لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۸

تقاضای کمک عاجل از سوی سازمان ملل متحد به میلیونها دهقان افغان


نشان سازمان ملل متحد
نشان سازمان ملل متحد

سازمان ملل متحد روز شنبه (۶ سنبله)‌ کمک عاجل را به میلیون‌ها دهقان افغان تقاضا کرده است.

سازمان ملل متحد روز شنبه (۲۸ اگست) خواهان کمک عاجل به تقریباً هفت میلیون دهقان کشور جنگ زده افغانستان شده که اکنون به تهدید شدید خشک‌سالی هم روبه‌رو می‌باشند.

افغانستان که اکنون تحت تصرف طالبان قرار دارد بخاطر شیوع ویروس کرونا هم به مشکل رو بروست که فعالیت دهقانان و شبکه زراعت را محدود ساخته است.

دهقانان افغان بخاطر خشک سالی از همه بیشتر متاثر شده اند و در جمله ۱۴ میلیون نفر می‌باشند که در این کشور امنیت غذایی ندارند. به

موسسه مواد غذایی و زراعتی سازمان ملل متحد گفته است که دهقانان افغان بخاطر خشک سالی از همه بیشتر متاثر شده اند و در جمله ۱۴ میلیون نفر می‌باشند که در این کشور امنیت غذایی ندارند. به گفته ملل متحد از هر سه افغان یک نفر آنها عملاً با قلت مواد خوراکی رو‌به‌رو می‌باشند و به کمک عاجل بشری نیاز دارند.

کو دانگ یو رئیس موسسه مواد غذایی و زراعتی سازمان ملل متحد در یک اعلامیه گفته است که در هفته‌ها و ماه های بعد کمک‌های عاجل زراعتی کلید جلوگیری از بد شدن وضیعت در مناطق بزرگ روستایی افغانستان می‌باشد.

آرشیف
آرشیف

در سه سال گذشته این دومین خشکسالی در افغانستان است و سازمان ملل متحد می‌گوید از ماه اکتوبر به بعد شاید تمام ذخیره آرد گندم در افغانستان به مصرف برسد.

به گفته کو این عمل می‌تواند عدم امنیت غذایی را بیشتر بسازد و سبب بی‌ثباتی دیگر در این کشور شود.

به گفته این موسسه آنها برای عملی کردن برنامه مبارزه با عواقب خشکسالی در افغانستان ۱۸ میلیون دالر کمبود مالی دارند.

موسسه مواد غذایی و زراعتی ملل متحد امیدوار است به ۲۵۰ هزار خانواده که یک عشاریه پنج میلیون نفر می‌شوند در فصل زمستان گندم کمک کند. اماکمبود کمک مالی چنین معنی دارد که تنها ۱۱۰ هزار خانواده این کمک‌ها را بدست خواهند آورد.

سازمان ملل متحد در همین هفته هشدار داده بود که کمبود کمک مواد خوراکی می‌تواند افغانستان را به‌سمت یک فاجعه بشری سوق دهد.

تقاضای کمک عاجل به دهقانان افغانستان در یک زمانی صورت میگیرد که موسسات خیریه ترس دارند با آمدن طالبان در راه انتقال کمک‌های بشری و فعالیت کارمندان آنها محدودیت ایجاد خواهد شد.

سازمان ملل متحد در همین هفته هشدار داده بود که کمبود کمک مواد خوراکی می‌تواند افغانستان را به‌سمت یک فاجعه بشری سوق دهد.

یک روز قبل از این موسسات خیریه ملل متحد از جمله برنامه غذایی و سازمان صحی جهان از طالبان خواستند که یک دهلیز هوایی را برای رساندن کمک‌های بشری به افغانستان باز کنند.

این موسسات گفتند آنها نمی‌دانند که بعد از ۳۱ اگست میدان هوایی کابل فعال خواهد بود و یا خیر ولی آنها خواسته اند که میدان‌های هوایی دیگر در شهرهای نزدیک کابل همچنان کندهار و مزارشریف برای انتقال هوایی کمک‌های بشری باز شوند.

XS
SM
MD
LG