لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۲

سرور دانش: دشمنان با طرح قتل‌های هدفمند می‌خواهند امتیازگیری کنند


محمدسرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان
محمدسرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان

معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که «دشمنان افغانستان با طرح قتل‌های هدفمند اخیر می‌خواهند که در میز مذاکره امتیازگیری کنند».

محمدسرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان امروز پنج‌شنبه در نخستین کنفرانس ملی مدافعان حقوق بشر در افغانستان با اشاره به حملات هدفمند اخیر در این کشور گفت که «دشمنان افغانستان» قلب دموکراسی، آزادی بیان، حاکمیت قانون، انتخابات و حقوق بشر را هدف قرار داده است.

او افزود: "هدف اصلی دشمن این است که اول در میان مردم موجی از رعب و وحشت و ناامیدی خلق کند و در مرحله دوم بین همه ما و بین دولت و مردم فاصله و تفرقه ایجاد نماید و ما را به جان همدیگر بیاندازد و سوم این که در میز مذاکره امتیاز بگیرد و یا پروسه صلح را به بن بست بکشاند."

با آن که آقای دانش از گروهی خاصی نام نبرد، اما در حال حاضر گفت‌وگوهای صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان ادامه دارد که بحث‌های این روند روی اجندای اصلی تا ده روز دیگر از سر گرفته خواهد شد.

معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان تأکید کرد که دولت با رهایی هزاران زندانی طالبان حسن نیت‌اش را به منظور ایجاد فضای اعتماد نشان داده و امیدوار هستند که گروه طالبان با شعارهای "میان‌تهی" مانع پیشرفت روند صلح نشود و با شروع دور دوم مذاکرات هم آجندای مذاکرات مورد توافق قرار گیرد و هم در اولین فرصت آتش بس عمومی به اجرا گذاشته شود.

آقای دانش می‌گوید که طالبان خواهان ایجاد پسوند اسلامی در هر مورد هستند، در حالی که تمام قوانین و موارد حقوق بشری افغانستان هیچ مغایرتی با اسلام ندارد.

از سوی دیگر در نشست شبیه‌سازی سازمان ملل متحد در کابل می‌گوید که تعیین زعامت از سوی مردم خط طلایی دولت در توافق صلح احتمالی آینده است.

امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان
امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان

آقای صالح می‌افزاید: "زعامت را باید ملت تعیین کند. زعامت را شورای کوتیه، شواری پشاور، شورای اهل و عقد، شورای فلانی، شورای قومی، شورای مصلیحین، شورای مخیرین؛ این همی نباید زعامت تعیین کند. زعامت را باید فرد فرد ملت تعیین کند. سر این همی خط ایستاد هستیم."

آقای صالح تأکید می‌کند که مرگ و به دار آویخته شدن بهتر از آن است حق رای از مردم زیر نام معاملۀ صلح گرفته شود.

این در حالیست که مذاکرات بین‌الافغانی به تاریخ ۱۲ سپتمبر به گونۀ رسمی در دوحه، پایتخت قطر آغاز شد و هیات مذاکره کنندۀ دو طرف پس از بیش از دوماه چانه‌زنی و بحث روی طرزالعمل کاری مذاکرات توافق کردند. هیئت‌های مذاکراتی هر دو طرف در اوایل هفته گذشته با نشر اعلامیۀ مشترک از توقف مذاکرات تا تاریخ پنجم جنوری (۱۶ جدی) خبر دادند. دلیل توقف مذاکرات "بحث بیشتر در مورد اجندای مذاکرات صلح" خوانده شده است.

XS
SM
MD
LG