
LG