لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۶

خواست تأمین عدالت برای خانواده‌های قربانیان سقوط طیارۀ اوکراینی


بخشی از بدنه طیارۀ سقوط کرده اوکراینی PS۷۵۲ در ایران.
بخشی از بدنه طیارۀ سقوط کرده اوکراینی PS۷۵۲ در ایران.

افغانستان و کانادا یک بار دیگر بر تأمین عدالت برای خانواده‌های قربانیان سقوط طیارۀ اوکراینی PS۷۵۲ شدند.

این طیاره در ماه جدی ۱۳۹۸ در نزدیکی تهران از سوی سپاه پاسداران هدف موشک قرار گرفت که ۱۰ شهروند افغانستان نیز در این رویداد کشته شدند.

مارک گارنو، وزیر خارجۀ کانادا می‌گوید که با حنیف اتمر، وزیر خارجۀ افغانستان گفت‌وگوی تیلفونی انجام داده است.

آقای گارنو در تویتر خود نوشته است: "در این گفت‌وگو روی عدالت برای قربانیان سقوط طیارۀ PS۷۵۲ و ادامۀ تحقیقات از سوی ایران بحث کردیم."

طیارۀ نوع PS۷۵۲ اوکراینی در ۱۸ جدی ۱۳۹۸ پس از برخواست از میدان هوایی تهران از سوی سپاه پاسداران ایران هدف موشک قرار گرفت.

وزارت خارجۀ افغانستان نیز تأیید می‌کند که آقای اتمر در گفت‌وگوی تیلفونی با وزیر خارجۀ کانادا روی کار گروه هماهنگی بین‌المللی برای پاسخدهی به خانواده‌های قربانیان سقوط طیاره بحث کرده اند و هر دو طرف توافق کردند که تیم‌های تخنیکی هردو کشور روی این هماهنگی به‌گونۀ مشترک کار کنند.

حامد تهذیب، معاون سخنگوی این وزارت به رادیوی آزادی گفت: "چگونگی روند کاری گروه‌هماهنگی بین‌المللی پاسخ‌دهی به خانواده‌های قربانیان پرواز PS۷۵۲ در قالب تیم‌های تخنیکی دوجانبه میان کانادا و افغانستان از جمله موضوعاتی بود که در این تماس تیلیفونی روی آن بحث و تبادل نظر صورت گرفت."

ایران در نخست سقوط این طیاره را مشکل تخنیکی دانست، اما بعداً تأیید کرد که اشتباهاً هدف شلیک موشک قرار گرفته است.

در نتیجۀ سقوط این طیاره ۱۷۶ تن کشته شدند. بر بنیاد اطلاعات ارائه شده بیشتر قربانیان شهروندان ایران بودن و در این میان اتباع کشورهای کانادا، افغانستان، سویدن، اوکراین، بریتانیا و آلمان نیز وجود داشتند.

سقوط این طیاره واکنش‌های گسترده‌ای را در سطح جهان به همراه داشت. این واکنش‌ها ایران را واداشت تا به تاریخ ۱۱ قوس ۱۳۹۹ قبول کند که برای خانوادۀ هر فرد قربانی ۱۵۰ هزار دالر امریکایی غرامت بپردازد.

برای پاسخ‌دهی به خانواده‌های قربانیان این رویداد و ایجاد هماهنگی افغانستان، کانادا، بریتانیا، سویدن و اوکراین در دوازدهم ثور سال گذشته یک گروه کاری ایجاد کردند.

ما خواستار اطلاعات در بارۀ پیشرفت کاری این گروه و چگونگی پرداخت غذامت به خانواده‌های قربانیان از وزارت خارجۀ افغانستان شدیم، اما با وجود انتظار زیاد، این وزارت حاضر به پاسخ‌دهی نشد.

تلاش کردیم با خانواده‌های ۱۰ قربانی افغانستان نیز گفت‌وگو کنیم، اما تلاش‌هایمان برای پیدا کردن آنان بی‌نتیجه ماند.

پیش از این این خانواده ها خواستار تأمین عدالت و محاکمۀ عاملان این رویداد شده بودند.

XS
SM
MD
LG