لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۳

سازمان جهانی شفافیت: فساد در افغانستان نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش یافته است


نشان سازمان جهانی شفافیت
نشان سازمان جهانی شفافیت

بر اساس گزارش تازۀ سازمان جهانی شفافیت فساد در افغانستان در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش یافته است.

‎سازمان جهانی شفافیت با نشر گزارش سالانه‌اش مربوط به ۲۰۲۰ گفته است که افغانستان از منظر فساد اداری در میان ۱۸۰ کشور جهان در این سال در جایگاه ۱۶۵‌ام قرار گرفته است.

در گزارش این سازمان آمده است که در سال ۲۰۲۰ با شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان در ارائۀ خدمات صحی و تدارکاتی برخی اداره‌ها برای جلوگیری از گسترش این ویروس فساد گسترده صورت گرفته است.

آرشیف
آرشیف

سلیمان اسدالله، مسؤول عمومی برنامه‌های سازمان شفافیت در افغانستان به روز پنج‌شنبه به رادیوی آزادی گفت، با آن که میزان فساد اداری در افغانستان نسبت به دو سال پیش کاهش یافته است، اما حکومت افغانستان باید به تلاش‌هایش را در راستای مبارزه با فساد اداری بیشتر کند.

او افزود: "در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ مبارزه بهتری با فساد صورت گرفته است و این نشان می‌دهد که سال‌های آینده بهترتر شود. دولت برای مبارزه با فساد به جدیت بیشتری نیاز دارد و در این مبارزه از تشکیل اداری و گمارش‌ها گرفته تا مبارزه با فساد هر اداره باید خودش را از گام‌های سلیقه‌ای و سیاسی پاک کند تا افغانستان از شر این بیماری خلاص شود."

این گزارش سازمان جهانی شفافیت بر اساس معلومات مردم عام، بازرگانان و آگاهان امور و گفت‌وگو با آنان تهیه شده است که مردم عام با انتقاد از روند ارایۀ خدمات گزارش‌های مربوط با فساد را با این سازمان شریک ساخته اند.

بر اساس این گزارش افغانستان در سال ۲۰۱۹ در میان ۱۸۰ کشور جهان از لحاظ فساد اداری در جایگاه ۱۷۳‌ام قرار داشت.

این گزارش نشان می‌دهد که فساد در افغانستان در سال گذشتۀ میلادی نسبت به سال قبل آن کاهش یافته است.

این در حالیست که کشورهای کمک‌کنندۀ افغانستان در نشست جینوا در سال ۲۰۲۰ ادامۀ کمک‌هایشان را مشروط به شفافیت و مبارزه با فساد اداری کرده بودند.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان از صعود هشت پله‌ای افغانستان در این رده بندی استقبال کرده است.

در اعلامیۀ ریاست جمهوری آمده است که رئیس جمهور محمد اشرف غنی از تمام نهادهایی که در راستای مبارزه با فساد به گونه جدی عمل نموده و سبب بهتر شدن جایگاه و اعتبار افغانستان در سطح بین‌المللی شده اند، قدردانی می‌کند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی شفافیت دنمارک، نیوزلند، فنلند، سینگاپور، سویدن، سویزرلند، نترلند، جرمنی و لوکزامبورک از منظر فساد پاکترین کشورها خوانده شده اند.

اما سودان جنوبی، سومالیا، سوریه، یمن، وینزویلا، کانگو، لیبیا، کوریای شمالی، هایتی، ترکمنستان، گینهٔ استوایی و برمودا از جمله کشورهای اند که با فساد گسترده‌ای مواجه هستند.

اما سودان جنوبی با قرار گرفتن در جایگاه ۱۷۹‌ام این فهرست، فاسدترین کشور جهان خوانده شده است.

این در حالیست که نهادهای دولتی و غیردولتی افغانستان در سال گذشتۀ میلادی هر از گاهی از وجود فساد گسترده در سطح کشور گزارش داده اند.

چندی پیش ادارۀ بازرس ریاست جمهوری افغانستان با نشر گزارشی از موجودیت فساد گسترده در بودجۀ مبارزه با ویروس کرونا خبر داد که در نتیجه رئیس جمهوری برخی از مقام‌های وزارت صحت عامه را به لوی سارنوالی کرد.

از سوی دیگر سید اکرام افضلی، رئیس دیدبان شفافیت افغانستان می‌گوید که هنوز هم به دلیل وجود فساد گسترده در کشور جامعه با مشکلات زیادی دست و گریبان است.

سید اکرام افضلی، رئیس دیدبان شفافیت افغانستان
سید اکرام افضلی، رئیس دیدبان شفافیت افغانستان

او می‌گوید: "نظارت ما از کارهای حکومت و تحقیقات ما نشان می‌دهد که فساد هنوز هم یک مشکل جدی است که خود حکومت را هم با مشکلات زیادی مواجه کرده است. مانند عدم دسترسی به خدمات، عدم حاکمیت قانون و در کنار این ناامنی و فقر هم در حال افزایش است."

آقای افضلی می‌گوید که حکومت افغانستان باید در راستای استقلالیت نهادهای عدلی و قضایی گام‌های جدی را بردارد تا مبارزه با فساد اداری تقویت شود.

این در حالیست که رئیس جمهور غنی دستور اخراج محمد محمدی، مسؤول بخش پولیوی یونیسف از کشور را صادر کرد.

دواخانه مینه‌پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری در صفحۀ تویتر خود نوشته است که محمد محمدی، مسؤول بخش پولیو یونیسف به دلیل عدم شفافیت در امور و بی‌اعتنایی به رئیس جمهور بر اساس حکم رئیس جمهور غنی ۲۴ ساعت وقت دارد تا افغانستان ترک کند.

XS
SM
MD
LG