لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۴

'بایدن برای خروج نیروهای امریکا از افغانستان تصمیم دشواری گرفته است'


شمارش از نشریه‌های جهان
شمارش از نشریه‌های جهان
  • پولیتیکو

نشریه پولیتیکو در مورد اعلام ضرب‌الاجل جدید برای خروج همۀ نیروهای امریکایی از افغانستان نوشته.

براساس این ضرب‌الاجل قرار است که همۀ نیروهای امریکایی تا یازدهم سپتمبر امسال از افغانستان بیرون شوند.

نشریه می‌نویسد، رئیس جمهور جوبایدن در مورد اعلام تاریخ برای خروج نیروهایش از افغانستان تصمیم دشواری گرفت، زیرا به باور نویسنده این تصمیم برخلاف پیشنهاداتی بود که از سوی گروه مطالعه افغانستان متشکل از رهبران ارشد فعلی و سابق امریکایی مطرح شده بود.

گروه مطالعه افغانستان از سوی کانگرس امریکا ایجاد شده و در ارزیابی اخیر خود از اداره رئیس جمهور جوبایدن خواسته بود که نباید براساس توافقنامۀ فبروری ۲۰۲۰ میان واشنگتن و طالبان، نیروهای امریکایی را در اول ماه می از افغانستان خارج کند.

اما این گروه در گزارش خود از جوبایدن خواسته بود که تا رسیدن به اهداف امریکا در افغانستان به حضور نظامی‌اش در این کشور ونیز کمک‌های اقتصادی خود ادامه دهد.

در ادامه می‌خوانیم که خروج همۀ نیروهای امریکایی از افغانستان بدون شک که عواقبی را برای نیروهای افغان در پی خواهد داشت. نویسنده می‌گوید که عدم حضور نیروهای هوایی امریکا در افغانستان، طالبان را قادر می‌سازد تا آزادانه تر و بدون هراس فعالیت کنند. به گفتۀ نویسنده دولت افغانستان برای انتقال بهترین نیروهای خود برای مبارزه با طالبان از طریق هلیکوپتر در نقاط مختلف این کشور با چالش رو به رو خواهد شد.

اما در ادامه به نقل از هیبت‌الله علیزی فرمانده نیروهای عملیات ویژه افغانستان آمده که، افغانستان سربازان شجاع و سرسخت دارد که به گفتۀ او واقعاً به خوبی از سوی نیروهای ویژۀ امریکا آموزش دیده اند، اما او گفته که فناوری جدید چندان دسترسی ندارند.

او گفته که پیروزی در برابر تروریسم بدون فناوری جدید و حملات هوایی نیروهای امریکایی غیرممکن است.

  • آسترالیایی نیو

روزنامه آسترالیایی نیو دیلی به نقل از اسکات موریسن صدراعظم این کشور نوشته که دخالت آسترالیا در افغانستان ارزش فداکاری را داشته.

موریسن در مراسم بزرگداشت از نیروهای کشورش در طولانی‌ترین جنگ این کشور در افغانستان، گفته که پس از ۲۰ سال مبارزه با تروریسم، جهان نسبت به بیست سال پیش امن‌تر شده.

او گفته که ضرب‌الاجل خروج نیروهای امریکایی را تعقیب کرده و هشتاد سرباز باقی مانده کشورش در افغانستان را تا یازدهم سپتمبر امسال از این کشور بیرون می‌کند.

نیو دیلی نوشته که موریسن وعده داده که به همکاری با افغانستان ادامه خواهند داد.

در حال حاضر ۲۵۰۰ سرباز امریکایی و حدود هفت هزار نیروی کشورهای دیگر در چوکات ناتو در افغانستان مستقر اند.

XS
SM
MD
LG