لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۵

هشت صبح: طالبان در دستورکارشان به برقراری آتش‌بس اهمیتی قائل نشده است


شماری از روزنامه‌های کابل
شماری از روزنامه‌های کابل

رونامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر به بررسی موضوع‌های پیشنهادی برای بحث در مذاکرات، وقفه و محل مذاکرات پرداخته‌اند.

  • هشت صبح

هشت صبح در سرمقاله خود موضوع‌های پیشنهادی گروه طالبان برای بررسی در مذاکرات صلح را بررسی کرده است. به نوشته روزنامه، مهم‌ترین این موضوع‌ها تشکیل نظام اسلامی، شورای سراسری عالمان دینی، معارف اسلامی و حقوق زنان در چهارچوب شریعت اسلامی است.

روزنامه افزوده که طالبان این موضوع‌های پیشنهادی را روشن نکرده‌اند که آیا نظام اسلامی طالبان با نظام کنونی تا چه حد تفاوت دارد. هشت صبح افزوده که با پیشرفت مذاکرات بدون شک طالبان با جزئیات بیشتری درباره این موضوع‌های پیشنهادی بحث خواهند کرد.

سرمقاله‌نویس هشت صبح افزوده که طالبان جنگ را به عنوان مهم‌ترین حربه برای فشار آوردن بر دولت افغانستان همچنان حفظ کرده‌اند و در دستورکار خود به موضوع برقراری آتش‌بس اهمیتی قائل نشده است.

به باور نویسنده، این امر بیانگر آن است که گروه طالبان می‌خواهند پیش از همه به خواست‌های خود برسند و بعد به موضوع آتش‌بس بپردازند. به نظر روزنامه، یکی از خواست‌های اصلی این گروه رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه رهبران این گروه است.

به نظر هشت صبح، موضوع‌های پیشنهادی نمایندگان دولت و گروه طالبان نشان می‌دهد که دو طرف اختلاف‌های عمیقی دارند. روزنامه این اختلاف‌ها را «طبیعی» دانسته، اما تأکید کرده که به آتش‌بس به عنوان خواست اصلی باید توجه شود.

  • مسیر

روزنامه مسیر در سرمقاله خود به بررسی وقفه مذاکرات صلح پرداخته و آن را باعث نگرانی‌ مردم دانسته است. به نظر روزنامه، در زمان وقفه خشونت‌ها همچنان ادامه می‌یابد و بیشتر هم می‌شود. نویسنده تأکید کرده که این خشونت جاری نباید مانع آغاز مجدد گفتگوها شود.

نویسنده مسیر افزوده که برخی حلقات از همین حالا تلاش می‌کنند که برای آغاز دوباره گفتگوها مشکلات و موانع ایجاد کنند. نویسنده اما در این مورد به شواهد و اسنادی ارائه نکرده است و از کسی هم نام نبرده است.

سرمقاله‌نویس مسیر افزوده که این گفتگوها طولانی، مشکل و سخت خواهد بود، اما باید ادامه یابد و به هیچ صورت متوقف نشود. روزنامه تأکید کرده که در وضعیت کنونی موضوع‌هایی برای بحث در مذاکرات پیشنهاد نشود که باعث توقف مذاکرات شود.

  • آرمان ملی

آرمان ملی در سرمقاله خود پیشنهاد حکومت افغانستان برای ادامه مذاکرات صلح در داخل کشور را بررسی کرده و نوشته که اگر طالبان این پیشنهاد حکومت را بپذیرند، پس باید منطقه‌ای را در نظر گیرد که امنیت آن به دست سازمان ملل متحد باشد.

نویسنده آرمان ملی افزوده که ادامه مذاکرات صلح در داخل کشور به این دلیل اهمیت دارد که از مداخلات خارجی جلوگیری می‌شود. به نظر روزنامه، افعانها در داخل کشور زودتر از خارج کشور به توافق می‌رسند و اعتماد مردم به صلح هم بیشتر می‌شود.

اخیراً محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان پیشنهاد کرد که دور بعدی مذاکرات باید در داخل کشور ادامه یابد، اما گروه طالبان این پیشنهاد را رد کرده و آن را باعث «تخریب» مذاکرات صلح دانسته است.

XS
SM
MD
LG