لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۰

خزان و زمستان موقع شکار پرندگان کمیاب در پاکستان، افغانستان و منگولیا


آرشیف
آرشیف

در فصل زمستان در پاکستان و فصل خزان در افغانستان و منگولیا زمان شکار پرنده‌های کمیاب به شمول عقاب، باز و شاهین فرا می‌رسد.

به گزارش فرانسپرس، صندوق جهانی حیات وحش پاکستان می‌گوید، هر چند شکار عقاب و شاهین ممنوع است، اما ثروتمندان خلیج تقاضا برای خریداری این پرنده‌ها را افزایش داده اند.

این اداره می‌گوید که تنها در سال ۲۰۲۰ میلادی ۷۰۰ شاهین به طور غیر قانونی از پاکستان قاچاق شده است.

نگهداری و پرورش شاهین، باز و عقاب در کشور‌های حاشیۀ خلیج یک عنعنه است.

یک متخصص حفاظت از محیط زیست به خبرگزاری فرانسپرس گفت که عقاب و شاهین بازان عرب معمولاً حدود پنج تا ششصد پرنده دارند که بیشتر آنها در طبیعت آزاد پاکستان، افغانستان و منگولیا صید می‌شوند.

یک عقاب و یا شاهین در بازار‌های سیاه ده‌ها هزار دالر ارزش دارد.

اما شکار این پرنده‌ها برای شکارچیان در پاکستان، افغانستان و منگولیا به منبع عاید خانواده‌ها تبدیل شده است.

محمد رفیق یک شکارچی شاهین در پاکستان به خبرگزاری فرانس پرس می‌گوید، از اینکه شدیداً به پول ضرورت دارد، دست به این عمل می‌زند.

مردم در افغانستان هم این پرنده‌ها را به طور غیرقانونی شکار می‌کنند و در برخی موارد قاچاقبران که وارد پاکستان می‌شوند، به مناطقی در افغانستان هم رهنمایی می‌گردند.

آرشیف
آرشیف

رادیو آزادی به تازگی به نقل از تعداد شکارچیان محل در بدخشان و جوزجان گزارشی را به نشر رسانده گفته که در این اواخر شماری از شکارچیان محلی و خارجی بگونه غیر قانونی این پرندگان را شکار و به خارج می‌برند.

سید حیات‌الله مشهور به پیر طلا یکی از شکارچی‌ها در بدخشان است. او می‌گوید، شکارچی حرفه‌ای است: "ما خانوادگی به شکار علاقه داریم. از ماه قوس به بعد در این مناطق کبک، کبک دری و یک پرنده به نام چرده و کبوتر‌های کوهی، شکار می‌کنیم."

حمید یکی از شکارچیان جوزجان به رادیو آزادی گفت، شکارچیان محلی آزادانه هر نوع پرنده را شکار می‌کنند و در داخل افغانستان به پول ناچیز به فروش می‌رسانند.

اما بگفته وی از روزی‌که شکارچی‌های خارجی از عربستان و پاکستان آمدند عاید آنها کاهش یافته است.

XS
SM
MD
LG