لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۱

روز جهانی آب: تنها ۴۲ درصد افغانان به آب آشامیدنی صحی دسترسی دارند


آرشیف، شماری از شهروندان کابل در حال گرفتن آب از یک نل آب آشامیدنی
آرشیف، شماری از شهروندان کابل در حال گرفتن آب از یک نل آب آشامیدنی

امروز ۲۲م مارچ، روز جهانی آب است.

از روز جهانی آب در حالی در سراسر جهان برای دسترسی به آب آشامیدنی صحی تجلیل می‌شود که بر اساس یافته‌های اداره انکشاف بین‌المللی امریکا یا USAID تنها ۴۲ درصد شهروندان افغانستان به آب آشامیدنی صحی دسترسی دارند و سالانه ۸۵ هزار کودک زیر پنج سال درنتیجه بیماری‌ اسهال، می‌میرند.

بر اساس یافته‌های اداره انکشاف بین‌المللی امریکا یا یوسید تنها ۴۲ درصد شهروندان افغانستان به آب آشامیدنی صحی دسترسی دارند.

با وجود تلاش‌های حکومت و نهادهای کمک‌رسان هنوز هم درصد بزرگی از مردمان کشور از آب غیرصحی استفاده می‌کنند.

بر اساس سرویی که از سوی این اداره در ماه‌ جون سال ۲۰۲۰ میلادی نشر شده، دسترسی به آب آشامیدنی صحی در ولسوالی‌ها و قریه‌های دور دست تنها ۲۷ درصد است و ۷۳ درصد از آب‌ها غیر صحی برای نوشیدن و پخت و پز استفاده می‌کنند.

یک کودک بیمار در یکی از شفاخانه‌های کابل
یک کودک بیمار در یکی از شفاخانه‌های کابل

وزارت صحت عامه کشور می‌گوید دسترسی نداشتن به آب آشامیدنی صحی در بیشتر نقاط کشور بخصوص قریه‌ها، سبب انتشار بیشتر بیماری‌های ساری و افزایش مرگ و میر میان کودکان خوردسال شده است.

عثمان طاهری سخنگوی وزارت صحت عامه می‌گوید: "هنوز هم تعداد کثیری از هموطنان ما به آب آشامیدنی صحی دسترسی ندارند، که این سبب انتشار بیماری‌های ساری می‌شود چرا که هنوز هم تعداد زیادی از هموطنان ما در قریه جات از آب‌های غیرصحی جویچه‌ها استفاده می‌کنند که این خود سبب بروز امراض می‌شود."

نظر به آمار سرویی که اداره انکشاف بین‌المللی امریکا منتشر کرده، سالانه ۸۵ هزار کودک زیر پنج سال درنتیجه بیماری‌ اسهال، می‌میرند.

این در حالی است که افغانستان با شعار "به آب ارزش دهید" به استقبال از روز جهانی آب می‌رود.

احمد ویس بصیری معین تخنیکی اداره تنظیم امور آب، معضل کمبود آب آشامیدنی صحی را می‌پذیرد اما می‌گوید سهیم ساختن سکتور خصوصی برای تامین آب آشامیدنی صحی برای شهروندان، امیدواری‌ها را برای افزایش دسترسی شهروندان به آب آشامیدنی صحی افزایش داده است.

آقای بصیری می‌افزاید: "با آنکه چالش‌های بزرگی فرا راه مدیریت آب افغانستان وجود دارد، اما ما تلاش می‌کنیم تا این چالش‌ها را به فرصت تبدیل کنیم. تلاش ما این است تا منابع حداقلی که به دسترس ما قرار می‌گیرد، روی پروژه‌های بزرگ عام‌المنفعه سرمایه‌گذاری کنیم."

برخی از کارگران افغان در حال حفر چاه برای ذخیره آب در تپه‌های کابل
برخی از کارگران افغان در حال حفر چاه برای ذخیره آب در تپه‌های کابل

با این همه آنچه نگرانی‌های بیشتر را در پیوند با عدم دسترسی به آب آشامیدنی برانگیخته است، زمستان خشک سال ۱۳۹۹ بود که نهادهای کمک رسان و حکومت برای یافتن راه‌های رسیده‌گی به این معضل آستین برزده اند تا درصدی شهروندان کشور که به آب آشامیدنی صحی دست‌رسی دارند، کاهش نیابد.

XS
SM
MD
LG