لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۵

سیگار: نیروهای هوایی افغانستان بدون حمایت امریکا موثریت پایدار در جنگ ندارند


آرشیف، نیروی‌های هوایی افغانستان
آرشیف، نیروی‌های هوایی افغانستان

بازرس ویژهٔ امریکا برای بازسازی افغانستان می‌گوید که نیروهای هوایی افغانستان بدون ادامۀ پشتیبانی پیمانکاران امریکا بیش از چند ماه نمی‌تواند موثریت پایدار در جنگ داشته باشند.

بازرس ویژهٔ امریکا برای بازسازی افغانستان (SIGAR) گزارش سه ماه نخست سال ۲۰۲۱ خود را به کانگرس امریکا ارائه کرد.

در این گزارش آمده که بدون ادامۀ پشتیبانی پیمان‌کاران، هیچ یک از سیستم‌های نیروی‌های هوایی افغانستان نمی‌تواند بیش از چند ماه موثریت پایدار در جنگ داشته باشد و ادامهٔ آن به موجودیت قطعات تجهیزات در کشور و توانایی تعمیر و نگهداری از هر بخش هوایی بستگی دارد.

گزارش می‌افزاید، هنگام خروج پیمانکاران، به نیروهای هوایی افغانستان باید زمینۀ آموزش، مشوره و کمک فرماندهی فراهم شود.

در گزارش آمده که در ماه اپریل سال جاری میلادی، ۱۶ هزار و ۸۳۳ پرسونل پیمانکار وزارت دفاع وجود دارد که از عملیات‌ها در افغانستان پشتیبانی می‌کنند.

این پیمانکاران شامل ۶،۱۴۷ امریکایی، ۴،۲۸۶ افغان و ۶،۳۹۹ شهروند دیگر کشورها می‌شوند که با وزارت دفاع امریکا در افغانستان کار می‌کنند.

آرشیف، نیروهای امریکایی در حال آموزش نیروهای هوایی افغانستان
آرشیف، نیروهای امریکایی در حال آموزش نیروهای هوایی افغانستان

گزارش می‌افزاید، مشخص نیست که چه کسی پس از کناره گیری آنان جایگزین آن‌ها می شود و یا کار آن‌ها را انجام می‌دهد.

این اشاره به خروج‌ کامل نیروهای خارجی از افغانستان تا یازدهم سپتمبر سال جاری میلادی است.

اما وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که این وزارت از هر لحاظ آمادۀ تسلیم‌گیری مسؤولیت‌ها از نیروهای امریکایی است.

فواد امان، معاون سخنگوی این وزارت به رادیوی آزادی گفت: "در وزارت دفاع ملی کمیته‌هایی ایجاد شده و هر کمیته موظف شده که مسؤولیت‌های بخش‌های خاصی را از نیروهای امریکایی به وزارت دفاع افغانستان انتقال دهند. فعلا هم از لحاظ ظرفیت مسلکی و هم از لحاظ کمیت نیروهای زمینی و هم نیروهای هوایی ما در موقعیتی دارند که می‌‌توانند مستقلانه مسؤولیتی را که برای‌شان واگذار می‌شود، انجام دهند."

آقای امان می‌گوید که با این وجود نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان به حمایت مالی امریکا نیاز و در برخی موارد به همکاری تخنیکی نیروهای خارجی نیز ضرورت دارند.

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

اما شماری از آگاهان نظامی می‌گویند که نیروهای هوایی افغانستان در بخش فنی آموزش کافی ندیده اند.

جنرال عتیق‌الله امرخیل، فرمانده نیروهای هوایی افغانستان در زمان داکتر نجیب بی آن‌که اسنادی ارائه کند در تحلیل خود به رادیوی آزادی می‌گوید که امریکا در بخش فنی به نیروهای هوایی افغانستان آموزش لازم نداده و به همین دلیل با خروج پیمانکاران امریکا، نیروهای هوایی کشور از توانایی لازم برای انجام عملیات‌ها برخوردار نخواهد بود.

امرخیل گفت: "بنا درست عمل نشده، در تعلیم و تربیه ضعیف عمل شده، همه اتکا بالای امریکایی‌ها شده و کسی از فکر خود و دانش خود و استعداد خود کار نگرفته و فعلا که آن‌ها خارج می‌شوند و پیش‌بینی کرده باشند که پس از چند ماه قوای هوایی سقوط می‌کند، من در آن شکی نمی‌بینم."

سیگار یا ادارۀ بازرس امریکا برای بازسازی افغانستان همچنین از افزایش ۸۲ درصدی شمار حمله‌های خودی در بین نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در سه ماه نخست ۲۰۲۱ نسبت به زمان مشابه آن در سال گذشته خبر داده است. در ادامه آمده که تلفات حمله‌های خودی نیز در این مدت دو برابر شده است.

در گزارش آمده که مطابق آمار فرماندهی مشترک انتقال امنیتی افغانستان از اول جنوری تا اول اپریل ۳۱ حملۀ خودی انجام شده که در نتیجه ۱۱۵ تن کشته و ۳۹ تن دیگر زخمی شدند.

نیروهای قوای هوایی افغانستان
نیروهای قوای هوایی افغانستان

اما وزارت دفاع افغانستان با آن که این آمار را رد و یا تأیید نمی‌کند، اما می‌گوید که حمله‌های خودی نسبت به هر زمانی کاهش یافته است.

سیگار همچنین گزارش داده که میزان حمله‌های آغاز شده از سوی مخالفان مسلح دولت افغانستان در سه ماه نخست ۲۰۲۱ نسبت به زمان مشابه آن در ۲۰۲۰ حدود ۳۷ درصد افزایش یافته است.

این گزارش از سوی دیگر گفته که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان ۹۱ درصد عملیات‌ها را در این مدت به گونۀ مستقل انجام داده اند، در حالی که این آمار در سه ماه نخست ۲۰۲۰ به ۵۳ درصد می‌رسید.

XS
SM
MD
LG