لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۱

روز جهانی ایمنی جاده‌ها؛ چرا تلفات رویدادهای ترافیکی در افغانستان افزایش یافته است؟


آرشیف٬ حادثه ترافیکی در مسیر شاهراه کابل-کندهار
آرشیف٬ حادثه ترافیکی در مسیر شاهراه کابل-کندهار

هفدهم می برابراست با روز جهانی ایمنی جاده‌ها.

از هفدهم می٬ هفته جهانی ایمنی جاده‌ها آغاز می‌شود. ایمنی جاده‌ها از موضوع‌های مهم در سراسر جهان است. در افغانستان هم تلفات بالای سفر در جاده‌های غیرمعیاری و کم‌عرض، این موضوع اهمیت زیادی دارد.

با وجود مصرف پول‌های هنگفت در ساخت جاده‌ها در ۲۰ سال گذشته، انتقاد‌هایی فراوانی از وضعیت بد جاده‌ها و تلفات آن در افغانستان مطرح است.

جاده‌های کم‌عرض و غیرمعیاری و بدون نشانه‌های ترافیکی، از انتقادهای اصلی مطرح شده در این زمینه است.

ریاست عمومی ترافیک افغانستان می‌گوید٬ در یک سال گذشته رقم تلفات انسانی به سبب رویدادهای ترافیکی افزایش یافته است.

نورالله مراد رئیس عمومی ترافیک افغانستان به رادیو آزادی گفت که یکی از عامل‌های افزایش تلفات٬ کم عرض بودن و غیرمعیاری بودن جاده‌ها در کشور است.

آرشیف٬ حادثه ترافیکی در مسیر شاهراه کابل-کندهار
آرشیف٬ حادثه ترافیکی در مسیر شاهراه کابل-کندهار

مراد می‌گوید: "در سال ۱۳۹۸ ما ۲٬۰۹۰ حادثه ترافیکی داشتیم که در نتیجه آن ۱٬۰۸۱ نفر کشته و ۱٬۷۹۵ نفر مجروح شده است، اما این رقم در سال ۱۳۹۹ بیشتر شده است. ما در این سال ۲٬۲۳۶ حادثه است که در نتیجه این حوادث که ۱٬۱۲۹ نفر کشته و یک ۱۹۳٬۶ نفرهم مجروح شده‌اند."

به گفته او، در کنار کم‌عرض بودن جاده‌ها، بی‌احتیاطی رانندگان و استفاده آنان از مواد نشه‌آور در هنگام رانندگی نیز سبب بروز چنین رویدادها شده است.

ریاست عمومی ترافیک افغانستان استخدام کارمندان فنی و استفاده از مشوره‌های فنی را در احداث جاده‌ها مهم می‌داند.

از سوی هم وزارت صحت افغانستان‌ رقم تلفات ناشی از حوادث ترافیکی را در جاده‌های کشور بیش از ۵۰۰ تن می‌داند.

محمد عثمان طاهری سخنگوی این وزارت در مورد آمار ثبت شده نزد این وزارت به رادیوآزادی گفت: "در یک سال گذشته در سراسر افغانستان ۲٬۵۹۱۱ مورد حادثه ترافیکی در وزارت صحت ثبت شده است که در نتیجه آن ۵۴۸ تن جان‌شان را از دست داده‌اند."

اما آقای طاهری نگفت که این رویدادهای ترافیکی در کدام ولایت‌ها ثبت شده است.

هفدهم می برابراست با روز جهانی ایمنی جاده‌ها.

کابل با داشتن جمعیت چند میلیونی یکی از پر ازدحام‌ترین شهرهای کشور است، اما انتقادهای وجود دارد که جاده‌های این شهر پاسخگوی وسایط موجود نبوده و راه‌بندان‌های طولانی را به همراه می‌شود.

آرشیف٬ پولیس ترافیک در حال راهنمایی موترها در شهر کابل
آرشیف٬ پولیس ترافیک در حال راهنمایی موترها در شهر کابل

تلاش کردیم تا نظر مقام‌های شاروالی کابل را درباره جاده‌های پایتخت داشته باشیم، ولی آن‌ها معلومات ارایه نکردند.

اما وزارت فواید عامه افغانستان می‌گوید٬ در ۲۰ سال گذشته ۲۴ هزار کیلومتر جاده در افغانستان قیرریزی و جغل‌اندازی شده است.

خلیل امید سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی در مورد گفت: "۱۰هزار کیلومتر این سرک‌ها به گونه اساسی اسفالت شده و بقیه جغل‌اندازی شده است که شامل سرک‌های حلقوی، ملی و منطقوی شامل می‌باشد که سهولت‌هایی را در بخش ترانزیت بین کابل با ولایات و کشورهای منطقه به میان آورده است."

وی گفت که در ساخت جاده‌های حلقه‌ای افغانستان که ۱۸ سال قبل آغاز شده بود، نیز پیشرفت‌های صورت گرفته است اما جزییات ارایه نکرد.

جاده حلقه‌ای افغانستان کابل را با میدان وردک، غزنی، زابل، هلمند، کندهار، فراه، نیمروز و هرات وصل می‌کند.

این جاده حلقه‌ای دوباره از هرات به ولایت‌های بادغیس، نیمروز، جوزجان، بلخ، سمنگان، بغلان، پروان به کابل وصل می‌شود.

آرشیف٬ ساخت سرک میان چین و افغانستان
آرشیف٬ ساخت سرک میان چین و افغانستان

وزارت فواید عامه افغانستان می‌گوید که احداث جاده‌ها در سال‌های اخیر سبب توسعه تجارت، ترانزیت و وصل افغانستان با کشورهای منطقه شده و سهولت‌های زیادی را به میان آورده است.

اما در عین حال انتقادهای موجود است که در بیشتر این جاده‌ها اشاره‌های ترافیکی که در جلوگیری از کاهش حوادث ترافیکی مهم خوانده می‌شود، به چشم نمی‌خورد.

هرچند مسوولان حکومتی می‌گویند٬ جاده‌های ساخته شده در افغانستان با کیفیت خوب ساخته شده است اما برخی کارشناسان بر توجه و نظارت از این جاده‌ها تاکید دارند.

آنان علت تخریب جاده‌ها را نبود سیستم کانالیزسیون، موجودیت موترشویی‌ها کنار جاده‌ها، نبود آب‌روها دانسته و انتقاد می‌کنند که جاده‌ها مطابق برنامه جامع احداث نشده‌اند.

محمد یاسین نیازی رئیس پیشین پلان و پالیسی شاروالی کابل در مورد به رادیو آزادی گفت: "چیزی که باعث تردد وسایط در جاده‌ها شده، این است که جاده‌ها مطابق ماستر پلان احداث نشده است، مثلا ما همین حالا در ماستر پلان شهر کابل جاده‌های را داریم که دست نخورده باقی مانده است. اگر این جاده‌ها مطابق ماسترپلان موجود احداث شود مشکل ترافیکی حل می‌شود."

آرشیف٬ جاده خوست-زازی میدان
آرشیف٬ جاده خوست-زازی میدان

کارشناسان راه‌سازی در افغانستان می‌گویند٬ حکومت در ساخت جاده‌ها باید تمام معیارهای راه‌سازی را در نظر گیرد تا از یک سو جاده‌ها به زودی تخریب نشود و از سوی دیگر از تلفات انسانی و بروز رویدادهای ترافیکی جلوگیری شود.

آنان بر نقش جاده‌ها در توسعه تجارت و وصل افغانستان با کشورهای منطقه و جهان تاکید کرده و آن را مهم می‌دانند.

XS
SM
MD
LG