لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۹

همدردی دختران کوهنورد افغانستان با قربانیان حملۀ مرگبار دشت برچی


زنان کوهنورد افغانستان در بلندترین قله سلسله کوه‌های بابا
زنان کوهنورد افغانستان در بلندترین قله سلسله کوه‌های بابا

همدردی دختران کوهنورد افغان با قربانیان حملۀ مرگبار دشت برچی کابل.

یک گروۀ دختران کوهنورد به رهبری عاقله هاشمی در روزهای عید به بلندترین قله سلسله کوه‌های بابا صعود کرد.

عاقله هاشمی شام دیروز یک‌شنبه (۱۶ می) به رادیو آزادی گفت که او و دیگر دختران همراهش با رفتن به قله شاه فولادی نشان دادند که دهشت افگنان نمی‌توانند با راه اندازی حمله‌های‌شان جلو پیشرفت زنان افغانستان را بگیرند.

هاشمی می‌گوید: "ما به مردمان نشان می‌دهیم که شما حتی اگر سخت‌ترین و پست‌ترین کاری را هم انجام بدهید ما باز هم تسلیم نمی‌شویم و به افغانستان افتخار می‌آوریم اگر طالبان است یا داعش حمله‌ها را انجام می‌دهند مانع ما شده نمی‌توانند."

او افزود که زنان افغان برای دستیابی به اهداف‌شان از سال‌ها به این‌سو زحمت می‌کشند و می‌خواهند پیشرفت کنند.

کوهنوردان زن افغانستان در سلسله کوه‌های بابا
کوهنوردان زن افغانستان در سلسله کوه‌های بابا

به گفتۀ عاقله هاشمی با وجود امکانات اندک آن‌ها برای رسیدن به هدف‌شان ۲۰ ساعت پیاده رفتند و بلاخره به قله شاه فولادی رسیدند.

بانو هاشمی می‌گوید: "ما با علاقه و شوق که دختران داشتند حرکت کردیم و روز اول عید را در راه سپری کردیم و بعداً دوباره به قله حرکت کردیم و قله را ساعت ۰۲:۵۲ فتح کردیم اما هوا سرد و تاریک شده بود و طوفان هم آغاز شده بود ساعت ۱۲ شب به همکاری همدیگر توانستیم از قله دوباره پایین برویم."

عاقله هاشمی را در سفرش به بلندترین قله سلسله کوه‌های بابا، هفت دختر فاطمه سلطانی، زهرا کریمی، حسینا حسین‌زاده، مبارکه محمدی، اژینا جهانبین، مرضیه مهاجر و ریحانه محمدی همراهی کردند، دو کوهنورد مرد رحمت اکبری و بابا فاضل هم در این سفر به این گروه پیوستند.

شاه فولادی بلندترین قله سلسله کوه‌های بابا است که پنج هزار و ۱۴۰ متر از سطح بحر فاصله دارد، پیش از گروه به رهبری عاقله هاشمی، دو کوهنورد زن افغان این قله را برای نخستین بار فتح کردند.

عاقله و همراهانش هدف صعود بر قله شاه فولادی را غمشریکی و همدردی با قربانیان حمله دشت برچی کابل در حالی خوانده‌اند که این حمله از سوی مقام‌های افغان، کشورها و نهادهای بین‌المللی شدیداً محکوم شده است اما خانواده‌های قربانیان این رویداد می‌گویند که زخم‌های آن‌ها هنوز تازه است.

آن‌ها از حکومت می‌خواهند که امنیت مرکزهای تعلیمی را بگونه جدی تامین کند.

کودک زخم برداشته از انفجار در مکتب سیدالشهدا در غرب کابل
کودک زخم برداشته از انفجار در مکتب سیدالشهدا در غرب کابل

برخی از خانواده‌های قربانیان این حمله دیروز دور هم جمع شده و در یک فیصله نامه هشدار دادند که تا زمان امنیت آن‌ها تامین نشده اولادهای خود را به مکتب نخواهند فرستاد.

محمد اسلام که راضیه خواهر ۱۷ ساله‌اش را در حمله بر مکتب سید الشهدا از دست داد می‌گوید: "تامین امنیت مکاتب به دوش حکومت است حکومت باید امنیت آن را تامین کند تا انفجار دیگری صورت نگیرد و آن‌های که باقی مانده اند در فضای آرام رفته و درس بخوانند."

وزارت داخلۀ افغانستان گفته که برای تامین امنیت غرب کابل به معاون دوم ریاست جمهوری از سوی رئیس جمهور اشرف غنی هدایت شده و یک طرح در این راستای به مشوره مردم در ظرف دو هفته به کابینه افغانستان ارایه خواهد شد.

حمله شنبه گذشته سیزدهم ماه می در دشت برچی کابل که مکتب دخترانه سیدالشهدا را هدف قرار داد به گفته وزارت داخله بیش از ۵۰ کشته و بیش از صد زخمی بجای مانده اما خانواده‌های قربانیان این رویداد می‌گویند که در این حمله ۸۹ نفر جان باختند و بیش از ۱۴۷ تن دیگر زخمی شدند.

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به تازگی در مصاحبه با مجله اشپیگل جرمنی که نسخه پشتو آن دیروز از سوی ارگ ریاست جمهوری نشر شد گفته که حمله بر دشت برچی کابل بالایش بسیار تاثیر بد بجای مانده.

او گفته که این حمله از سوی طالبان انجام شده و دپلوماسی غرب باید دست از دادن امتیازدهی به این گروه بکشد زیرا به گفتۀ رئیس جمهور غنی طالبان مجرمان اند و در حمله دشت برچی ۸۵ نفر را کشتند.

اما طالبان دست داشتن در این حمله را رد کرده‌اند و تا هنوز کسی یا گروهی دیگری هم مسئولیت آن را نپذیرفته.

XS
SM
MD
LG