لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۱

تاکید وزارت اطلاعات و فرهنگ بر نگهداری گنجینهٔ باختر در داخل افغانستان


گنجینه باختری
گنجینه باختری

وزارت اطلاعات و فرهنگ در واکنش به خواست ولسی جرگه می‌گوید که گنجینه باختر باید در خود افغانستان نگهداری شود.

پس از گفته‌های میر رحمان رحمانی رئیس ولسی جرگه درباره مصون نبودن گنجینه باختر و خواست برای انتقال آن به برون از کشور حالا وزارت اطلاعات و فرهنگ‌ افغانستان‌ می‌گوید که این گنجینه نماد عظمت و بزرگی کشور است و باید در افغانستان نگهداری شود.

محمد طاهر زهیر سرپرست وزیر این وزارت در نشست خبری به روز پنج‌شنبه (۹ دلو) در کابل گفت که این‌ گنجینه با حجمی که دارد نمی‌تواند پشتیبانه پولی و مالی شود، اما این گنجینه ارزش تمدنی و تاریخی زیادی دارد.

محمد طاهر زهیر، سرپرست وزیر وزارت اطلاعات و فرهنگ
محمد طاهر زهیر، سرپرست وزیر وزارت اطلاعات و فرهنگ

او افزود که این آثار براساس تفاهم‌ کشورها و به هدف نمایش به دیگر کشورها فرستاده می‌شود اما پس از مدتی باید دوباره به افغانستان بازگردانده شود.

آقای زهیر گفت: "دولت قدرت‌اش و هیبت آن ایجاب می‌کند که آثار فرهنگی خود را مطابق به تقاضا و هماهنگی‌های لازم در بیرون از کشور به نمایش بگذارد و پس بیاورد و در پیش خود نگهداری کند و این آثار را چنان‌چه که در سالیان گذشته نگهداری شده، حالی هم نگهداری می‌شود هیچ کس، نه به آن چشم طمعه‌ای دوخته است و نه دستبردی به آن می‌زند و نه ضرورت به دستبرد آن است."

به گفته آقای زهیر گنجینه باختر در طول ۱۳ سال گذشته در ۱۳ کشور و ۲۹‌ موزیم به نمایش گذاشته شده و از رهگذر آن بیش از ۳۵۰ میلیون افغانی به افغانستان عاید داشته‌است.

او افزود که از آثار تاریخی و فرهنگی نباید منحیث ابزار سیاسی استفاده شود و سلیقه‌های سیاسی به فرهنگ آسیب رساند.

از سویی دیگر ولسی جرگه هنوزهم بر موقف پیشین‌اش تاکید می‌کند.

حجت‌الله خردمند نایب منشی ولسی جرگه یا مجلس نمایندگان به رادیو آزادی گفت: "به هیچ عنوان گفته نمی‌شود که از این استفاده سیاسی شده است یا بخاطر استفاده از این، نخیر به عنوان رئیس و اعضای ولسی جرگه نگرانی خود را گفتن که بلاخره سرمایه ملی افغانستان به یغما و تاراج نرود. فقط اظهار نگرانی کردن و این حق هر شهروند است، جدا از این که عضو ولسی جرگه باشد یا نی، حق هر شهروند است که باید نگران باشد و این نگرانی حق ما است‌."

حجت‌الله خردمند، نایب منشی مجلس نمایندگان/ولسی جرگه افغانستان
حجت‌الله خردمند، نایب منشی مجلس نمایندگان/ولسی جرگه افغانستان

گفته‌های ولسی جرگه در پیوند به انتقال گنجینه باختر به برون از کشور با واکنش‌های تند روبرو شد.

پیش از این ارگ ریاست جمهوری در واکنش به آن، پیشنهاد انتقال گنجینه باختر به برون از افغانستان را مایه تاسف خوانده بود و از نماینده‌گان مردم خواست تا دربارهٔ مسایل ملی مسوولانه حرف بزنند.

گنجینۀ باختر که در حدود ۴۰ سال پیش در سال ۱۹۷۸ در طلا تپهٔ جوزجان به دست آمد که حالا ذخیره تاریخی طلا در افغانستان و از جملۀ پنج گنجینه بزرگ جهان پنداشته می‌شود.

XS
SM
MD
LG