لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۱

زنان قالین باف در غور: صنعت قالین بافی در غور رو به رکود است    


آرشیف، شماری از زنان قالین باف
آرشیف، شماری از زنان قالین باف

مریم ۴۳ ساله ۱۵ سال می‌شود که در روستای پای کمر در غرب مرکز ولایت غور قالین بافی می‌کند.

او می‌گوید که در گذشته قالین‌های دست بافتش ۱۵ هزار الی ۲۰ هزار قیمت داشت اما اکنون به دلیل واردات قالین‌های خارجی کسی صنایع دستی او را نمی‌خرد: "ما قبلاً قالین زیاد می‌بافتیم. پنج الی ده دانه در بهار و زمستان. در بهار به بیرون‌ها و زمستان به داخل خانه. حال کم می‌بافیم چونکه خریدار ندارد و به علت اینکه قالین‌های خارجی به بازار آمده از ترکیه و ایران، کسی از ما را خریداری نمی‌کند."

به گفته مریم قالین‌های خارجی نسبت به قالین‌های دستباف او به دلیل کم کیفیت بودن ارزان‌تر به فروش می‌رسند.

مریم از نبود بازار برای قالین‌های دستبافتش در غور شاکی است و می‌گوید که در این مورد باید زیاد توجه شود: "خدا کند که حکومت بازار را برای خرید و فروش قالین‌های ما ایجاد کند که خرید و فروش شود، چونکه ما نیاز نداریم از ایران به اینجا قالین وارد شود. قالینی که ما می‌بافیم کیفیتش از قالین‌های ایران و ترکیه بهتر است. ما آرزو داریم که قالین ما فروخته شود."

قالین بافی از صنایع مهم دستی زنان غور به شمار می‌رود.

زنان با استفاده از پشم بز و گوسفند برای بافتن یک قالین ماه‌ها کار می‌کنند.

قالین‌های دستباف زنان غور به ویژه ولسوالی‌های شهرک و تولک این ولایت در بازار‌های افغانستان از شهرت خوبی برخوردار است.

آرشیف
آرشیف

زنان در ولایت غور در کنار اینکه به رنگ آمیزی قالین‌های‌شان توجه می‌کنند، به قالین‌های دستباف‌شان عکس‌های مانند منارجام، شاهان دوران غوریان، عکس‌های رهبران سیاسی و ساحات باستانی دیگر افغانستان را نقش می‌بندند.

در برخی از طرح‌های زینتی دستبافت زنان غور حتی آیات قرآنکریم نیز دیده می‌شود که این نمونه‌ها در دیوار آویخته می‌شوند.

شهر بانو ۷ سال می‌شود که در ولسوالی لعل و سرجنگل غور قالین بافی می‌کند: "در سابق قالین ما بازار داشت و زیاد به فروش می‌رسید. خارجی‌ها می آمدند، خریداری می‌کردند. از مرکز کابل مقامات مانند رئیس جمهور و وزیر‌ها که می‌آمدند تحفه می‌دادیم برای شان."

مقامات در غور نیز با زنان قالین‌باف هم نظر اند.

حلیمه پرستش رئیس امور زنان ولایت غور است: "فقط ما توانسته ایم یک کار عملی کنیم که به اثر دادخواهی‌های وزرات امور زنان پروژۀ انکشاف روستایی به آدرس خود وزارت انتقال کرده که همچنان ریاست‌ها در صدد کار عملی آن پروژه هستند. انشاءالله که از طریق این برنامه اقتصاد‌های کوچک یا اقتصادی که از طرف خود خانم‌ها به قوت می‌رسد صنایع و توانمندی‌های زنان به طور موفقانه رشد کند."

دفتر سخنگوی وزارت صنعت و تجارت با فرستادن خبرنامۀ به رادیو آزادی گفته که صادرات قالین در سال‌جاری افزایش می‌یابد.

در این خبرنامه به نقل از نثاراحمد غوریانی وزیر صنعت و تجارت از بسته ۶ فیصدی برای افزایش صادرات و حمایت از قالین بافان نیز خبر داده شده است. اما در مورد این بسته معلومات بیشتر نداده است.

او گفته که وزارت صنعت و تجارت در حال ایجاد بازار‌های دایمی برای فروش قالین در امریکا، آلمان و امارت متحده عربی با ایجاد نمایشگاه‌های کوتاه مدت و بلند مدت است.

در کنار قالین بافی، خامک دوزی و پیراهن‌های چرمه دوزی از دیگر صنایع دستی زنان غور است که در کنار کارهای خانه به تولید آنها می‌پردازند و می‌کوشند که از این ناحیه از یک طرف صاحب روزگار بهتر و از سوی دیگر سبب احیای صنایع دستی بومی در کشور شوند.

اکنون مریم و ده‌ها زن دیگر در غور انتظار دارند که حکومت برای زنده نگهداشتن فرهنگ سنتی قالین بافی و فروش آن از زنان حمایت کند.

XS
SM
MD
LG