لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۸

مقام‌ها: ولسوالی شهرک غور به دست طالبان سقوط کرد


آرشیف، شماری از جنگجویان گروه طالبان
آرشیف، شماری از جنگجویان گروه طالبان

همزمان با درخواست کاهش خشونت از سوی زلمی خلیلزاد نمایندۀ خاص ایالات متحده برای صلح افغانستان، از محاصرۀ ولسوالی قیصارفاریاب و سقوط ولسوالی شهرک غور خبر داده شد.

عبدالظاهر فیض‌زاده والی غور روز یکشنبه (۱۶ جوزا) خبر سقوط ولسوالی شهرک را تأیید کرد: "ارتباط ما با آنها قطع شده، وقتیکه مخابره قطع می‌شود به این معنا است که ولسوالی سقوط کرده، تا دقایق آخر تمام تلاش خود را کردیم، امروز جنگ هم نبود، بدون جنگ عقب‌نشینی کرده اند، چون جنگ ما چهاربجۀ دیشب ختم شد. پنج و نیم یا شش بجه بود که سر مخابرۀ ما صدا کردند و بعد از آن ارتباط ما قطع شد. آنها به احتمال بسیار قوی به یک قریه بنام تنگۀ ازو عقب‌نشینی کرده اند، ولی با طالب سازش نداشتند و به طالب تسلیم نشده اند."

طالبان مسلح در غور اواخر روز یکشنبه با فرستادن ویدیوها ادعا کردند که تعمیر ولسوالی شهرک و قوماندانی امنیه را تصرف کرده اند.

طالبان پریشب با استفاده از موتر بمب بر این ولسوالی حمله کردند که در جنگ میان طرفین حداقل ده سرباز کشته و چهار تن دیگر ناپدید شده اند.

از درگیری‌های شدید در ولسوالی قیصار نیز گزارش شد. هر چند مقامات سقوط این ولسوالی را تأیید نکردند ولی برخی رسانه‌ها از جمله خبررسانی پژواک گزارش داد که تعمیر قوماندانی امنیه سقوط کرده و ساختمان ولسوالی محاصره شده است.

محمد نادر سعیدی عضو شورای ولایتی فاریاب در جریان روز به رادیو آزادی گفت که طالبان در حملات خود به ولسوالی قیصار، ۱۴ پولیس و سرباز به شمول قوماندان امنیه سیف الرحمن دهزاد را کشته اند و تلاش دارند ولسوالی را تصرف کنند.

از سوی دیگر دفتر مطبوعاتی ولایت فاریاب گفت که در جلسۀ نظامی شب یکشنبه تصمیم گرفته شد که سربازان تازه نفس به ولسوالی‌های قیصار و دولت آباد اعزام و حمایت هوایی برای آنها فراهم شود.

وزارت دفاع افغانستان در بارۀ سقوط ولسوالی شهرک و محاصرۀ قیصار هنوز چیزی نگفته و به تماس‌های رادیو آزادی در مورد نیز پاسخ نداده است.

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان
زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان

از سوی دیگر زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص امریکا روز یکشنبه با رئیس جمهور اشرف غنی و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی در کابل ملاقات‌های جداگانه داشت.

آقای خلیل‌زاد در حالیکه از ادامه حمایت امریکا از دولت افغانستان اطمینان داد تاکید کرد که طرفین درگیر باید خشونت را کاهش دهند و به گفت‌وگوی جدی روآورند.

وی دیروز با حامد کرزی رئیس جمهور سابق نیز ملاقات نمود و در بارۀ وضعیت کنونی پروسۀ صلح و روابط با پاکستان گفت‌وگو کرد.

نمایندۀ خاص امریکا برای صلح افغانستان اواخر دیروز با شماری زنان عضو جامعۀ مدنی هم ملاقات کرد.

سفارت امریکا گفت که کرین فریمن سرپرست معاون بخش آسیا در ادارۀ انکشاف بین‌المللی امریکا آقای خلیل‌زاد را در این نشست همراهی کرد.

اعلامیه سفارت از قول آقای خلیل‌زاد گفت که واشنگتن از جوامع مدنی حمایت می‌کند چون آنها در تامین حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی رسانه‌ها نقش حیاتی دارند.

آقای خلیل‌زاد می‌افزاید که دست‌آورد‌ها حفاظت خواهند شد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG