لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۹

سازمان گزارشگران بدون مرز: افغانستان یکی از کشورهای خطرناک برای خبرنگاران است


آرشیف، تصاویر شماری از خبرنگاران افغان که در چند سال اخیر در اثر رویداد های جداگانه کشته شده اند.
آرشیف، تصاویر شماری از خبرنگاران افغان که در چند سال اخیر در اثر رویداد های جداگانه کشته شده اند.

سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش سالانه خود افغانستان را در رتبه ۱۲۲ از ۱۸۰ کشور قرار داده و نوشته که خبرنگاران در این کشور با انواع تهدیدها روبه‌رو هستند.

افغانستان در رتبه‌بندی پارسال این سازمان هم در همین رتبه قرار داشت.

گزارشگران بدون مرز در گزارش سالانه خود وضعیت رسانه و خبرنگاری را در کشورهای جهان بررسی و رتبه‌بندی می‌کند.

در گزارش امسال این سازمان افغانستان یکی از کشورهای خطرناک برای خبرنگاران دانسته شده است.

نهادهای داخلی دفاع از خبرنگاران در افغانستان هم وضعیت کار خبرنگاری در این کشور را نگران‌کننده می‌دانند.

مجیب خلوتگر
مجیب خلوتگر

مجیب خلوتگر، رئیس دفتر حمایت از رسانه‌های آزاد (نی) به رادیو آزادی گفت که وضعیت رسانه‌ها در افغانستان رو به بدتر شدن است: "وضعیت رسانه‌ها و آزادی بیان روز‌به‌روز در حال بدتر شدن است. خشونت‌ها روزتاروز بیشتر می‌شود. دسترسی به اطلاعات کمتر می‌شود. به همین گونه، خراب شدن وضعیت مالی و مشکلات اقتصادی رسانه‌ها هم رو به افزایش است. همین دلایل است که برخی رسانه‌ها فعالیت‌های‌شان را متوقف کرده‌اند و خبرنگاران برخی رسانه‌ها وظایف‌شان را ترک کرده‌اند."

آقای خلوتگر کمرنگ شدن نقش رسانه‌ها در پروسه‌های سیاسی را مشکل جدی دیگر عنوان کرد.

با این هم شماری از خبرنگاران در افغانستان وضعیت کنونی در افغانستان را برای خودشان بد توصیف می‌کنند.

شماری از خبرنگاران به رادیو آزادی گفتند که افغانستان برای آنها جای امنی نیست.​

انفجار ماین مقناطیسی بر موتر الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی در هلمند. در این انفجار الیاس داعی جان باخت و برادرش زخمی شد.
انفجار ماین مقناطیسی بر موتر الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی در هلمند. در این انفجار الیاس داعی جان باخت و برادرش زخمی شد.

حسیب مودودی، یکی از این خبرنگاران: "با گذشت هر روز شرایط خبرنگاری در افغانستان دشوارتر می‌شود. از یک طرف قتل خبرنگاران، که هیچ‌کس مسئولیت نمی‌گیرد و از سوی دیگر دسترسی به اطلاعات از جانب حکومت هم محدود شده می‌رود."

ذبیح‌الله جهانمل، دیگر خبرنگاری است که نظر مشابه دارد: "وضعیت خبرنگاران روز به روز در افغانستان بدتر می‌شود؛ بخاطری که فضای اطلاع‌رسانی برای شان محدود شده است. متاسفانه که در این بخش جامعه جهانی هم مسئولیت خود را ادا نکرده است."

با این همه نگرانی‌ها وزارت داخله افغانستان اما تأکید دارد که حفاظت از جان خبرنگاران و دیگر شهروندان کشور از اولویت‌های این وزارت است.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شوند که به گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز در سال ۲۰۲۰شش خبرنگار و از آغاز سال روان میلادی چهار خبرنگار و کارمند رسانه در نتیجه قتل‌های هدفمند کشته شدند. یکی از آنها الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی بود.

XS
SM
MD
LG