لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۸

مسئولان: مراکز ترک اعتیاد در غرب افغانستان با کمبود مواد غذایی روبرو اند


آرشیف، شماری از معتادان مواد مخدر در یکی از مراکز ترک اعتیاد
آرشیف، شماری از معتادان مواد مخدر در یکی از مراکز ترک اعتیاد

هم‌زمان با افتادن کنترل اکثریت ولایت‌های افغانستان به‌دست طالبان، حضور معتادان مواد مخدر در مکان‌های عمومی کمتر شده، اما اکثریت آنان بدور از چشم مردم به‌گونه مخفی مواد مخدر دریافت کرده و از آن استفاده می‌کنند.

خلیل کاظمی مسئول مراکز ترک اعتیاد ولایت نیمروز می‌گوید، هرچند حضور معتادان در شهر کمتر است، اما ارایه خدمات و تداوی برای معتادان مرد، زن و اطفال در این مراکز از سر گرفته شده: "شفاخانه‌های ما و هم‌چنان تداوی سراپا، شفاخانه‌های تداوی ترک اعتیاد زنان و اطفال فعال اند. البته تغییراتی که به وجود آمده از این قرار است که تعداد معتادان بی سرپناه کمتر شده. مشکلاتی که وجود دارد، عبارت از مشکلات اداری و مالی می‌باشد."

هرچند از آغاز سال ۲۰۲۱ میلادی کمک‌های مالی خارجی در بخش تداوی اعتیاد هشتاد درصد کاهش یافته بود، اما حال با خروج اکثریت نهادهای کمک کننده و موسسات خیریه از افغانستان، این نگرانی وجود دارد که کمک‌های مالی در این بخش کاملاً قطع خواهد شد.

نصیر احمد هبت مسئول کلینیک یک‌ صد بستر ترک اعتیاد فراه به رادیو آزادی گفت، در کنار کمبود مواد غذایی، دو ماه شده که کارمندان مراکز ترک اعتیاد معاش ماهوار شان را دریافت نکرده اند و با مشکلات جدی مالی روبه‌رو اند.

او افزود: "مشکل ما فعلاً کمبود مواد غذایی به‌دلیل مسدود بودن بانک‌ها و عدم‌ پرداخت دو ماه معاش کارمندان است. تعداد مریض‌های که ضرورت اشد به تداوی دارند، در مرحله دیتاکس، شامل تداوی اند و خدمات به صورت نورمال ارایه می‌شود."

یک مرکز درمان افراد معتاد به مواد مخدر در ولایت هرات
یک مرکز درمان افراد معتاد به مواد مخدر در ولایت هرات

به اساس معلومات ریاست کاهش تقاضا به مواد مخدر وزارت صحت عامه، یک معتاد در جریان (۴۵) روز تداوی، بیست هزار افغانی مصرف دارد و در یک سال در بیش از هشتاد مرکز ترک اعتیاد در افغانستان، بیش از چهل هزار معتاد تداوی می‌شوند.

زمری حسین آمر برنامه ملی کاهش تقاضای ریاست صحت عامه هرات می‌گوید، شرکت‌های قراردادی نگران پرداخت نشدن پول شان اند، از همین رو برخی آنان تهیه مواد غذایی به مراکز ترک اعتیاد را متوقف کرده اند: "یک نگرانی که نزد قراردادی های مواد غذایی وجود دارد، این است که پول آنان را کی پرداخت می‌کند. از همین خاطر تعداد زیادی مریضان را بستری کرده نمی‌توانیم و تعداد مریضان داخل بستر کمتر از حد گنجایش شفاخانه است. دلیل آن کمبود مواد غذایی است و مشکل دیگری وجود ندارد و کارمندان به وظایف خود حاضر اند."

این در حالیست که به اساس گزارش تازه سازمان ملل متحد، تعداد معتادان مواد مخدر در افغانستان و جهان به سرعت در حال افزایش است و مقام‌های طالبان در تازه ترین واکنش گفته اند که موفقیت مبارزه با مواد مخدر در افغانستان وابسته به دوام کمک‌های خارجی خواهد بود.

XS
SM
MD
LG