لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۲

۴۰۸ زندانی خارجی داعش در افغانستان؛ حکومت رایزنی‌ها با ۱۴ کشور را آغاز کرده است


اسلم فاروقی، مسوول بخش خراسان گروه داعش با شماری از اعضای این گروه در بند حکومت افغانستان اند
اسلم فاروقی، مسوول بخش خراسان گروه داعش با شماری از اعضای این گروه در بند حکومت افغانستان اند

افغانستان، رای زنی‌ها با کشورهای را آغاز کرده که شهروندان‌شان به اتهام عضویت در گروه داعش، در بازداشت ریاست عمومی امنیت ملی قرار دارند.

ضیا سراج رئیس این اداره روز سه‌شنبه (۷ ثور) در یک نشست خبری گفت که ۴۰۸ تن از اعضای گروه دولت اسلامی معروف به داعش با ۱۷۳ تن از کودکان‌شان در بند حکومت افغانستان قرار دارند.

رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان می‌گوید، هستۀ مرکزی گروه دولت اسلامی معروف به داعش در این کشور نابود شده و فعالیت‌های این گروه به صورت خیلی پراگنده محدود مانده است.

ضیا سراج روز سه‌شنبه (۷ ثور) در یک نشست خبری گفت، مذاکرات با کشورهای که شهروندان‌شان به اتهام عضویت در گروه داعش، در بند ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان قرار دارند، ادامه می‌یابد.

ضیا سراج، رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان
ضیا سراج، رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان

او افزود که اعضای بازداشت شده گروه دولت اسلامی، شامل شهروندان ۱۴ کشور می‌شود که بیشترین‌شان پاکستانی هستند.

سراج می‌گوید: "حدود ۲۹۹ تن شان اتباع پاکستان هستند. زیادترین به خاطری اند که زیادترین و حدود ۶۰ درصد اعضای گروه داعش را اتباع پاکستان تشکیل می‌داد. به همین خاطر شمار آن‌ها نزد ما هم زیاد هستند."

رئیس عمومی امنیت ملی در مورد سایر بازداشت شده‌ها گفت،۳۷ تن از شهروندان اوزبیکستان، ۱۳ شهروند تاجیکستان، ۱۲ شهروند قرغیزستان، ۵ تن از روسیه، ۱۶ تن از چین، ۵ اردنی، ۴ ایرانی، ۳ ترکی، ۵ اندونیزیایی، یک شهروند الجزایر، ۲ شهروند بنگله دیش، ۴ شهروند هند و ۲ شهروند مالدیف هم در بند ریاست امنیت ملی قرار دارند.

شاخۀ خراسان دولت اسلامی معروف به داعش، در سال ۱۳۹۶ خورشیدی در افغانستان ظهور کرد و سپس بخش‌های ولایت ننگرهار را به عنوان پایگاهش در آورد.

سپس فعالیت‌ها و حمله‌های این گروه در سایر ولایت‌ها به شمول کابل ادامه یافت.

این گروه مسئولیت چندین حملۀ مرگبار در کابل و چند ولایت دیگر را که صدها قربانی و زخمی برجا گذاشت، پذیرفته است.

رئیس جمهور اشرف غنی در ماه عقرب سال ۱۳۹۸ اعلام کرد که هستۀ مرکزی گروه داعش در ولایت ننگرهار نابود شده است.

آرشیف، تصرف پایگاه‌های داعش توسط نیروهای امنیتی افغانستان در ولایت شرقی ننگرهار.
آرشیف، تصرف پایگاه‌های داعش توسط نیروهای امنیتی افغانستان در ولایت شرقی ننگرهار.

اما باشنده‌های این ولایت تا هنوز نگرانی دارند.

دولت خان یکی از کسانی است که گروه داعش را برای هر شهر و روستا تهدید بزرگ می‌داند.

او می‌گوید: "خیلی هراس داریم زیرا چیزی که در روستاها دیدیم، شاید در شهرها و حتی بیرون ریاست جمهوری صورت گیرد. طوری که مردم از سوی جنگجویان داعش سر بریده شوند، در یک دست شورشیان سر و در دست دیگر آن‌ها، بدن قربانی باشد."

سیدا جان باشندۀ دیگر ولایت ننگرهار است. او که راننده تکسی است به خبرگزاری اسوشتید پرس از نگرانی‌هایش سخن گفته.

سیدا جان گفت: "از مردم شنیده‌ایم که در میان راننده‌های ریکشا، اعضای گروه داعش نفوذ دارند. چندین حمله هم با استفاده از ریکشا صورت گرفته. یک زیرزمینی هم در شهر قرار دارد که افراد ناشناس در آنجا دیده می‌شوند."

مقام‌های افغان بار ها گفته اند که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان، در خط نخست مبارزه با تروریزم و شبکه‌های تروریستی به ویژه گروه داعش قرار دارند.

در حالی که ایالات متحده به خروج کامل نیرو هایش از افغانستان در یازدهم سپتمبر امسال مُهر تائید گذاشته، ضیا سراج رئیس عمومی امنیت ملی دیروز از جهانیان خواست تا در مبارزه با تروریزم افغانستان را تنها نگذارند.

آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان
آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان

سراج می‌گوید: "گذاشتن تمامی مسئولیت‌ها به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان کار درست نیست، بخاطر این که ما یعنی تمام منطقه با این تهدید مواجه می‌شوند. بهتر است پیش از این که بسیار دیر شود، همه یکجا بالای این تهدیدها کار کنیم."

ایالات متحده امریکا با وجود اقدام به خروج کامل از افغانستان، گفته که به کمک‌هایش با نیروهای افغان ادامه خواهد داد.

اما سخنگوی وزارت دفاع امریکا دوشنبه (۶ ثور) گفت که با خروج، حمایت واشنگتن از قوای هوایی افغانستان قطع می‌شود و کمک‌ها تنها به تمویل نیروهای امنیتی افغان محدود می‌ماند.

XS
SM
MD
LG