لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۸

حمایت تاجیکستان از آتش‌بس فوری در افغانستان


نهمین نشست پروسه استانبول در دوشنبه
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:40 0:00

نهمین نشست پروسه استانبول در دوشنبه

دوشنبه پایتخت تاجیکستان امروز (دوشنبه ۹ حمل) میزبان نهمین نشست روند استانبول ـ قلب آسیاست.

میزبانان این نشست دو روزه وزیران خارجه افغانستان و تاجیکستان هستند.

محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان صبح امروز در راس یک هیئت دولتی به دوشنبه رفت و طی یک مراسم رسمی مورد استقبال همتای تاجیکش قرار گرفت.

رئیس جمهور افغانستان پس از دیدار با امام علی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان گفت که این کشور از آتش‌بس فوری در کشور همسایه‌اش حمایت می‌کند.

به گفتۀ آقای غنی، این پیام روشنی برای طالبان و طرفداران این گروه است.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

دواخان مینه‌پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری به رادیو آزادی گفت که رئیس‌جمهور غنی در این سفرش در نهمین نشست روند استانبول ـ قلب آسیا اشتراک و سخنرانی می‌کند: "این سفر دو رزه است. رئیس جمهور غنی در کنار اشتراک در نشست با رئیس جمهور تاجیکستان، نخست‌وزیر و رئیس پارلمان این کشور دیدار و در پیوند به گسترش روابط هر دو کشور گفت‌وگو خواهد کرد."

در نشست روند استانبول ـ قلب آسیا به شمول کشورهای همسایۀ افغانستان، اتحادیۀ اروپا، ناتو، امریکا، بانک انکشاف آسیایی، بانک جهانی و سازمان همکاری‌های اسلامی، وزیران خارجه، سفیران و نمایندگان خاص ۵۰ کشور و سازمان اشتراک کرده اند.

در روز نخست این نشست یعنی امروز دوشنبه کشورهای اشتراک‌کننده در باره اعلامیۀ مشترکی کار می‌کنند. اما نشست اصلی کنفرانس فردا سه‌شنبه برگزار می‌شود که در آن رئیس جمهور غنی و امام‌علی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان و مقام‌های دیگر کشورها سخنرانی خواهند کرد.

اما در حالی که گفت‌وگوهای صلح افغانستان نسبت به هر زمان دیگر به مرحلۀ حساس رسیده و انتظار می‌رود که نشست استانبول هم هفتۀ آینده در باره روند صلح افغانستان برگزار شود.

اما هدف نشست روند استانبول ـ قلب آسیا چیست و چه تاثیری بر تحولات افغانستان دارد؟

گران هیواد سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
گران هیواد سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

گران هیواد، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان گفت: "هدف اصلی‌اش حمایت از گفت‌وگوهای جاری صلح افغانستان، تقویت این روند و موفقیت آن و به میان آمدن و استمرار اجماع کشورهای منطقه و جهان در راستای تقویت این روند است. دیگر هدف مهمش تقویت همکاری‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی کشورهای منطقه است."

حکومت افغانستان انتظار دارد که این نشست در راستای به میان آمدن موضع واحد در میان کشورهای مهم منطقه در مورد روند جاری صلح کمک کند.

این در حالی است که امریکا به تلاش‌هایش در راستای تسریع روند صلح افغانستان سرعت بخشیده است.

انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا
انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا

به تازگی آنتونی بلینکن، وزیر خارجۀ این کشور بر حل سیاسی جنگ افغانستان تأکید کرده است.

آقای بلینکن در گفت‌‍وگو با تلویزیون سی‌ان‌ان گفته که در افغانستان باید یک توافق صورت گیرد: "هر کسی می‌داند که منازعه افغانستان راه حل نظامی ندارد. بنابراین، باید یک توافق سیاسی صورت گیرد؛ توافق سیاسی‌ای که در نتیجه تفاهم افغانان به دست آید. به همین دلیل، ما روی یک راه دیپلوماتیک کار می‌کنیم و نظریات خود را با حکومت افغانستان و طالبان شریک ساختیم."

وزیر خارجۀ امریکا هم تلاش‌های کشورهای منطقه را در راستای حل سیاسی جنگ افغانستان ضروری می‌داند و به همین دلیل نشست ترکیه را مهم می‌داند؛ نشستی که سازمان ملل باید در آن سهم مهم و پایداری داشته باشد.

با آنکه موضع کشورهای منطقه در مورد روند جاری صلح افغانستان واحد است، اما پرسش اینجاست که این کشورها در باره طرح‌هایی که حکومت افغانستان، امریکا و طالبان دارند چه گونه به یک راهکار واحد دست خواهند یافت؟

XS
SM
MD
LG