لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۵

ارگ: مراحل بعدی مذاکرات صلح باید در داخل افغانستان دنبال شود


ارگ ریاست جمهوری افغانستان
ارگ ریاست جمهوری افغانستان

مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان بر ادامه گفت‌وگوهای صلح میان دولت و گروه طالبان در داخل این کشور تاکید کرده و گفته که در این زمینه مطابق خواست طالبان آمادگی خواهند گرفت.

حمدالله محب مشاور امنیت ملی محمداشرف غنی، در صفحه توییتر خود نوشته است که دولت افغانستان هیچ ملاحظه‌ای برای ادامۀ گفت‌وگوهای صلح در داخل افغانستان ندارد.

آقای محب گفته است روند باقیمانده گفت‌وگوهای صلح میان دولت و گروه طالبان باید در داخل کشور دنبال شود: "دولت در مورد محل گفت‌وگوها ملاحظه‌ای ندارد و آماده است که این مذاکرات را انجام دهد و حتی تاسیسات لازم برای آن تهیه کند."

مشاور امنیت ملی افغانستان همچنین تاکید کرده که با ادامه گفت‌وگوهای صلح در داخل این کشور، هیئت‌های دو طرف شرایط را بهتر درک کرده و از مصارف گزاف نیز جلوگیری خواهد شد.

رحمت الله اندر
رحمت الله اندر

در همین حال رحمت‌الله اندر، سخنگوی دفتر مشاور شورای امنیت ملی در توضیح اظهارات آقای محب به رادیو آزادی گفت: "ادامه گفت‌وگوها در داخل این کشور برای همه قابل اعتماد خواهد بود و ساحه مشخص امنیتی برای آن ایجاد خواهد شد. این کار حق مالکیت و نظارت از روند صلح را به ملت خواهد داد. تیم‌های مذاکراتی به گونه بهتر از زحمات و خواست‌های مردم خود آگاه خواهند بود. همچنین از مصارف اضافی نیز در این روند جلوگیری می‌شود."

رادیو آزادی تلاش کرد در این مورد نظر گروه طالبان را نیز داشته باشد، اما سخنگویان این گروه اظهار نظر نکردند.

این در حالی است که مرحله دوم گفت‌وگوها میان تیم‌های مذاکراتی دولت و گروه طالبان در قطر ادامه دارد.

محمد حنیف اتمر وزیر خارجه افغانستان
محمد حنیف اتمر وزیر خارجه افغانستان

پیش از این محمداشرف غنی رئیس جمهوری و محمدحنیف اتمر وزیر خارجه افغانستان نیز پیشنهاد کرده بودند که گفت‌وگوهای صلح باید در داخل افغانستان انجام شود.

اما طالبان چنین پیشنهادات را رد کرده بودند.

آقای اتمر هنگام رهایی هزاران زندانی طالبان گفته بود که گفت‌وگوهای صلح باید در کشورهای گوناگون انجام شود.

طالبان در آن زمان گفته بودند که روند مذاکرات براساس توافق دو طرف به پیش خواهد رفت.

مرتبط

XS
SM
MD
LG