لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۹

غنی: طالبان با الهام از درس‌های تاریخی گذشته، به آینده کشور فکر کنند


محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمداشرف غنی رئیس جمهور کشور به مناسبت رویداد هشت ثور در اعلامیه‌ای گفته که اکنون وقت آن رسیده تا طالبان با الهام از درس‌های تاریخی گذشته، به آینده کشور فکر کنند و به جای توسل به جنگ و‌ خشونت اهداف سیاسی خود را از راه مشارکت در روندهای ملی و دموکراتیک دنبال کنند.

هشت ثور، روز پیروزی مجاهدین و ورودشان به کابل!

این روز که هرسال با برگزاری مراسم ویژه در کابل و برخی ولایت‌ها برگزار می‌شد، امسال با نشر اعلامیه‌ها خلاصه شد.

محمداشرف غنی رئیس جمهور در اعلامیه‌ای به مناسبت ۸ ثور گفته که اکنون وقت آن رسیده تا طالبان با الهام از درس تاریخی، به آینده کشور فکر کنند و به جای توسل به جنگ، خشونت و ویرانی، اهداف سیاسی خود را از راه مشارکت در روندهای ملی و دموکراتیک و مراجعه به اراده مردم دنبال کنند. طالبان تاکنون درباره این گپ‌های رئیس جمهور‌ واکنش نشان نداند، اما در اعلامیه‌ای به همین مناسبت به روز سه شنبه گفتند که مردم افغانستان اکنون بازهم در یک آزمون دیگر قرار دارند و جهان از این پس افغانان را به حالت خودشان بگذارد و برای مداخله در امورشان تلاش نکنند.
در این اعلامیه که به روز‌ چهارشنبه(۸ ثور) از نشانی ارگ نشر شده آمده که پیروزی جهاد بیان‌گر همبستگی ملی بود، اما پس از جهاد مردم روزهای تلخی را تجربه کردند که طعم شیرین جهاد را به تلخی مبدل کرد.

در اعلامیه نگاشته شده که افغانستان و جهان پس از پیروزی مجاهدین، فرصت‌های طلایی بازسازی و همکاری را از دست دادند و این باعث شد که افغانستان به‌سوی بحران امنیتی، سیاسی و اجتماعی برود و برای مدت زیادی در انزوای بین‌المللی باقی بماند.

ظفر مومند و حلیمه پوپلزی باشندگان شهر کابل هم در مورد این روز چنین می‌گویند: "افغانستان اگر امروزه رو به ویرانی است یا به‌پای خود ایستاد نمی‌شود همان چند دهه در وطن بود یعنی می‌توانیم بگوییم جنگ مجاهدین بود بعد از این‌که روس‌ها شکست خورد این‌ها به‌خاطر به‌دست آوردن چوکی جنگ‌ کردند جهاد به‌خاطر به دست آوردن قدرت و چوکی کردند."

"امروز روزی است که در تاریخ حتماً به روز خوب یاد می‌شود چون‌ مجاهدین آمدند و ظلم ستم قشون سرخ که به هموطنان ما و کشور ما روا داشتند آن را از بین بردند و بلاخره مردم را از ظلم و ستم نجات دادند."

هرچند در اعلامیه ارگ ریاست جمهوری از تجربه‌های تلخ پسا ورود مجاهدین به کابل یاد شده، اما عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه‌ ملی در اعلامیه‌ای به مناسبت همین روز گفته "به‌دنبال پیروزی مجاهدین اگرچه گروه‌های وابسته به‌کشورهای متجاوز تلاش کردند بار دیگر افغانستان را به وابستگی مستقیم بیگانگان بکشانند، اما ایستاده‌گی و جان‌فشانی مردم مجاهد، ثابت کرد که سرنوشت این ملت تنها به دستان خودشان رقم می‌خورد."
کاخ سپیدار در این اعلامیه‌ گفته پیروزی جهاد مردم افغانستان، باب تعاملات تازه‌یی را در منطقه و جهان و چشم‌انداز امیدبخشی را برای کشور گشود.

در ۸ ثور ۱۳۷۱، گروه‌های مجاهدین پس از ورود به کابل حکومت داکتر نجیب‌ را از هم‌ پاشیدند.

حالا با گذشت ۲۹ سال تاکنون ریشه‌های جنگ‌ در افغانستان‌‌ خشکیده نشده‌است، با آن‌هم تلاش‌های زیادی در سطح منطقه و جهان برای از میان بردن آن جریان دارد.

حالا از یک سو همه چشم‌ها به روند گفتگوهای صلح حکومت با طالبان دوخته شده اند و از سویی هم بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان تا یازدهم سپتمبر همین سال نگرانی‌هایی از به یک جنگ احتمالی داخلی برانگیخته است.
XS
SM
MD
LG