لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۳

وزارت صحت افغانستان بار دیگر محدودیت‌ها را در این کشور تمدید کرد


یک شفاخانه درمان بیماران کوید۱۹ در کابل
یک شفاخانه درمان بیماران کوید۱۹ در کابل

در پی افزایش تلفات و ابتلا به ویروس کرونا در افغانستان، وزارت صحت افغانستان این کشور برای دومین بار محدودیت‌ها را تمدید کرد.

وزارت صحت افغانستان محدودیت‌هایی را برای افزایش همه‌گیری ویروس کرونا، برای دو هفته دیگر تمدید کرد. براساس این تصمیم، محدودیت‌های تازه تا ۱۸ سرطان قابل اجرا خواهد بود. پیش از این دو بار محدودیت‌های دوهفته‌ای اعلام شده بود.

دستگیر نظری، سخنگوی وزارت صحت به رادیو آزادی گفت که این تصمیم در سراسر افغانستان قابل اجرا است.

آقای نظری گفت: "بنا بر دلیل گسترش ویروس کرونا در کشور، کمیته تخنیکی وزارت صحت عامه محدودیت‌هایی را که دو هفته قبل در ۳۴ ولایت افغانستان اعلام کرده بود، از روز شنبه هفته آینده برای دو هفته دیگر تمدید کرد. این محدودیت‌ها شامل بسته بودن تالارهای عروسی، حوض‌های آب‌بازی، باشگاه‌های ورزشی، مکاتب، پوهنتونت‌ها، کودکستان‌ها و همزمان پوشیدن ماسک در اماکن عمومی و محدودیت در پذیرایی در رستورانت‌ها در فضای بسته در حد ده نفر می‌شود."

وزارت صحت از ادارات دولتی خواسته که از برگزاری جلسه‌های غیرضروری خودداری کنند. مقام‌های بهداشتی همچنین از امامان مساجد و رانندگان بس‌های شهری خواسته‌اند که امکان رعایت توصیه‌های بهداشتی را در محل کار خود فراهم کنند.

آرشیف، شماری از نمازگزاران در کابل
آرشیف، شماری از نمازگزاران در کابل

شماری از گروه‌های اجتماعی مانند ببرک تره‌خیل باشنده کابل از تمدید محدودیت‌های اعلام شده برای جلوگیری از گسترش بیشتر کرونا استقبال کرده‌اند.

او به رادیو آزادی گفت: "ما بسیار خوشحال شدیم. دو هفته دیگر هم قرنطینه شد. مکتب‌ها و پوهنتون‌ها رخصت شده‌اند. فکر می‌کنم این محدودیت‌ها برای جلوگیری از مرض کرونا بسیار موثر باشد."

با این حال، اعمال محدودیت‌های کرونایی پیشتر با مخالفت‌هایی مواجه شده بود. از جمله مسئولان مکاتب خصوصی از این تصمیم انتقاد کرد. از سوی دیگر، این‌بار نیز شماری مانند صبور در کابل اعمال این محدودیت را کارساز نمی‌دانند.

او گفت: "چون بازارها و هوتل‌های عروسی همه باز هستند و فعالیت‌شان ادامه دارد. بیشتر تجمع آنجا است و مردم فاصله اجتماعی را با بی‌باکی و نپوشیدن ماسک رعایت نمی‌کنند."

همزمان با اعمال این محدودیت‌ها، دولت افغانستان دور دیگری از واکسیناسیون کرونا را آغاز کرده است. تا حال بیش از ۶۷۰ هزار نفر در این کشور واکسین کرونا دریافت کرده‌اند که آمار بالایی نیست.

واکسین استرازنکای تولید هند که برای افغانستان کمک شده بود.
واکسین استرازنکای تولید هند که برای افغانستان کمک شده بود.

پیش از این واکسین استرازنکای تولید هند در افغانستان تزریق می‌شد، ولی در هفته‌های اخیر واکسین سینوفارم چینی در دسترسی مراکز واکسیناسیون قرار گرفته است. هر دو واکسین به تأیید سازمان جهانی بهداشت رسیده است.

در افغانستان موج سوم کرونا در حال صعود است. براساس گزارش‌های روزانه وزارت صحت عامه، آمار ابتلا و همچنین تلفات این بیماری در هفته‌های اخیر رو به افزایش گذاشته است. بنابراین، به نظر نمی‌رسد که افغانستان به اوج موج سوم کرونا رسیده باشد.

وزارت صحت اعلام کرده که در یک‌شبانه روز گذشته ۱۹۶۷ نفر تازه به این بیماری مبتلا شده و ۶۳ نفر درگذشته‌اند. شمار کل مبتلایان از آغاز شیوع ویروس کرونا در افغانستان به ۱۱۱ هزار و ۵۹۲ نفر و تلفات این بیماری به ۴۵۱۹ نفر رسیده است.

در افغانستان به دلیل محدودیت امکان آزمایش، درمان و آمارگیری از بیماران، به نظر می‌رسد که آمار واقعی به مراتب بیشتر از آمار رسمی باشد.

XS
SM
MD
LG