لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۵

سازمان ملل متحد: ناتو به ماموریت و کمک‌های بشری در افغانستان ادامه خواهد داد


آرشیف
آرشیف

سازمان ملل متحد می‌گوید پس از عقب‌نشینی نیروهای امریکایی و ناتو به ماموریت سیاسی و کمک‌های بشری خود در افغانستان ادامه خواهد داد.

پس از آنکه امریکا و ناتو زمان خروج نیروهای‌شان را از افغانستان اعلام کردند، سازمان ملل متحد گفته است آن‌ها پس از خروج این نیروها همچنان به مأموریت سیاسی و بشری خود ادامه خواهند داد.

ستیفن دوجاریک سخنگوی منشی عمومی سازمان ملل روز پنجشنبه(۲۶ حمل) در یک نشست خبری در نیویارک گفت: "این واقعیت که (خروج نیروهای خارجی) روی تمام بخش‌های این کشور تاثیر دارد، واضح است. ما به مطالعه وضعیت ادامه می‌دهیم و کار ما در افغانستان ادامه خواهد یافت. سازمان ملل از سال‌ها بدین‌سو در بخش‌های انکشاف کمک‌های بشری سهم داشته و ما به حضور خود در افغانستان برای کمک به افغانان ادامه می‌دهیم."

ستیفن دوجاریک سخنگوی منشی عمومی سازمان ملل
ستیفن دوجاریک سخنگوی منشی عمومی سازمان ملل

افغانستان در سال ۱۹۴۵ عضویت سازمان ملل متحد را بدست آورد و این سازمان برای دهه‌ها در بخش‌های سیاسی و بشری این کشور فعالیت داشته است.

اداره ماموریت کمک‌های سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در سال ۲۰۰۲ میلادی و بنابر درخواست دولت افغانستان دفتر خود را در افغانستان باز کرد.

در حال حاضر سازمان ملل دو فرستاده در افغانستان دارد، دیبرا لاینز رئیس یوناما و ژان آرنولد دیپلمات فرانسوی که در ماه مارچ، برای "یافتن راه حل سیاسی برای افغانستان" از سوی دبیرکل این سازمان گماشته شدند.

بربنیاد آمار این نهاد، هم اکنون سازمان ملل در افغانستان کم و بیش ۴ هزار کارمند دارد که ۷۵ تن‌شان افغانان استند.

دولت افغانستان تا کنون در مورد آخرین گفته‌های سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اظهارنظر نکرده است اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان به روز جمعه به رادیو آزادی گفت که سازمان ملل باید برای ادامه کار با دفتر سیاسی طالبان توافق کند.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان
ارگ ریاست جمهوری افغانستان

او افزود:‌"یوناما باید با دفتر سیاسی ما در این مورد موافقت کند، در صورت باقی ماندن آنها، باید در چارچوب اصول افغانستان باشد و باید تفاهم وجود داشته باشد."

جو بایدن رییس جموری امریکا روز چهارشنبه زمان خروج بی‌قید و شرط نیروهایش را از افغانستان اعلام کرد، که بر اساس آن از اول می تا یازده سپتمبر سال روان میلادی تمامی نیروهای خارجی افغانستان را ترک خواهند کرد.

هم اکنون ۲۵۰۰ نظامی ایالات متحده و ۹۶۰۰ نظامی ناتو در افغانستان باقی مانده اند که تا ۱۱ سپتمبر افغانستان را ترک خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG