لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۲

‎وزارت معارف افغانستان: جلو اعزام جوانان به پاکستان تحت نام آموزش‌های دینی گرفته می‌شود‎


آرشیف، یکی از مدرسه‌های دینی در پاکستان
آرشیف، یکی از مدرسه‌های دینی در پاکستان

حکومت افغانستان می‌گوید، تلاش می‌کند جلو رفتن جوانان و نوجوانان برای آموزش‌های دینی به سایر کشور‌ها را بگیرد.

وزارت معارف می‌گوید، تلاش می‌کند جلو اعزام جوانان و نوجوانان به پاکستان را تحت نام آموزش‌های دینی بگیرد.

مقام‌های افغان گفته اند که در بسیاری از مدرسه‌های پاکستان، جوانان و نوجوانان افراطیت را آموزش می‌بینند و حتی آن‌ها به حمله‌های انتحاری آماده می‌شوند.

نجیبه آرین سخنگوی وزارت معارف افغانستان در این مورد به رادیو آزادی گفت: "ما منحیث وزارت معارف افغانستان مسئولیت داریم تا در داخل کشور زمینۀ خوبی را برای آموزگارهای ما چی در عرصه تعلیمات اسلامی یا تعلیمات عمومی باشند، فراهم بسازیم و مصمم هم استیم چون وظیفه وزارت معارف ارائه خدمات تعلیمی و تربیتی خوب برای هم‌شهریان ما است."

امرالله صالح، معاون نخست رئیس جمهوری افغانستان
امرالله صالح، معاون نخست رئیس جمهوری افغانستان

پیش از این امر الله صالح معاون اول ریاست جمهوری روز شنبه (4 دلو) گفته بود، طالبان شماری از جوانان و نوجوانان از خانواده‌های فقیر استخدام می‌کنند و آن‌ها را با شستشوی مغزی به انجام حمله‌های انتحاری آماده می‌کنند.

به گفتۀ آقای صالح، آموزش‌های افراط‌گرایی در پاکستان و مناطق تحت اداره طالبان صورت می‌گیرد.

ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان ویدیوهای متهمان را در گذشته نشر کرده. این متهمان می‌گویند که در مدرسه‌های دینی پاکستان برای‌شان انجام حمله در افغانستان آموزش داده می‌شد.

سخنگویان طالبان این را نمی‌پذیرند که جنگجویان‌شان در مدرسه‌های دینی پاکستان آموزش دیده‌اند.

ذبیح الله مجاهد از سخنگویان این گروه در پیامی به رادیو آزادی گفت که آن‌ها در مناطق تحت حاکمیت‌شان مدرسه‌های دینی دارند که جوانان و نوجوانان در آن آموزش می‌گیرند.

در برخی گزارش‌ها گفته شده که بیش از ۵۰۰ مدرسه تنها در مناطق قبایلی پاکستان وجود دارند که حضور جوانان و نوجوانان افغان در آن‌ها خیلی زیاد است.

مولانا محمد یوسف شاه سخنگوی جامعه دارالعلوم حقانیه در اکوره ختک مربوط ایالت خیبر پشتونخواه است.

او به جنگ در افغانستان "جهاد" خطاب می‌کند و می‌گوید، شاید شماری از طالب العلمان پس از تکمیل دوره آموزشی‌شان برای اشتراک در جنگ به افغانستان رفته باشند اما به باور او، در جریان آموزش چنین کاری صورت نگرفته.

وی گفت: "در هنگام آموزش یک تن هم از مدرسه‌های پاکستان به افغانستان نرفته. آن‌ها آموزش‌های دینی را در مدرسه‌ها فرا می‌گیرند. اما از اینجا یک تن هم به جنگ و جهاد نرفته است. اگر طالبی برای سه روز در درس حاضر نباشد، او را از مدرسه بیرون می‌کنیم. این قانون مدرسه ما است."

مجیب انگار خبرنگار در پاکستان بود که اکنون در کانادا بسر می‌برد. او به رادیو آزادی گفت که برای جلوگیری از افراطیت در مدرسه‌های پاکستان، هیچ اقدام بزرگی صورت نگرفته.

مدرسه دینی در ایالت چمن پاکستان
مدرسه دینی در ایالت چمن پاکستان

انگار می‌گوید: "گفته می‌توانیم که پاکستان قصداً نمی‌خواهد بالای این مدارس کنترول داشته باشد. جوانان افغان که هزاران و ده‌ها هزار تن‌شان در مدرسه‌های پاکستان آموزش می‌گیرند، در همین جا تولد شدند، بزرگ شدند و برخی‌ها از افغانستان می‌روند، به روحیۀ تربیه می‌شوند که ضد افغانستان و ضد انسانیت است."

پاکستان در سال ۲۰۱۹ گفته بود، می‌خواهد بیش از ۳۰ هزار مدرسه را تحت مدیریت حکومت در آورد تا آن‌ها در نظام تعلیمی آن کشور شامل شوند.

وفاق المدارس العربیه که بورد بزرگ تنظیم کننده مدرسه‌های پاکستان است، می‌گوید، در حال حاضر حدود ۲۳ هزار مدرسه نزد آن‌ها ثبت است اما ۲۰ هزار مدرسه دیگر هم وجود دارند که به صورت رسمی ثبت نشده‌اند.

این بورد و حکومت پاکستان هر دو نمی‌پذیرند که در مدرسه‌های آن کشور برای جوانان و نوجوانان افغان خشونت آموزش داده می‌شود.

در کابل، طارق آرین سخنگوی وزارت داخله افغانستان می‌گوید، شاگردان مدرسه‌های دینی در داخل این کشور بایومیتریک می‌شوند.

طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله افغانستان
طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله افغانستان

آرین گفت: "در بحث بایومیتریک شدن دانش‌آموزانی که در مدارس درس می‌خوانند، اقدام‌های را از پیش در هماهنگی با مدارس انجام دادیم. در حال حاضر مدارس در رخصتی‌ها بسر می‌برند. هنگامی که رخصتی‌ها به پایان رسید، ما برنامه بایومیتریک برای تمامی مدرسه‌ها را آغاز می‌کنیم و این برنامه در تمامی مدارس گسترش خواهد یافت."

وزارت داخله می‌گوید، قصد دارد ۵ هزار مدرسه و مرکز آموزش‌های دینی را هم به صورت رسمی ثبت کند.

XS
SM
MD
LG