لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۹

سقوط ولایت هرات به دست طالبان؛ رسانه‌ها نشرات‌شان را متوقف کرده‌اند


آرشیف، یکی از رسانه‌های دیداری در هرات.
آرشیف، یکی از رسانه‌های دیداری در هرات.

با سقوط ولایت هرات به دست طالبان، مسئولان رسانه‌ها نشرات‌شان را متوقف کرده‌اند. آنان مشخص نبودن سیاست نشراتی طالبان و نگرانی از امنیت همکاران‌شان را از دلایل عمده توقف فعالیت رسانه‌ها می‌دانند.

با سقوط ولایت‌های هرات، فراه، غور و بادغیس، چهار ولایت غربی افغانستان به‌دست طالبان، فعالیت رسانه‌ها به‌گونه کامل متوقف شده.

مقصود احراری، مدیر مسئول یک تلویزیون محلی هرات، از ترس تهدیدات امنیتی نشراتش را متوقف کرده.

او از سرگیری فعالیت رسانه‌ای را مشروط بر واضح شدن عملکرد طالبان در قبال رسانه‌ها می‌داند.

آرشیف، یکی از رسانه‌های دیداری در هرات
آرشیف، یکی از رسانه‌های دیداری در هرات

آقای احراری می‌گوید: ما"هنوز مطمئن نیستیم که امنیت جانی و نهاد رسانه‌ ما تأمین باشد. ترس ما این است که گروه‌هایی بر ما حمله کنند."

عبدالله سلجوقی، مدیر مسئول رادیو و تلویزیون معراج در هرات، تاکید دارد که فعالیت همکاران زن و همچنین آزادی بیان، دو دلیل عمده برای از سرگیری فعالیت رسانه‌ای است.

"او می‌گوید: به‌دلیل این‌که ما تا هنوز، موضع مشخصی از طرف طالبان دریافت نکرده‌ایم که در برابر فعالیت رسانه‌ها و به خصوص این‌که ما کارمندان زن داریم و در آنجا فعالیت می‌کنند و ما آهنگ‌های متفاوت موسیقی مرد و زن پخش می‌کنیم و این آهنگ‌ها در‌ دوره پیشین طالبان چنین چیزهای ممنوع بود."

آمار نهاد نی یا پشتیبان رسانه‌های آزاد در غرب افغانستان نشان می‌دهد که تا قبل از سقوط هرات به‌دست طالبان ۲۰ تلویزیون، ۲۲ رادیو و ۱۰ رسانه چاپی در این ولایت فعالیت داشت، اما حالا فعالیت این رسانه‌ها متوقف شده است.

حامد مومن، مسئول نهاد نی در غرب افغانستان، می‌گوید که پس از موضعگیری طالبان در قبال محتوای رسانه‌ها، جامعه رسانه‌ای در مورد فعالیت ‌و یا عدم فعالیت‌شان تصمیم‌‌گیری خواهند کرد.

آقای مومن گفت: "توقف فعالیت رسانه‌ها، به‌دلیل جنگ بوده و پالیسی طالبان هنوز نسبت به رسانه‌ها مشخص نیست. به‌خاطر این‌که مورد خشونت از طرف طالبان قرار نگیرند، رسانه‌ها فعلا مسدود است تا ببینیم که موقف طالبان در قبال نشرات رسانه‌ی چیست و بعدا با جامعه رسانه‌ای صحبت می‌شود که چگونه فعالیت خود را شروع کنند."

ذبیح‌الله مجاهد، یکی از سخنگویان گروه طالبان می‌گوید که آنان از فعالیت رسانه‌ها در چارچوب شریعت اسلامی و پایبندی به بی‌طرفی حمایت می‌کنند.

آقای مجاهد می‌گوید: "ما فقط می‌خواهیم که از ارزش‌های اسلامی خلاف‌ورزی صورت نگیرد. طبق ارزش‌های اسلامی باید نشرات آغاز بشود. دوم باید منافع ملی بسیار مهم است و ثبات افغانستان‌. از تعصبات قومی جلوگیری شود که به خیر کشور ما نیست. سوم رسانه‌ها باید بی‌طرفی خود را حفظ کنند و تمام گزارش‌‌های خود را بدهند، اما در نشرات خود بی‌طرفی را حفظ بکنند."

در دوران حاکمیت طالبان در نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی، تنها رادیو «صدای شریعت» به‌هدف تبلیغ دیدگاه طالبان در افغانستان فعالیت داشت. اما با سقوط رژیم طالبان توسط ائتلاف جهانی به رهبری ایالات متحده امریکا، فصل تازه برای آغاز فعالیت رسانه‌ها باز شد.

مالکان رسانه‌های آزاد در غرب افغانستان می‌گویند که با تسلط طالبان، دست‌آوردهای آزادی بیان و رسانه‌های آزاد در خطر جدی از بین رفتن قرار دارد و جامعه جهانی نباید رسانه‌ها‌ی آزاد را تنها بگذارد.

XS
SM
MD
LG