لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۲

افزایش استفاده از جنگلات و نگرانی از قطع آن‌ها در افغانستان


نمایی از ولایت نورستان
نمایی از ولایت نورستان

مسئولان حکومت افغانستان می‌گویند که استفاده مردم درتناسب به گذشته از جنگلات بیشترشده، اما نگرانی‌های جدی ازقطع جنگلات هنوزهم پابرجاست.

جنگلات، حیات وحش و تاثیرات آن برزندگی انسان‌ها: هرگاه از لحاظ علمی به روابط جنگلات با حیات وحش توجه شود هویدا می‌شود که هردولازم و ملزوم یک دیگراند.

وزارت زراعت و مالداری افغانستان می‌گوید که استفاده انسان‌ها از جنگلات بیشترشده و این نشان دهند آن است که مردم به ارزش جنگلات آگاه شده اند.

اکبررستمی سخنگوی این وزارت درمورد گفت: "ساحه پوشش جنگلی افغانستان به بیش از۱.۷میلیون هکتاررسیده که نسبت به سال های قبل یک تغییر چشم گیرآمده است مجموع ساحات جنگلات افغانستان ۱.۹میلیون هکتاراست که پس ازجنگ‌ها این به ۱.۳میلیون هکتار رسید. خوشبختانه با تلاش‌های وزارت زراعت و همکاری مردم دراین بخش افزایش قابل ملاحظه بوجود آمده وساحات جنگلات افغانستان افزایش یافت."

اکبررستمی سخنگوی این وزارت زراعت و مالداری
اکبررستمی سخنگوی این وزارت زراعت و مالداری

به گفته آقای رستمی برای جلوگیری ازقطع جنگلات تلاش های انجام شده و در بهارسال آینده آماده‌گی‌ها برای غرس حدود ۲۵میلیون اصله نهال گرفته شده است.

این وزارت این‌را نیز می‌پذیرد که قطع جنگلات هنوزهم ادامه دارد، اما از اقدامات جدی برای جلوگیری از آن خبر می‌دهد.

به اساس معلومات بخش حفاظت ازجنگلات این وزارت، تنها دردوسال گذشته حدود ۵۰۰ نهاد دربخش حفاظت ونگهداری ازجنگلات فعالیت می‌کند.

اما آیا استفاده درست از این جنگلات بر زنده‌گی انسان‌ها تاثیرگذار است؟

عبدالوهاب مهمند باشنده ولایت بغلان می‌گوید که نفع بردن از جنگلات برروان انسان‌ها تاثیر زیاد دارد.

او می‌گوید: "جنگلات دربخش تصفیه هوا،کنترول آبها، پیشترفت تولیدات صنعتی و داخلی نقش زیاد دارد، با توجه به وضعیت کنونی حکومت به گونه ای که نیاز است دراین زمینه اقدام نکرده است."

پارون و لایت نورستان
پارون و لایت نورستان

زین‌الله زهین باشنده ولایت خوست موثریت جنگلات را برای ازبین بردن آفات طبیعی چنین بیان می‌کند.

او می‌گوید: "در موجودیت جنگلات هوای پاک تولید می‌شود، جلو آفات طبیعی مانند سیلاب و بادها گرفته می‌شود، از درختان میوه دار هم استفاده کرده می‌توانیم مثل جلغوزه که به قیمیت بلند به فروش میرسد و درجنگلات میتوان حیوانات اهلی را هم به چراندن برد."

اما برخی از کارشناسان بخش جنگلات می‌گویند که نبود حاکمیت قانون، قطع جنگلات به گونه غیرقانونی، پیشرفت سریع تکنالوژی، آلوده‌گی هوا و افزایش نفوس شهری از عواملی اند که زندگی حیات وحش را با خطر روبروکرده و نگرانی‌ها در قسمت از بین رفتن جنگلات را بیشترکرده است.

بخش دیگر مرتبط به جنگلات حیوانات است، سوم مارچ روز بین‌المللی حفاظت از حیات وحش خوانده شده است.

این روز درحالی فرا میرسد که هنوز هم شکار حیوانات که در جنگلات زنده‌گی دارند به گونه آشکارا ادامه دارد.

ولی مدقق معاون پیشین اداره ملی حفاظت از محیط زیست به رادیوآزادی گفت که تا هنوز به گونه که لازم است دربخش حفاظت ازحیات وحش کاری صورت نگرفته است.

عبدالولي مدقق
عبدالولي مدقق

وی ادامه این وضعیت را قابل نگرانی میداند و تاکید دارد که هرگاه جلو قطع جنگلات و کشتار حیوانات گرفته نشود عواقب آن خطرناک خواهد بود.

او افزود: "اداره که دربخش نگهداری حیوانات وحش ایجاد شده است به گونه که لازم است دراین بخش اقدام نکرده است دربخش نگهداری و جلوگیری از شکار حیوانات وحشی در بیست سال گذشته گام‌های موثر برداشته نشده است و این قابل نگرانی است."

آقای مدقق تاکید می‌کند که باید جلو این وضعیت گرفته شود.

اما همایون کاظمی یک مسئول اداره ملی حفاظت از محیط زیست به رادیوآزادی گفت که هرچند وضعیت حیوانات داخل جنگل قابل نگرانی است، اما وی از اقدامات عملی دراین زمینه خبرداد.

او افزود: "درکل وضعیت فعلی حیات وحش درافغانستان با توجه به قطع بی‌رویه جنگلات، که پناه گاهی حیات وحش است افزایش نفوس شهری، افزایش سطح فقر، چیزهای اند ما حدود ۱۶۸نوع حیات وحش داریم که هرروز آنرا ازدست میدهیم یعنی هویت بیولوژیک خود را ازدست میدهد."

به گفته وی ،درمناطق شرقی وجنوبی کشور وضعیت حیات وحش بحرانی است.

آقای کاظم می‌گوید،هرچه زود تر از این حالت جلوگیری می‌شود و حکومت در مهارکردن آن برخی برنامه های بنیادی را آماده کرده است.

ارشیف، افغانستان کې د یوه ښکار شوي پړانګ پوستکی
ارشیف، افغانستان کې د یوه ښکار شوي پړانګ پوستکی

به اساس گزارشها به طورکل درکنار میلیاردها انسان درکره زمین، درحال حاضر هشتاد میلیون حیات وحش زندگی می‌کنند.

به اساس گزارش‌ها به سطح جهان در هریک ساعت سه حیات وحش به دلایل مختلف ازبین میروند که با این رقم روز به روز نسل آنها درحال ازبین رفتن است.

محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در دور نخست ریاست جمهوری اش فرمان را صادر کرد که به اساس آن شکارحیوانات و پرندگان قیمتی منع قرارداده شد.

محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

اما دراصل بخاطری به آن توجه نشد که مردم بیکاربوده و تلاش میکردند ازهمین راه عواید بدست آورند، تا جای که شکارچیان برخی ازکشورها برای شکاربه این کشورمیامدند.

به اساس معلومات اداره ملی حفاظت ازمحیط زیست افغانستان،درحال حاضر درتمام کشورحدود ۱۵۰ نوع حیات وحش که درمیان آنها پرنده‌گان مختلف هم شامل می‌باشد وجود دارد.

این اداره می‌گوید که درحال حاضر بند امیر، واخان، شاه فولادی و قول آب چکان از مناطقی اند که برای بود و باش حیات وحش محل مناسب گفته شده است.

XS
SM
MD
LG