لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۳

افغان هایی که با نیروهای امریکایی در افغانستان کار می‌کنند نگران امنیت شان اند


آرشیف، گردهمایی اعتراضی شماری از افغان هایی که منحیث ترجمان با نیروهای امریکایی در افغانستان کار کرده اند.
آرشیف، گردهمایی اعتراضی شماری از افغان هایی که منحیث ترجمان با نیروهای امریکایی در افغانستان کار کرده اند.

راضیه از هشت سال پیش در سفارت امریکا در کابل کار می‌کند. او نگران امنیت خود و خانواده‌اش در دوره پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان است: "من حدود ده سال است که اینجا کار می‌کنم. هر روزی که از خانه بیرون می‌آیم و به دفتر می‌آیم احساس امنیت نمی‌کنم. ما با آنها کار کرده‌ایم. خواست من تنها همین است که ما را نیز با خودشان ببرند، زیرا اینجا من و خانواده‌ام در امن نیستیم."

رحمت‌الحق، یکی دیگر از کارمندان محلی سفارت امریکا در کابل، نگرانی‌های مشابهی دارد. وی می‌گوید حدود ۱۱ سال است که در بخش‌های نظامی و غیرنظامی با امریکایی‌ها کار می‌کند: ​"من بسیار نگران هستم و خانواده‌ام نیز نگران امنیت من هستند. همه می‌دانند که من در اینجا در سفارت امریکا کار می‌کنم. من بسیار نگرانهستم که اگر آمریکایی‌ها بروند، ما در اینجا امنیت نخواهیم داشت. هنوز هم ما تهدید می‌شویم. "

در همین حال، دفتر پروژه بین‌المللی ایالات متحده (آی آر ای پی) در بخش کمک‌رسانی به مهاجران در گزارش تازه خود درباره پناهندگان افغان به حکومتامریکا سفارش کرده كه پس از خروج نیروهای خارجی، برای پناهندگی افغان‌ها اقدامات فوری کند.

سفارت امریکا در کابل
سفارت امریکا در کابل

این دفتر که مقر آن در نیویارک است، در گزارش خود دیروز توصیه کرد که افغان‌های در معرض خطر، باید به پایگاه‌های امریکایی یا امریکا منتقل شوند.

این نهاد همچنین از متحدان امریکا هم خواسته که برای حفاظت از همکاران محلی نیروهایی خود در افغانستان تلاش‌های دیپلماتیک را آغاز کنند. این نهاد پیشنهاد کرده که امریکا باید گام‌های جدی را برای تسریع صدور ویزا و دیگر مراحل پناهندگی افغان‌ها در داخل و خارج امریکا بردارد.

نویسندگان گزارش این دفتر همچنین از امریکا خواسته که روند صدور ویزا به افغانهایی که با امریکا در افغانستان کار کرده‌اند را سرعت بخشد.

این دفتر از یک دهه پیش در راستای تنظیم حقوق پناهندگان، کمک به مهاجرت و تنظیم درخواست پناهندگی به امریکا کار می‌کند.

آرشیف، گردهمایی اعتراضی شماری از افغان هایی که به حیث ترجمان با نیرهای امریکایی در افغانستان کار کرده اند.
آرشیف، گردهمایی اعتراضی شماری از افغان هایی که به حیث ترجمان با نیرهای امریکایی در افغانستان کار کرده اند.

با این حال، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا در چهاردهم اپریل در بروکسل به نگرانی‌های افغانستان چنین پاسخ داده‌اند: "ما متعهد هستیم. کسانی که در زمینه‌های نظامی و دیپلماتیک با ما کار کرده‌اند، ممکن است آگاه باشند که ما برنامه‌ای به نام "ویزای ویژه مهاجرت" برای انجام این کار و کسانی که در این زمینه هستند، داریم. ما تعهد واضحی برای انجام این کار داریم."

امریکا صدور ویزای ویژه مهاجرت (اس آی وی) را در سال ۲۰۰۶ برای کسانی روی دست گرفت که در زمینه‌های نظامی و دیپلماتیک با امریکایی‌ها در افغانستان و عراق کار کرده‌اند.

ربنیاد گزارش‌ها، بسیاری از افغان‌ها از سال ۲۰۰۱ در زمینه‌های مختلف با امریکایی‌ها کار کرده‌اند که بسیاری از آنها از طریق این برنامه به امریکا رفته‌اند، اما شماری دیگر مانند راضیه هم هستند که هنوز در افغانستان هستند.

نگرانی آنها در حالی رو به افزایش گذاشته که امریکا روند خروج نیروهای خود از افغانستان را تا چهار روز آینده آغاز می‌کند و تا ۱۱ سپتمبر به پایان خواهد رساند.

XS
SM
MD
LG