لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۳

تشدید نبردها در افغانستان؛ صدها هزار خانواده آواره شده‌اند


آواره‌گان نبردهای اخیر در کابل
آواره‌گان نبردهای اخیر در کابل

شدت خشونت‌ها و جنگ‌های اخیر در افغانستان صدها هزار تن را به ترک خانه‌ها و مناطق اصلی شان مجبور کرده است.

این آوارگان در مرکزهای شماری از ولایت‌های افغانستان به شمول، کابل، بلخ، هرات و کندهار در شرایط بسیار رقت‌بار بسر می‌برند.

وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان می‌گوید که یک ادارۀ پالیسی‌ساز و هماهنگ کننده است و از بودجۀ دولت برای توزیع به بیجا شدگان چیزی در اختیار ندارد.

محمد رضا بایر، معاون سخنگوی این وزارت دیروز (دوشنبه، ۹ اگست) به رادیو آزادی گفت: "در ۱۵ روز اخیر حدود ۵،۳۰۰ خانواده و در مجموع از آغاز سال ۱۴۰۰ تا اکنون، یعنی در پنج ماه گذشته حدود ۵۷ هزار خانواده محلات اصلی‌شان را ترک کرده و بی جا شده‌اند. بیشتر این بیجا شده‌ها هم در ولایات کندز، ننگرهار، کندهار و هلمند هستند."

آواره‌گان نبردهای کندز و تخار در کابل
آواره‌گان نبردهای کندز و تخار در کابل

خبرنگار رادیو آزادی در کابل می‌گوید، تعدادی از آواره‌گانی که به کابل پناه آورده اند، در منطقۀ سرای شمالی، سایر مناطق شهر و منازل اقارب و دوستان‌شان جابجا شده‌اند، در حالت رقت‌بار بسر برده و به کمک‌های عاجل نیاز دارند.

خبرنگار رادیو آزادی افزود: "در کل تا حال معلوم نیست که به چی تعداد از خانواده‌ها به کابل بیجا شده‌اند، اما دیده می‌شود که شمار زیاد از این خانواده‌ها که در اثر جنگ‌های اخیر از ولایات شمالی بیجا شده‌اند، به کابل آمده‌اند."

نصیب‌الله داوری یکی از بیجاشدگان درگیری‌های اخیر که از هلمند به کابل آواره شده به رادیو آزادی گفت: "در جنگ‌های اخیر، خصوصاً در جنگ لشکرگاه، به لک‌ها فامیل صدمه دیدند. صدمۀ جانی، مالی و شکنجۀ روانی دیدند. وضعیت بسیار وخیم است، همۀ مردم صدمه دیده و بیجا شده‌اند، شخصاً با فامیلم با یک جوره کالا توانسیم از منطقه بر آییم."

وضعیت بیجا شدگان تنها در شهر کابل رقت‌بار نیست؛ در ولایت‌های کندز، ننگرهار، کندهار، هلمند،کنر و سایر مناطق افغانستان نیز آن‌ها با دشواری‌های زیاد، شب روز شان را سپری می‌کنند.

نبرد میان نیروهای افغان و طالبان در هلمند
نبرد میان نیروهای افغان و طالبان در هلمند

محبوبه که در نتیجۀ جنگ‌های اخیر در کنر خانه و کاشانه‌اش را رها کرده و آواره شده است، می‌گوید: "شوهران ما کشته شدند، اطفال ما گرسنه اند، پول نداریم، سرپرست نداریم، همه بیوه هستیم."

امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهور افغانستان، دیروز در توییتر خود از اداره‌های کمک کننده به شمول سازمان ملل متحد خواسته که برای کمک به این آواره‌گان، از تلاش‌های حکومت افغانستان حمایت کنند.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد "یونیسف" نیز از افزایش سریع موارد نقض حقوق کودکان در افغانستان ابراز نگرانی کرده، دیروز در اعلامیه‌ای گفت که در نتیجۀ خشونت‌های اخیر در ۷۲ ساعت گذشته تنها در ولایت کندهار ۲۰ کودک کشته و ۱۳۰ کودک دیگر زخمی شده‌اند.

به گفته این اداره، طی همین مدت در ولایت پکتیا نیز ۵ کودک کشته و ۳ کودک دیگر جراحت برداشته اند.

یونیسف همچنان از کشته شدن ۲ طفل و زخمی شدن ۳ طفل دیگر در ولایت خوست خبر داده و گفته است که کودکان افغانستان به صلح نیاز دارند و از آن‌ها باید محافظت شود.

کودکان زخم برداشته در نتیجه انفجار بمب در کندهار
کودکان زخم برداشته در نتیجه انفجار بمب در کندهار

مارتین گریفتس، هماهنگ کنندۀ امور بشری و کمک‌های اضطراری سازمان ملل متحد نیز دیروز (دوشنبه، ۹ اگست) در یک اعلامیه با ابراز نگرانی در مورد وضعیت رو به وخامت در افغانستان، خواستار آتش‌بس فوری در این کشور شده است.

در حالیکه در جریان کمتر از یک هفته جنگجویان طالبان کنترول شماری از مرکزهای ولایت‌های افغانستان به شمول شهرهای ایبک، سرپل، تالقان، زرنج، شبرغان و بخش‌های از کندز را در دست گرفته اند، دیروز یک هیئت عالی‌رتبۀ حکومت افغانستان که عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی در راس آن قرار دارد، به شهر دوحه پایتخت قطر رفته، تا با نمایندگان سیاسی طالبان در مورد وضعیت جاری در افغانستان، گفتگو کند.

XS
SM
MD
LG