لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۱

نیمی از مکتب‌ها در ولایت دایکندی تعمیر ندارند


دانش آموزان در ولایت دایکندی که در فضای باز درس می‌خوانند
دانش آموزان در ولایت دایکندی که در فضای باز درس می‌خوانند

در بسیاری از مناطق دایکندی مشکل عمده در بخش معارف کمبود تعمیر مکتب است.

شماری زیادی از دانش آموزان می‌گویند آنان در فضای باز، زیرسایه درختان و منابر و مسجدها آموزش می‌بینند.

فرشته ۱۸ سال دارد و دانش آموز صنف دوازدهم در لیسه گزبری ولسوالی خدیر است. می‌گوید روی خاک زیر آفتاب سوزان درس می‌خواند، زیرا مکتب‌اش تعمیر ندارد.

فرشته گفت: "ما تعمیر نداریم گاهی در دکان‌های بازار می‌خوانیم و گاهی هم در زیر آفتاب و سایه درختان درس می‌خوانیم. به هر مشکل روبررو هستیم حتی تخته نداریم. ما درس صحیح نخواندیم در او رشته که می‌خواهیم نمی‌توانیم در کانکور کامیاب شویم".

دانش آموزان در دایکندی از نبود صنف‌های درسی شکایت دارند
دانش آموزان در دایکندی از نبود صنف‌های درسی شکایت دارند

به گفته فرشته در کنار این چالش‌ها کمبود کتاب و معلم مسلکی مشکلات دیگر شاگردان مکتب گزبری اند.

محمد رضای ۱۶ ساله دانش آموز صنف نهم در مکتب جملوق ولسوالی شهرستان است. او هم از مشکل مشابه شکایت می‌کند.

محمد رضا افزود: "در زیر آفتاب درس خواندن خیلی سخت است. چاره‌ای نیست چکار کنیم مجبوریم در زیر آفتاب درس بخوانیم، چون مثل دیگر مکتب‌ها ما تعمیر نداریم امکانات هیچ نداریم".

محمد رضا می‌گوید به دلیل شوق و علاقۀ که به فراگیری دانش دارد با این مشکلات کنار می‌آید، تا روزی بتواند برای حل این چالش‌ها کاری انجام دهد.

براساس آمار اداره معارف دایکندی در این ولایت بیش از ۴۶۰ مکتب وجود دارد که ۵۰ درصد آن فاقد تعمیراند.

به گفتۀ آن‌ها بیش از ۱۶۰ هزار شاگرد در این ولایت که تقریباً نصف آن دختران اند، در زیر خیمه، فضای باز، خانه‌های کرایی و مسجدها آموزش می‌بینند.

موقعیت دایکندی در نقشه افغانستان
موقعیت دایکندی در نقشه افغانستان

باشندگان دایکندی از نبود امکانات درسی و مکتب‌ها انتقاد می‌کنند و خواهان توجه دولت استند.

انور شهاب فعال مدنی در دایکندی است. می‌گوید: "با تاسف با این شور و شوق که مردم به درس خواندن داشته همواره از طرف حکومت مرکزی نادیده گرفته شده. کتاب نیست. تعمیر و معلم نیست. در خیلی از جاهای دایکندی کتابخانه هم وجود ندارد که خانواده‌ها برای فرزندان‌شان بخرند".

در این حال ریاست معارف دایکندی نیز می‌گوید که در کنار نبود ساختمان و کتاب‌های درسی، بزرگ‌ترین مشکل مکتب‌ها، کمبود آموزگاران مسکلی است.

رحمت‌الله سیرت رئیس معارف دایکندی گفت: "در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل ما کمبود معلم است. این مشکل از سال‌های قبل موجود بود. در حال حاضر در بسیاری از مکتب‌ها از مردم و برخی دانش آموزان برای تدریس استفاده می‌شود که خوب نیست. یکی از مشکلات عمده ما هم زیربنا است".

اما سیرت وعده می‌دهد که در سال جاری ۱۸ مکتب در دایکندی اعمار می‌شود، هرچند پاسخگوی نیازمندی تمام دانش آموزان نیست.

به گفته او رسیدگی به کمبود مکتب‌ها در این ولایت نیازمند پروژه‌های کلان ملی است.

صنف‌های درسی یکی از مکتب‌ها در ولایت دایکندی
صنف‌های درسی یکی از مکتب‌ها در ولایت دایکندی

از سوی هم نجیبه آرین سخنگوی وزارت معارف می‌گوید امسال قرار است ۱۴۰۰ مکتب در سراسر کشور ساخته شود که با اعمار آن مشکل نبود تعمیر تاجای حل می‌شود.

آرین گفت: "در کل برنامه‌های بزرگ در راستای ساخت و ساز وجود دارد‌. در سال روان قرار است که ۱۸۰۰ باب مکتب از طریق پروژه اقرء که در آن شوراهای مردمی نقش فعال دارند، ساخته می‌شود".

باشندگان دایکندی، مخصوصاً شاگردان و معلمان می‌خواهند که این تعهدات هرچه زودتر عملی شوند، اما این که چی زمانی شاگردان در دایکندی از زیر آفتاب سوزان نجات خواهند یافت، پرسشی است که زمان آن را پاسخ خواهد داد.

XS
SM
MD
LG