لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۳

نگرانی‌ها از کاهش بارندگی و بروز خشکسالی در افغانستان


دهقانان در حال جمع آوری حاصلات گندم در ولایت سرپل. June 06 2020
دهقانان در حال جمع آوری حاصلات گندم در ولایت سرپل. June 06 2020

بازمحمد در ولسوالی مقر ولایت بادغیس مشغول کشاورزی است. او نگران خشک‌سالی و از بین رفتن گوسفندهایش است.

بازمحمد می‌گوید اگر سال آینده باران نبارد، کشتزارهایش خشک خواهد شد: "بارندگی نیست. امسال اینجا دو بار برف باریده، دیگه نشده. گندم‌ها خشک شده. مردم خیلی به تشویش هستند. گندم و اینها خشک شده. مردم حالا بخاطر خشک‌سالی به طرف هرات می‌روند."

بر اساس آمار اداره هواشناسی افغانستان، میزان بارندگی امسال در مقایسه با پارسال حدود ۳۵ درصد کاهش یافته است.

محمدنسیم مرادی، آمر پیشگویی اداره هواشناسی به رادیو آزادی گفت که امیدوار است در سه ماه پیشرو، میزان بارندگی افزایش یابد: "نظر به هواشناسی که از ۲۲ استیشن در سطح کشور صورت گرفته، کاهش بارندگی را در سال ۲۰۲۰ نظر به سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش بارندگی داشتیم."

آرشیف، روز آفتابی پس از بارش برف در ولایت بامیان
آرشیف، روز آفتابی پس از بارش برف در ولایت بامیان

وزارت دولت در امور مبارزه با حوادث طبیعی با ابراز نگرانی از بروز خشکسالی در سال ۱۴۰۰ می‌گوید امسال میزان بارندگی در برخی مناطق افغانستان ۴۰ ملی متر بوده است.

احمدتمیم عظیمی، سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی گفت: "بارندگی‌های امسال کمتر از سطح نورمال بوده؛ یعنی برخی نقاط کشور تا ۴۰ ملی متر بارندگی داشته با این صورت ما در سال آینده احتمال می‌رود که شاهد خشکسالی به ویژه در نقاط شمال و شمال شرق باشیم. ما پلانی را با هدایت رئیس جمهوری و معاون اول روی کار داریم و تیم‌ها توظیف شده."

افغانستان کشور زراعتی است و بر اساس آمار رسمی، حدود ۴۵ درصد مردم به کشاورزی اشتغال دارند که به آب و بارندگی وابسته است.

به گفته مسئولان اداره مبارزه با حوادث طبیعی، افغانستان نیازمند ۲۵۰ ملی متر بارندگی است تا از خشکسالی نجات پیدا کند.

کاهش بارندگی و افزایش نفوذ در شهر کابل سبب کاهش آب‌های زیر زمینی شده و باشندگان برخی مناطق را با مشکلات مواجه کرده است Kabul, Feb 16 2020
کاهش بارندگی و افزایش نفوذ در شهر کابل سبب کاهش آب‌های زیر زمینی شده و باشندگان برخی مناطق را با مشکلات مواجه کرده است Kabul, Feb 16 2020

برخی آگاهان نگران تکرار خشک‌سالی‌ سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ هستند.

به باور آنان کاهش میزان بارندگی سبب افزایش فقر، کاهش حاصلات فراورده‌های زراعتی و افزایش بیجا‌شد‌گان داخلی می‌شود.

عبدالولی مدقق، معین پیشین اداره محیط زیست در این باره می‌گوید: "در قدم اول سکتور زراعت ما و در قدم دوم سکتور مالداری ما متضرر شده و به کمبود آب مواجه می‎‌شوند. این دو سبب می‌شود که اقتصاد کشور متضرر شوند و همچنان مسئله‌ای که خیلی نگران‌کننده است، بیجاشده‌های داخلی افزایش پیدا می‌کند."

اداره هواشناسی تغییر احتمالی اقلیمی، افزایش گازهای گلخانه‌ای و افزایش جمعیت را از عوامل اصلی کاهش بارندگی‌ها می‌داند.

با این حال وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی از آمادگی‌های نهادهای حکومتی برای کنترل خشکسالی و رسیدگی به آسیب‌دید‌گان خبر می‌دهد.

XS
SM
MD
LG