لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۸

خانواده‌های قربانیان حمله به مکتب سیدالشهدا: به‌گونه‌ای در معرض 'نسل‌کشی' هستیم


خانواده‌های قربانیان حمله به مکتب سیدالشهدا در غرب کابل
خانواده‌های قربانیان حمله به مکتب سیدالشهدا در غرب کابل

شماری از خانواده‌های قربانیان حمله به مکتب سیدالشهدا در غرب کابل، گفته‌اند حکومت به درخواستهای آنها، به امنیت این منطقه توجهی نکرده است.

مراسم چهلم شماری از قربانیان حمله به مکتب دخترانۀ سیدالشهدا در ۲۱ روزگی این حمله در مسجدی در غرب کابل.

خانواده‌های این رویداد مرگبار می‌گویند بارها تأمین امنیت منطقه، مراکز آموزشی، فرهنگی و مذهبی خود شدند، اما دولت توجه چندانی نکرد.

سوگواران مراسم روز جمعه با صدور قعطنامه‌ای گفتند که به گونه در معرض "نسل‌کشی" هستند و حکومت هم در راستای شناسایی و مجازات عاملان چنین حملات اقدام قابل قبولی نکرده است.

به گفته امین آرمان، از برگزارکنندگان این مراسم، خواست‌های خانواده‌ها قربانیان در این قطعنامه را چنین آمده: "ما خانواده‌های شهدا، اهالی مکتب سیدالشهدا و باشندگان غرب کابل از حکومت افغانستان، حقوق بشر، جامعه جهای می‌خواهیم:

  • یک: پیگیری حمله تروریستی ۱۸ ثور به مکتب سیدالشهدا از سوی حکومت و نهادهای بین‌المللی.
  • دو: از حکومت جداً تقاضا داریم که امنیت باشندگان غرب کابل و مرکزهای آموزشی و تحصیلی را تامین کند.
  • سه: دولت مکلف است که جلو نسل‌کشی را بگیرد، در غیر آن، مردم شیعه و هزاره به محاکم بین‌المللی مراجعه خواهند کرد."

از حمله به مکتب سیدالشهدا ۲۱ روز می‌گذرد. سه انفجار پیهم در این رویداد ۱۰۰ دانش‌آموز کشته و بیش از ۲۴۰ تن زخمی شدند.

مراسم خاکسپاری جنازه‌های قربانیان مکتب سیدالشهدا در غرب کابل
مراسم خاکسپاری جنازه‌های قربانیان مکتب سیدالشهدا در غرب کابل

برگزارکنندگان مراسم جمعه این حمله را در قطعنامه‌ خود «وحشیانه، ضدانسانی و آگاهی» خوانده‌اند. مسئولیت این حمله را هنوز هیچ فرد یا گروهی برعهده نگرفته، ولی خانواده‌های قربانیان خواستار شناسایی و مجازات عاملان این حمله هستند.

حکیم اخلاقی، که خواهرزاده در این حمله کشته شد به رادیو آزادی گفت: "این قضیه باید به صورت جدی بررسی شود و پیدا شود که دست‌های پنهان پشت این رویداد کی‌ها بودند؟ چرا هروقت ما باید مورد هدف قرار بگیریم و می‌گیریم؟"

راضیه شفایی، گفت: "من مادر فرزانه شهید هستم. خواست اصلی ما این است که امنیت‌ما را تامین کنند. دیگر خون بیچاره‌ها پایمال نشود. دیگر خواستی ندارم جز اینکه قاتلان این شهیدان بیگناه مجازات شوند و به قتل عام پایان داده شود."

یکی دیگر از درخواست خانواده‌های قربانیان این حمله پیدا کردن دانش‌آموزان ناپدید شده است. یکی از آنها شکریه است. پدرش گفته که نهادهای دولتی برای یافتن دخترش کمکی نکرده است. در مراسم روز جمعه تأکید شد که دولت باید سرنخی پیدا کند.

خانواده‌های قربانیان حمله هجدهم ثور به مکتب سیدالشهدا نهادهای دولتی و حتی نهادهای بین‌المللی را متهم به سکوت در برابر حملات متعدد و مرگبار به مراکز آموزشی، فرهنگی و مذهبی غرب کابل کرده‌اند.

این در حالی است که حزب اراده ملت به رهبری علی‌محمد ویس نیز از وضعیت جاری در کابل انتقاد کرده است. صدها عضو این حزب در همایشی با حضور در کابل ادامه ترور هدفمند خبرنگاران، چهره‌های سیاسی و فعالان مدنی را غیرقابل قبول خواندند. آقای ویس به رادیو آزادی گفت: "امنیت ما نداریم، ترور ما می‌شویم. به یک صلح نرسیده‌ایم. نهادهای امنیتی و استخباراتی مصروف چه هستند؟ فقر و بیکاری دامنگیر همه شده است. ما دیگر خسته شده‌ایم. گوش شنوا پیدا کنند، جلو ترورهای هدفمند را بگیرند."

درقطعنامه این حزب آمده که ناامنی، بحران سیاسی و چالش‌های اقتصادی هر روز باعث نگرانی بیشتر می‌شود. این حزب هشدار داد که اگر حکومت اقدام جدی در این مورد نکند، دست به اعتراض خواهد زد.

سخنگویان حکومت در واکنش به خواست‌های هردو همایش روز جمعه در کابل اظهار نظر نکرده و تلاشهای رادیو آزادی هم برای دانستن نظر آنها به نتیجه نرسید.

XS
SM
MD
LG