لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۹

واشنگتن پُست: نیروهای امریکایی پس از بیست سال جنگ افغانستان را ترک کردند


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان

پایان حضور نظامی ایالات متحده امریکا پس از دو دهه در افغانستان، سرخط بسیاری از روزنامه های جهان را تشکیل می دهد.

  • واشنگتن پُست

روزنامۀ واشنگتن پُست در شماره اخیرش نوشته که نیروهای امریکایی پس از دو هفته هرج ومرج و بیست سال جنگ بلاخره افغانستان را ترک کردند.

به باور این روزنامه، زمانی که آخرین سرباز امریکایی قبل از نیمه شب دوشنبه افغانستان را ترک کرد، امریکا کشوری را پشت سر گذاشت که از نظر ظاهری تفاوت زیادی از هفته@های قبل دارد.

در ادامه می‌خوانیم که دولت مورد حمایت ایالات متحده دیگر در افغانستان وجود ندارد، بانک‌ها و مغازه‌ها مسدود اند، ترس عمیق سراسر کشور را فرا گرفته و برخی از مردم برای اینکه نتوانستند افغانستان را ترک کنند ناامید شدند.

  • هیل

روزنامۀ امریکایی هیل نوشته که آیا میتوان بر امریکا پس از این باور کرد؟

روزنامه در ادامه نوشته که با خاتمه حضور نظامی ایالات متحده امریکا در افغانستان، بسیار مهم است که امریکا باید خسارات بجای مانده در افغانستان را ارزیابی کند.

در ادامه می‌خوانیم که امریکا در کنار فکر کردن در مورد تلفات سرباران امریکایی در افغانستان و مصارف انجام شده در آن کشور، باید در مورد نحوه تغییر روابط خود با جهان هم غور کند.

هیل به نقل از نوربرت روتگت رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان جرمنی نوشته که گفته است، خروج زودهنگام نیروهای امریکایی از افغانستان یک اشتباه جدی و گسترده حکومت فعلی آن کشور بوده.

اما جوبایدن رئیس جمهور امریکا چندین بار از تصمیم‌اش برای خروج نیروهای امریکایی از افغانستان دفاع کرد.

  • اندیپندنت

روزنامۀ اندیپندنت چاپ بریتانیا نوشته که جوبایدن رئیس جمهور امریکا گفته که طالبان را براساس عملکرد شان مورد قضاوت قرار خواهد داد.

در ادامه می‌خوانیم که بایدن هر آن چیزی را که در افغانستان حالا اتفاق افتاده نتیجه توافقنامۀ میخواند که میان اداره دونالد ترمپ رئیس جمهور پیشین امریکا و طالبان در دوحۀ قطر امضاء شد اما اندیپندنت نوشته که آیا بایدن به مردم امریکا گفته که برخی از خطرناک ترین تروریست‌های جهان که در حملات یازدهم سپتمبر ۲۰۰۱ امریکا دست داشتند و بعدآً در زندان گوانتانامو نگهداری می شدند در حال حاضر در کابل نماز می خوانند.

نماز جمعه گذشته در کابل به امامت خلیل حقانی اجراء شد که به نوشته این روزنامه، براساس اطلاعات منتشر شده از سوی دولت امریکا، حقانی به نیابت از القاعده کار کرده.

روزنامۀ اندیپندنت این پرسش را مطرح کرده که چرا باید مردم افغانستن بدون مشوره یا شرکت در انتخابات، به باور نویسنده تصمیم امریکا را برای واگذاری همۀ قدرت به طالبان بپذیرند؟

اما جوبایدن رئیس جمهور امریکا در نخستین سخنرانی خود پس از ورود طالبان به کابل گفت که رهبران افغان کشورشان را ترک کردند و نیروهای امریکایی نمی‌توانند در نبردی شامل شوند که به گفتۀ او نیروهای افغان تمایل به جنگیدن آنرا نداشتند.

XS
SM
MD
LG