لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۴

انتقاد سرور دانش از پیش‌نویس طرح صلح؛ عبدالله عبدالله: طرح نهایی نیست


سرور دانش معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان
سرور دانش معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان

به‌دنبال انتقاد پیهم معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان از پیش‌نویس طرح صلح شورای عالی مصالحه ملی، رئیس این شورا گفته که این طرح نهایی نیست.

سرور دانش معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان برای بار دوم در دو روز پی‌هم در نقدهای جداگانه بر طرح توحید شده از سوی شورای عالی مصالحه ملی تاکید دارد که طرح‌ها به‌گونه درست توحید نشده و کمیته توحید طرح‌ها نظام صدارتی را در نظر گرفته که بیشتر از آن گمان تقسیم قدرت میان دو قوم این کشور می‌رود.

آقای دانش همچنین در صفحه فیسبوک خود نوشته که کمیته خاص توحید طرح به ریاست محمدیونس قانونی بدون توجه به اجماع، نتایج کار خود را رسانه‌ای کرده است.

محمد هدایت رئیس مطبوعات دفتر آقای دانش به رادیو آزادی گفت که این کمیته در پیش‌نویس توحید طرح‌ها، حکومت انتقالی بر اساس طرح زلمی خلیلزاد را در نظر گرفته که منجر به انقطاع سیاسی در افغانستان می‌شود.

آقای هدایت افزود: "درطرح کمیته توحید حکومت انتقالی بر مبنای طرح آقای خلیلزاد در نظر گرفته شده که با به میان آمدن آن نظام سیاسی، قانون اساسی و نهادهای رسمی دولت مختل شده و به حالت تعلیق درمی‌آیند. در واقع ما روبه‌رو می‌شویم به یک گسست، یا انقطاع یا بازگشت به دو دهه پیش."

سرور دانش معاون دوم رئیس جمهوری دیروز نیز در صفحه فیسبوک خود نوشت که کمیته توحید طرح‌ها با طرح محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان برای نشست ترکیه "برخورد توهین‌آمیز" کرده است.

محمدیونس قانونی رئیس کمیته توحید طرح‌ها اما گفته که هیئت دولت افغانستان با یک طرح اما دو گزینه به نشست استانبول برود. گزینه اول طرح رئیس جمهوری و گزینه دوم طرح دولت انتقالی که رئیس جمهور با دو معاون و صدراعظم با دو معاونش در آن در نظر گرفته شده است.

در همین حال عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی روز چهارشنبه در نشستی در کابل گفت که پیش‌نویس طرح توحید شده نهایی نیست، اما در این پیش‌نویس خواست‌های تمام اقشار در نظر گرفته شده است.

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی
عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی

آقای عبدالله گفت: "تمام نظریات که جمع‌آوری شده از مردم افغانستان، از نهادهای گوناگون و سیاسی تا حدی که ممکن بود در ظرف چند هفته این است که حقوق، آزادی، تمامیت ارضی، منافع ملی، عدالت، وحدت ملی همه در این مورد نظریات مشابه دارند. اما اینکه در آینده چه نوع نظام می‌باشد در کشور باید گفت که در موضوع یک فرد یک رای هیچکس آن را زیر سوال نبرده و تعیین سرنوشت از طریق انتخابات."

آقای عبدالله تاکید می‌کند که بحث در نشست ترکیه درباره صلح افغانستان با طرف مقابل (طالبان) است و در این کنفرانس باید به یک نتیجه که رسیدن به صلح است دست یافت.

قرار است کنفرانس ترکیه در مورد صلح افغانستان در ۲۴ ماه جاری میلادی برای ده روز برگزار شود.

رئیس جمهوری افغانستان، احزاب و چهره‌های سیاسی و برخی نهادها حدود ۳۰ طرح برای این کنفرانس مطرح کرده بودند. روز یکشنبه پیش‌نویس توحید این طرح‌ها در اختیار شورای عالی مصالحه ملی قرار گرفت.

XS
SM
MD
LG