لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۰

امریکا ۸۰ میلیون دوز واکسین کرونا به کشورهای دیگر می‌فرستد


جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده طرحی را برای فرستادن ۸۰ میلیون دوز واکسین ویروس کرونا به دیگر کشورها اعلام خواهد کرد.

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده می‌گوید که طرح فرستادن ۸۰ میلیون دوز واکسین به کشورهای دیگر در هماهنگی با برنامۀ کوواکس عملی خواهد شد.

بلینکن به روز چهارشنبه (۲ جون) در سفارت ایالات متحده در سان خوزه، پایتخت کاستاریکا در این مورد بیشتر گفت: "ما روند توزیع واکسین‌ها را اعلام خواهیم کرد و این که معیارها چیست و چگونه انجامش خواهیم داد. در میان چیزهای دیگر، ما در بارۀ تبعیض قائل نشدن و توزیع منصفانه واکسین‌ها و نیز ساینس تمرکز خواهیم کرد. ما در هماهنگی با کوواکس کار می‌کنیم و واکسین‌ها را بدون الزامات سیاسی گیرندگان آن توزیع خواهیم کرد."

کوواکس برنامۀ جهانی توزیع واکسین ویروس کرونا به کشورهای نادار است.

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده
انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده

وزیر خارجۀ ایالات متحده گفته است که طرح فرستادن میلیون‌ها دوز واکسین ویروس کرونا به کشورهای دیگر ممکن امروز (۳ جون) اعلام شود.

قرار است که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده این طرح را اعلام کند.

اما از کشورهای گیرندۀ واکسین به گونۀ مشخص نام برده نشده.

آقای بایدن در هفدهم ماه می طرح صدور ۲۰ میلیون دوز واکسین بیشتر از امریکا به دیگر کشورها را اعلام کرد.

در کل، قرار است که امریکا تا پایان ماه جون امسال ۸۰ میلیون دوز واکسین به کشورهای دیگر بفرستد.

این پس از آن است که شماری از حکومت‌ها بر صدور واکسین ویروس کرونا از سوی امریکا به کشورهایی پافشاری کردند که با همه‌گیری ویروس کرونا مجادله می‌کنند.

آقای بایدن همچنان گفته است که هدف این ابتکار شان آن است تا نقش رهبری امریکا در مبارزه علیه همه‌گیری ویروس کرونا احیا شود.

امریکا این اقدام را با توجه به تلاش‌های چین و روسیه برای استفاده از برنامه‌های توزیع واکسین‌شان به هدف داشتن نفوذ در سرتاسر جهان انجام داده.

واکسین ساخته شده توسط چین
واکسین ساخته شده توسط چین

چند کشور و سازمان تمویل کنندۀ خصوصی در دوم ماه جون تعهد کمک حدود دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون دالری به برنامۀ کوواکس را سپردند.

این تعهد در جریان نشست آنلاین به میزبانی جاپان و اتحاد جهانی واکسین و ایمن‌سازی صورت گرفت.

بر اساس این اقدام، برنامۀ کوواکس یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دوز واکسین را در سال ۲۰۲۱ و اوایل سال ۲۰۲۲ به کشورهای با درآمد پایین خواهد فرستاد.

بر اساس خبرنامۀ اتحاد جهانی واکسین و ایمن‌سازی، این مقدار واکسین برای حفظ ۳۰ درصد بزرگسالان در این کشورها بسنده خواهد بود.

XS
SM
MD
LG