لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۶

۲۱ می روز جهانی چای؛ سالانه ۶۵ هزار متریک‌تُن چای وارد افغانستان می‌شود


آرشیف
آرشیف

امروز بیست و یکم می روز جهانی چای است؛ نوشیدنی که شهرت جهانی دارد و طرفدارانش هم در افغانستان زیاد است.

منبع اصلی چای چین است، اما مصرف این نوشیدنی در افغانستان نیز پیشینۀ چند صد ساله دارد.

وزارت تجارت افغانستان می‌گوید که سالانه حدود ۶۵ هزار متریک تُن چای به ارزش حدود ۱۰۴ میلیون دالر به افغانستان وارد می‌شود.

فواد احمدی، سخنگوی این وزارت به رادیوی آزادی گفت: "بر اساس یافته‌های وزارت صنعت و تجارت افغانستان به گونۀ سالانه به ارزش ۶۱ میلیون دالر ۴۴ هزار تُن چای سبز و به ارزش ۴۳ میلیون دالر ۲۱ هزار تُن انواع دیگر چای از کشورهای مختلف به کشور وارد می‌شود."

افغانان که به مهمان‌نوازی شهرت دارند، بخشی از میزبانی‌شان از مهمان با چای است. افراد دارا و غریب همه با چای از مهمان‌شان استقبال می‌کنند.

آرشیف٬ یک مرد چای فروش در افغانستان
آرشیف٬ یک مرد چای فروش در افغانستان

به دلیل علاقمندی مردمی زیادی به چای، در کنار خانه‌ها در شهرهای مختلف افغانستان به ویژه در شهر سماوارها و یا چایخانه‌ها ساخته شده است.

رجب‌علی، سماوارچی ۷۰ ساله در قلب شهر می‌گوید که از ۱۵ سال به این‌سو از آب‌های این شهر چای تهیه و به مشتریانش عرضه می‌کند.

او می‌گوید که چایش را در گیلاس‌ها و چاینک‌های قدیمی عرضه می‌کند و با استفاده از درآمد آن مخارج روزمرۀ خانواده‌اش را تأمین می‌کند.

رجب علی افزود: "من در کابل از آب پغمان که تانکر برای ما می‌آورد، چای تهیه می‌کنم، این کاروبار در کنار این که برایم دوست‌های زیادی پیدا می‌کند، درآمد نیز دارد و مردم بیشتر از چای سبز خوش‌شان می‌آید."

گیاه چای حدود ۵ هزار سال پیش در چین شناسایی شد و در قرن یادهم میلادی شماری از مردم این گیاه را از چین به اروپا و دیگر کشورها انتقال دادند.

گل ولی پسرلی، باشندۀ ننگرهار می‌گوید که نوشیدن چای به عادت روزانه‌اش مبدل شده است.

آرشبف
آرشبف

پسرلی گفت: "چای در زندگی افغانان از ارزش ویژه‌ای برخوردار است و هیچ نشستی ما بدون چای نیست. چای نوشیدن عادت روزانۀ من شده و اگر روزی مجبور شوم و به دفتر بروم و چای نه نوشم، سردرد می‌شوم و تمام روز فکرم خراب می‌باشد."

در حال حاضر افغانستان چای مورد ضرورتش را از هند، ایران، کینیا، چین، اندونیزیا و سریلانکا وارد می‌کند.

زعفران افغانستان به دلیل طعم و مزه‌اش شهرت جهانی دارد و گردشگران که به این کشور می‌آیند چای زعفران زیاد می‌نوشند و آن را به عنوان هدیۀ گرانبها به خانواده و دوستانشان می‌برند.

XS
SM
MD
LG