لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۸

نگرانی ناروی و کانادا از افزایش میزان خشونت‌ها در افغانستان


نیروهای امنیتی افغانستان در حال بررسی پس از رویداد بمب‌گذاری در کابل.
نیروهای امنیتی افغانستان در حال بررسی پس از رویداد بمب‌گذاری در کابل.

سفارت‌های ناروی و کانادا در افغانستان می‌گویند که هنوز هم سطح خشونت‌ها در افغانستان بلند است.

نگرانی‌ها جهان از بلند بودن سطح خشونت‌ها در افغانستان.

سفارت‌های ناروی و کانادا در افغانستان می‌گویند با آن‌ که مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان در قطر جریان دارد اما هر روز سطح خشونت‌ها افزایش میابد.

اولی اندریز سفیر ناروی به روز پنجشنبه در نشستی که از سوی زنان در پیوند با گفتگوهای صلح در کابل برگزار شده بود تاکید کرد که هنوزهم سطح خشونت‌ها بلند است.

بیرق ناروی
بیرق ناروی

او افزود: "منشی عمومی ملل متحد هشدار داده که بلند بودن سطح خشونت‌ها در افغانستان؛ باور به روند صلح را کم می‌کند. ما برای نجات زندگی مردم و حفظ باور مردم؛ می‌خواهیم خشونت‌ها کاهش یابد."

آقای اندریز تاکید کرد که اگر از سوی طالبان آتش‌بس شود مذاکرات پایان مثبت خواهد داشت.

سفیر ناروی می‌گوید که آغاز دوباره مذکرات که به تاریخ ۵ جنوری است؛ برای هر دوطرف فرصت مناسبی است تا برای گفت‌وگوهای آینده آمادگی کامل بگیرند.

از سویی هم ویشال کپور سکرتر نخست سفارت کانادا در این نشست نگرانی خود را از حمله های اخیر که بیش‌تر خبرنگاران را مورد هدف قرار داده ابراز کرد.

در همین حال ارناوت پاولز معاون هیئت اتحادیه اروپا در افغانستان گفت که از روند صلح افغانستان حمایت می‌کند.

آقای پاولز افزود که حکومت افغانستان از فرصت‌ به میان آمده برای صلح بهره ببرد تا برای به میان آمدن صلح پایدار زمینه فراهم شود.

طالبان به تازگی در مورد گفته‌های نمایندگان کشورهای خارجی چیزی نگفته‌اند اما پیش از این ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این گروه به رادیو آزادی گفته بود که آنان خشونت‌ها را در مقایسه با گذشته خشونت‌ها کاهش داده‌اند.

از سویی هم لیمه انوری عضو موسسه توان‌مندسازی زنان در روند صلح می‌گوید که مذاکرات صلح در پشت در‌های بسته است و زنان افغان در این باره معلومات ندارند.

او افزود: "زنان به عنوان شهروندان برابر نظریات خود را در همه امور کشور دارند. نه تنها در مورد حقوق خود بلکه در تمام امور کشوری باید از آنان مشوره گرفته شود. دولت افغانستان از کشورهای اسلامی دیگر باید بیاموزد که چگونه آنان در مدیریت بیلانس؛ دموکراسی و اسلام موفق بوده‌اند."

با این همه رولا غنی بانوی نخست کشور در گفت‌وگوی ویژه با رادیو آزادی نگرانی خود را از سرنوشت زنان پسا مذاکرات صلح ابراز کرد.

رولا غنی بانوی نخست افغانستان
رولا غنی بانوی نخست افغانستان

به گفتۀ او اگر حکومت موقت ایجاد شود قانون اساسی که از زنان حمایت می‌کند از میان خواهد رفت.

از سوی عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در نشستی که از سوی زنان برگزار شده بود گفت که افزون بر زنان؛ جوانان و اقلیت‌ها همه قشرها در روند صلح سهیم خواهند بود.

این نگرانی‌ها در حالی است که هیئت‌ حکومت افغانستان و طالبان پس از حدود ۳ ماه بحث و نهایی سازی کارشیوۀ گفتگوها رفته‌اند. هیئت حکومت افغانستان دوباره به کابل برگشته‌است و ملا عبدالغنی برادر معاون دفتر سیاسی طالبان در راس یک هیئت به پاکستان رفته‌ است و با مسئولان آن کشور دیدار دارد.

گزارش: مهناز نوری

XS
SM
MD
LG