لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۹

عزیزی بانک ۸ میلیون افغانی به یکی از مشتریانش غرامت می‌پردازد


آرشیف، مرکز عزیزی بانک در کابل
آرشیف، مرکز عزیزی بانک در کابل

عزیزی بانک بر اساس حکم محکمه هشت میلیون افغانی به یکی از مشتریانش که ادعا کرده پولش در این بانک گم شده، پرداخت خواهد کرد.

بانک مرکزی با نشر اعلامیه‌ای گفته است که براساس فیصله‌ نهایی ستره محکمه عزیزی بانک هشت میلیون افغانی را به یکی از مشتریانش بنام عبدالاحد پرداخت خواهد کرد.

بر اساس معلومات بانک مرکزی، عبدالاحد میان سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ میلادی در عزیزی بانک حساب داشته و هشت سال بعد یعنی سال پار ادعای گم شدن پولش را از این بانک کرده است.

در این اعلامیه آمده محکمه ابتدایی تجارتی کابل در ۲۸م میزان ۱۳۹۹ تفاهم‌نامه تسویه حساب میان مشتری و عزیزی بانک را تایید کرده که پس از پرداخت این مبلغ به مشتری هردو طرف در آینده بر یک‌دیگر ادعا نخواهند داشت.

درحالی در اعلامیه از پرداخت هشت میلیون افغانی از سوی عزیزی بانک به فردی بنام عبدالاحد گفته شده که یار محمد رستم رییس دفتر ریاست بانک مرکزی افغانستان به رادیو آزادی می‌گوید هیچ پولی در سال‌های یادشده از عزیزی بانک گم نشده است.

آرشیف، یکی از نماینده‌گی‌های عزیزی بانک در کابل
آرشیف، یکی از نماینده‌گی‌های عزیزی بانک در کابل

او افزود: "من باز هم تاکید می‌کنم که این قضیه بین بانک و یک مشتری است، براساس معلومات ما، کمیسیون حل منازعات مالی محکمه تجارتی کابل قبلاً تصمیم گرفته و ستره محکمه هم این فیصله را تایید کرده، یک سند تسویه هم میان سهام‌دار عزیزی بانک و عبدالاحدنام به امضا رسیده که براساس آن طرفین هیچ حق دعوا در آینده بالای یکدیگر ندارند."

اما آقای رستم نمی‌گوید که اگر پولی از حساب عزیزی بانک گم نشده است این بانک چرا هشت میلیون افغانی به عبدالاحد می‌پردازد.

خواستیم در این باره با عبدالاحد هم به تماس شویم، اما موفق به برقراری تماس با او نشدیم و به همین علت اطلاعات کافی دربارهٔ او در این گزارش گنجانیده نشده است.

با این همه تلاش کردیم در این‌باره دیدگاه مسئولان عزیزی بانک را داشته باشیم، موفق نشدیم، اما بانک مرکزی افغانستان می‌گوید این قضیه هیچ تاثیر منفی روی فعالیت‌های عزیزی بانک نخواهد گذاشت، زیرا نسبت سرمایه و نقدینگی عزیزی بانک در بین سکتور بانکداری در درجه بالاتر قرار دارد.

هرچند بخش بانکداری خصوصی در افغانستان در بیست سال گذشته رشد چشم‌گیری داشته است، اما این روند با فراز و فرودهایی نیز همراه بوده است.

ده‌سال پیش کابل بانک، نخستین بانک خصوصی افغانستان ورشکست شد که نظام بانکی نوپای افغانستان را در سطح ملی و بین‌المللی تکان داد.

علت اصلی بحران این بانک، کاهش نقدینگی اعلام شد، زیرا سهام داران اصلی آن که مسئولیت اداره این بانک را به عهده داشتند، پول هنگفتی را برای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن دبی، از کابل بانک خارج کرده بودند.

تمام بدهی‌های کابل بانک حدود ۹۰۰ میلیون دلار برآورد شد.

پس از آن بانک مرکزی افغانستان مدیریت آن را به عهده گرفت و نام آن را به "کابل بانک نو" تغییر داد.

XS
SM
MD
LG