لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۵

بسیج نیروهای مردمی علیه طالبان؛ کارشناسان بر مدیریت نیروها تاکید دارند


بسیج نیروهای خیزش مردمی در ولایت هرات
بسیج نیروهای خیزش مردمی در ولایت هرات

با تشدید جنگ در افغانستان، هزاران نیروی خیزش مردمی در ولایت‌های مختلف به حمایت نیروهای دولتی علیه جنگجویان طالبان بسیج شده‌اند.

با آغاز خروج نیروهای خارجی از افغانستان، طالبان حملات‌شان را شدت بخشیده و چندین ولسوالی‌ را در مناطق شمالی این کشور تصرف کرده‌اند.

در پی پیشرفت سریع جنگجویان٬ هزاران نفر به حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی علیه طالبان بسیج شده‌اند. در روزهای اخیر خبرهای زیادی از شکل‌گیری خیزش‌های مردمی در ولایت‌های پروان، بغلان، بلخ، فاریاب، سمنگان، کندز، تخار و برخی ولایت‌های دیگر گزارش شده است.

شماری از چهره‌های برجسته جهادی، نمایندگان پارلمان و برخی از شخصیت‌های سیاسی پرنفوذ در بسیج آن‌ها نقش داشته‌اند؛ از جمله محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم، عطامحمد نور رهبر یکی از دو شاخه جمعیت اسلامی، عباس ابراهیم‌زاده٬ عضو ولسی جرگه و رهبر حزب وحدت اسلامی نوین و شماری دیگر از چهر‌ه‌های پرنفوذ.

عباس ابراهیم‌زاده٬ عضو مجلس نمایندگان افغانستان
عباس ابراهیم‌زاده٬ عضو مجلس نمایندگان افغانستان

آقای ابراهیم‌زاده به رادیوی آزادی گفت که با این که با حکومت اختلاف نظر دارد، به حمایت از نیروهای دولتی اقدام به بسیج نیروهای مردمی کرده است.

ابراهیم‌زاده می‌گوید: "ما بین بد و بدتر بد را انتخاب کردیم. ما فعلا همین جمهوریت را قبول کردیم. ما طرفدار اردوی ملی، پولیس ملی و امنیت ملی و آزادی بیان هستیم. ما این دستاوردها را با خون میلیون‌ها شهید به دست آورده‌ایم. حال از آن دفاع می‌کنیم."

وزارت دفاع افغانستان از بسیج نیروهای مردمی استقبال کرده و پیشتر برای بسیج آن‌ها فراخواند داده بود. فواد امان، معاون سخنگوی این وزارت به رادیوی آزادی گفت: "همانطور که وزیر دفاع افغانستان فرمودند، وزارت دفاع افغانستان هر نوع تسلیحات و امکانات لازم را برای این افراد فراهم خواهد کرد. در صورتی که به کمک ما ضرورت داشتند، حکومت از هیچ گونه کمکی دریغ نخواهد کرد."

با این حال، کارشناسان نظامی به این باورند که تنها بسیج نیروهای مردمی کافی نیست، بلکه آن‌ها باید مدیریت هم شوند تا از عوارض جانبی آن جلوگیری شود.

بسیج نیروهای مردمی در ولایت هرات
بسیج نیروهای مردمی در ولایت هرات

آقای میرزا محمد یارمند گفت: "در حال حاضر که استعجالیت وجود دارد، اما ما باید با دقت نگرش داشته باشیم که آن‌ها را بتوانیم کنترل کنیم تا دوباره به سوی انارشیزم نرویم که در شهرها یک قومندان با ۱۰۰ یا ۲۰۰ نفر مسلح برود و دیگر قوماندان همین‌طور. باز آن‌ها با هم دشنمی‌های ذات‌البینی داشته باشند و در بین خود جنجال کنند و امنیت شهرها مختل شود. این مسایل را باید در نظر داشته باشیم و میکانیزم‌هایی را تعریف کنیم که براساس آن این نیروها کنترل شوند."

این در حالی است که گروه طالبان روز چهارشنبه با صدور اعلامیه‌ای نسبت به بسیج نیروهای خیزش مردمی هشدار داد و تأکید کرد که اقدام این گروه در برابر این نیروها جدی خواهد بود.

بسیج نیروهای مردمی در افغانستان پیشینۀ طولانی دارد و در چند دهۀ گذشته حکومت‌ها با وجود داشتن ده‌ها هزار نیروی نظامی برای سکوب مخالفان مسلح‌ خود اقدام به بسیج نیروهای مردمی کرده یا از این روند حمایت کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG