لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۸

نگرانی کشورهای آسیای میانه از پیشروی طالبان در مرزهای شمالی افغانستان


عملیات نیروهای افغان
عملیات نیروهای افغان

حضور طالبان در مرزهای شمالی افغانستان برخی کشورهای آسیایی میانه را به اقدام‌های پیشگیرانه وا داشته است.

با آن که گفتگوهای هیئت طالبان و حکومت افغانستان در دوحه قطر جریان دارد. اما خشونت‌های مسلحانه طالبان در افغانستان افزایش یافته است.

چهارکنت در شمال افغانستان یکی از چند ولسوالی ولایت بلخ است که از یک هفته به این‌سو شاهد حمله‌های مسلحانه طالبان است.

سلیمه مزاری، ولسوال چهارکنت می‌گوید که نیروهای افغان به کمک خیزش‌های مردمی به طالبان اجازه نخواهد داد تا بر این ولسوالی تسلط پیدا کنند.

او گفت که نیاز اساسی قوت‌های افغان در جنگ با طالبان در این ولسوالی تجهیزات نظامی و حمایه هوایی است.

سلیمه افزود: "اگر نیروها به موقع از سوی قوای هوایی حمایت شود. به زودترین فرصت طالبان شکست می‌خورند."

سلیمه مزاری، ولسوال چهارکنت ولایت بلخ
سلیمه مزاری، ولسوال چهارکنت ولایت بلخ

طالبان با شدت خروج نیروهای خارجی از افغانستان، در یک ماه گذشته در ولایت‌های بلخ، بدخشان و فاریاب بر ساحه‌های مرزی با کشورهای ازبیکستان، تاجیکستان و ترکمنستان تسلط یافته اند.

کشورهای آسیای میانه هم مرز با افغانستان از وضعیت پیش آمده در این کشور نگران است و آن را تهدید بالقوه به امنیت داخلی خود عنوان کرده است.

روزنامه واشنگتن پُست به تاریخ ۹ جولای نوشت که بعد از حمله‌های پیهم طالبان بر قرارگاه‌های نیروهای افغانستان در بدخشان ۱۵۰۰ سرباز به خاک تاجیکستان فرار کردند.

این موضوع باعث ایجاد نگرانی‌های امنیتی نزد تاجیکستان شده است.

امام علی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان به تازگی دستور داده تا بیش از ۲۰ هزار نیروی مرزی این کشور در بیش از ۱۳۷۵ کیلو متر مرز مشترک با افغانستان مستقر شوند.

سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه
سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه

سرگی ولاروف، وزیر خارجه روسیه هم به تازگی گفته است حاضر به مداخله نظامی برای تامین امنیت تاجیکستان است، اما تا زمانی اقدام نخواهد کرد که جنگ در داخل مرزهای افغانستان باقی بماند.

ازبیکستان هم در یک ماه گذشته چندین بار پس از حمله‌های طالبان از عبور نیروهای افغان از بلخ به قلمرو این کشور ممانعت کرده است.

به قول مجله آنلاین دیپلومات از تاریخ ۲۴ جون امسال، مقام‌های ازبیکستانی نیز بررسی‌های امنیتی نیروهای هوایی و زمینی خود را درباره تامین امنیت ساحات مرزی این کشور با افغانستان آغاز کرده است.

یک مقام امنیتی ترکمنستان به رادیو آزادی/رادیو اروپای آزاد از جابجای سلاح‌های سبک و سنگین به شمول طیاره و هیلکوپترهای نظامی در نزدیکی شهر ماری در گذرگاه اصلی سرحدی با افغانستان خبر داده است.

در این حال، وزارت دفاع افغانستان هم طالبان را تهدیدی برای امنیت منطقه می‌داند.

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع به رادیو آزادی گفت که طالبان به کمک تروریستان بین‌المللی دست به اقدامات علیه امنیت افغانستان و کشورهای منطقه می‌زند.

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

او بیشتر گفت: "طالبان هم تهدید برای امنیت افغانستان هستند و هم تهدید برای امنیت منطقه اند. در میان طالبان تروریستان بین‌المللی حضور دارند و عملاً می‌جنگند."

با این حال گروه طالبان گفته که برای کشورهای آسیایی میانه تهدید شمرده نمی‌شود.

ذبیح‌الله مجاهد، یک سخنگوی این گروه به رادیو آزادی گفت که سیاست مداران دولت‌های آسیایی مرکزی نباید نگران حضور طالبان در ساحات مرزی شمال افغانستان باشند.

مجاهد گفت که برای رفع این نگرانی‌ها یک هیئت نیز برای گفتگو با مقام‌های ترکمنستان به این کشور فرستاده شده است.

او افزود: "از سوی ما به آن‌ها اطمینان داده شده است. ما نزد آن‌ها هیئت فرستادیم و هم اکنون نیز یک هیئت ما با ترکمنستان در حال گفتگو است تا به آن‌ها اطمینان خاطر داده شود."

طالبان همچنین ادعا کرده‌اند که با مقام‌های امنیتی سرحدی کشورهای آسیایی میانه هم مرز با افغانستان در تماس هستند.

این در حالیست که وزارت دفاع افغانستان گفته به زودی ساحات مرزی شمال را از وجود طالبان پاکسازی می‌کند.

فواد امان، معاون سخنگوی این وزارت افزود که طرح راه اندازی عملیات سرکوب طالبان و تصرف دوباره ساحات مرزی در شمال کشور آماده شده و به زودی عملی می‌شود.

XS
SM
MD
LG