لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۳

موافقه رهبران جی۷؛ از فعالیت‌های اقتصادی چین جلوگیری می‌کنیم


نشست رهبران جی ۷ در جنوب بریتانیا
نشست رهبران جی ۷ در جنوب بریتانیا

رهبران جی۷ موافقه کردند که از فعالیت‌های اقتصادی چین که شفافیت اقتصاد جهانی را تهدید می‌کند جلوگیری می‌کنند.

رهبران جی۷، یا هفت کشور ثروتمند جهان موافقه کردند که ازآنچه "فعالیت‌های اقتصادی غیربازاری" چین می‌خوانند جلوگیری می‌کنند و پیکنگ را بخاطر نقض حقوق بشر درشین جین و هانگ کانگ محکوم کردند.

رهبران این گروه درپایان نشست سه روزۀ خود درجنوب بریتانیا متعهد شدند که به مشورت‌های خود ادامه می‌دهند تا دربرابر چنین روش‌های چین که فعالیت شفاف و عادلانه اقتصاد جهانی راتهدید می‌کند عملکرد مشترک داشته باشند.

رهبران جی ۷ در بریتانیا
رهبران جی ۷ در بریتانیا

ایالات متحده، کانادا، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، جرمنی و جاپان اعضای گروه جی۷ اند.

آنها دراعلامیه مشترک خود گفتند که ارزش‌های خود را تقویت می‌بخشند و از چین خواستند که حقوق بشر و آزادی‌های اساسی را به ارتباط شین جین محترم دانسته و سطح بلند خودمختاری هانگ کانگ را رعایت کند.

چین بخاطر سیاست‌های خود در شین جین با انتقاد روز افزون بین‌المللی روبرواست. امریکا روش مقام‌های پیکنگ دربرابر اویغورها و دیگر اقلیت‌های مسلمان این ایالت را نسل‌کشی عنوان می‌کند.

هانگ کانگ یک بخش چین است، ولی با اصول " یک کشور و دو سیستم" اداره می‌شود. به این معنی که این مستعمرۀ سابق بریتانیا برای آزادی بیان و مطبوعات از خود قوانین دارد.

ولی بسیاری مردم درهانگ کانگ، گروه‌های مدافع حقوق بشر وکشورهای غربی چین را به محدود ساختن این آزادی‌ها وخودمختاری هانگ کانگ درسال‌های اخیر متهم می‌کنند.

اما پیکنگ این اتهامات را بارها رد کرده ویک تلاش غرب برای جلوگیری از پیشرفت چین می‌خواند.
جوبایدن رئیس جمهور امریکا گفت دموکراسی‌ها دریک رقابت جهانی با حکومت‌های خودکامه قرار دارند و گروه جی‌۷ باید گزینه‌های پایداری ارائه کند.

XS
SM
MD
LG