لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۸

رهبران اتحادیه اروپا در مورد برگزاری نشست با پوتین به توافق نرسیده اند


اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا

رهبران اتحادیه اروپا در مورد پیشنهاد برگزاری نشست با رئیس جمهور روسیه به توافق نرسیده اند.

رهبران اتحادیۀ اروپا بعد از مخالفت شماری از کشورهای این اتحادیه که در امتداد سرحد با روسیه قرار دارند، در مورد پیشنهاد برگزاری نشست با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به توافق نرسیده اند.

کشورهای مخالف گفته اند، پیشنهاد نشست با رئیس جمهور روسیه، یک پیام نادرست را ارسال می‌کند.

کریسجانیس کارینس صدراعظم لتونیا گفته، اتحادیه اروپا با وصف شکست دیپلماسی در ختم درگیری ها در اوکراین، با اجلاس سران، خطر ارائۀ پاداش به روسیه را به وجود می‌آورد.

کریسجانیس کارینس صدراعظم لتونیا
کریسجانیس کارینس صدراعظم لتونیا

در اعلامیه نشست سران کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا که دیروز(۲۵ جون) نشر شد، بدون اشاره به نشست‌های سطح بالا یا برنامه ای نشست با ولادیمیر پوتین گفته شده که این اتحادیه چوکات و شرایط گفتگو با روسیه را جستجو خواهد کرد.

پس از دیدار جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه که به تاریخ ۱۶ جون در ژینو صورت گرفت، کشور های فرانسه و جرمنی پیشنهاد نشست با ولادیمیر پوتین را ارائۀ کردند. از جنوری سال ۲۰۱۴ میلادی به اینسو، این نخستین پیشنهاد نشست اتحادیه اروپا با ولادیمیر پوتین بود.

امانویل مکرون رئیس جمهور فرانسه گفته که نمی‌توان بدون گفتگو ادامه داد، باید صحبت کرد، از جمله در مورد اختلافات و این یگانه راه حل آنها ست.

اما بعد از گفتگوهای ناوقت شب گذشته در اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا در بروکسل آنگیلا مرکل صدراعظم جرمنی به خبرنگاران گفت، درباره نشست که مسکو از آن استقبال کرده، توافقی وجود ندارد.

جرمنی دارای منافع زیاد اقتصادی در روسیه دارد و می‌خواهد، پروژه پایپلاین انتقال گاز نورت ستریم دو(Nord Stream 2) که گاز روسیه را به جرمنی می‌رساند، به پایۀ اکمال برسد.

روسیه بزرگترین تأمین کننده گاز طبیعی اتحادیه اروپا محسوب می‌شود و در مسائل مرتبط با منافع ستراتیژیک اروپا، از جمله توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ میلادی قدرت‌های بزرگ جهان با ایران و درگیری‌های مسلحانه در سوریه و لیبیا، نقش اساسی دارد.

پروژه پایپلاین انتقال گاز روسیه از روسیه به جرمنی
پروژه پایپلاین انتقال گاز روسیه از روسیه به جرمنی

اما اتحادیه اروپا و روسیه در برخی موضوعات از اوکراین و بلاروس گرفته تا مسئلۀ حقوق بشر، با هم مخالفت دارند. آنها همچنان یکدیگر را به دخالت در انتخابات، پخش اطلاعات نادرست و تهدید به امنیت و ثبات در اروپای شرقی متهم می‌کنند.

پس از الحاق شبه جزیره کریمیای اوکراین توسط مسکو در مارچ سال ۲۰۱۴ میلادی و وضع تحریم‌های غرب بر روسیه، نشست‌های اتحادیه اروپا با روسیه پایان یافت.

درگیری‌ها هنوز هم در شرق اوکراین ادامه دارد- جایی که جدایی طلبان مورد حمایت روسیه در آن فعال هستند. روسیه در بهار سال گذشته با تمرکز نیروهای نظامی در سرحدات با اوکراین و شبه جزیرۀ کریمیا، زنگ خطر را به صدا در آورد.

اعلامیه نشست دیروز(۲۵ جون) سران کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا در مورد وضع تحریم‌های بیشتر بر روسیه، در صورت ادامۀ آنچه که پخش اطلاعات نادرست، حملات سایبری و تلاش برای ایجاد تفرقه در بین این اتحادیه خوانده شده، هشدار داده است.

XS
SM
MD
LG