لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۲

تهران تحریم‌های جدید واشنگتن بر شماری از مقام‌های این‌کشور را رد کرد


پرچم ایران
پرچم ایران

تهران تحریم‌های جدید واشنگتن بر تعدادی از مقامات استخباراتی این‌کشور را رد کرد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران گفته که واشنگتن باید بفهمد که چاره‌ای جز ترک اعتیاد به وضع تحریم‌ها ندارد."

حکومت ایران با رد تحریم‌های جدید ایالات متحدۀ امریکا بر چهار مقام استخباراتی این‌کشور گوید، این اقدام نشان دهنده"اعتیاد واشنگتن به وضع تحریم‌ها" است.

وزارت خزانه‌داری امریکا دیروز(جمعه، ۱۲ سنبله) اعلام کرد که ایالات متحده بر چهار مقام استخباراتی ایران، به دلیل نقش آنها در تلاش اختطاف یک شهروند امریکایی ایرانی‌الاصل که از او نام گرفته نشده، تحریم وضع می‌کند.

به گفته این وزارت، این مقامات استخباراتی، در سالجاری نقشۀ ربودن این شهروند امریکایی را از نیویارک، برای خاموش ساختن انتقادات او از رژیم ایران، طراحی کرده بودند.

به نوشته خبر گزاری دی. پی. ای. جرمنی واشنگتن، علیرضا شاهروقی فراهانی یک مقام ارشد استخبارات ایران را متهم به نظارت از طرحی می‌کند که شامل استخدام کارآگاه خصوصی برای تعقیب قربانیان، گزینه‌های آدم ربایی توسط"قایق‌های تیزرفتار، به سبک نظامی" از نیویورک و انتقال به ونیزویلا" بوده است.

به نوشتۀ خبر گزاری دی. پی. ای، وزارت خزانه داری ادعا کرده که این افراد وظیفه داشتند که مخالفان رژیم ایران را در ایالات متحدۀ امریکا، بریتانیا، کانادا و امارات متحده عربی هدف قرار دهند.

به اساس تحریم‌های جدید این وزارت، همۀ دارایی‌های این افراد منجمد و هرنوع معاملات افراد و شرکت‌های امریکایی با آنها ممنوع شده است.

اما وزارت امور خارجۀ ایران امروز از طریق تویتر به نقل از سعید خطیب زاده سخنگوی این وزارت نوشته که "حامیان و تجارت پیشه گان تحریم‌ها که جعبه وسایل تحریم‌هایشان را به دلیل حداکثر مقاومت ایران خالی می‌بینند، اکنون برای زنده نگهداشتن تحریم‌ها به سناریوهای هالیوودی متوسل می‌شوند."

آقای خطیب‌زاده گفته"واشنگتن باید بفهمد که چاره‌ای جز ترک اعتیاد به وضع تحریم‌ها و احترام به ایران ندارد."

تنش‌ها بین واشنگتن و ایران بعد از آن افزایش یافت که دونالد ترمپ رئیس جمهور سابق امریکا در سال ۱۸۲۰ از توافقنامۀ هسته‌ای ۲۰۱۵ میلادی قدرت‌های بزرگ جهان با ایران بیرون شد و تحریم‌های شدید را دوباره بر تهران، وضع کرد.

با بیرون شدن واشنگتن از این توافقنامه، ایران با تخطی از آن به فعالیت‌های هسته‌ای ادامه داد و آزمایش تولید فلز یورانیوم را که از آن می‌توان در ساختن اسلحۀ هسته‌ای استفاده نمود، آغاز کرد.

تلاش‌های کشورهای که تا هنوز در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام با ایران باقی مانده اند، برای حفظ این توافقنامه ادامه دارد.

تاکنون شش دور از مذاکرات در ویانا پایتخت اتریش برای احیای برجام، با حضور کشورهای روسیه، بریتانیا، فرانسه، جرمنی و چین که در توافقنامه باقی مانده اند، انجام شده است.

کریستوفر برگر، سخنگوی وزارت خارجه جرمنی در هفتۀ جاری در یک نشست خبری در برلین گفت نک۰۹۰۱۲۶): ("ما جداً از ایران می خواهیم که در اسرع وقت به طور سازنده پای میز مذاکره برگردد. ما آماده انجام این کار هستیم، اما دریچۀ زمانی به‌طور نامحدود باز نخواهد بود ."

ایالات متحدۀ امریکا در این مذاکرات بطور غیرمستقیم حضور دارد. دیپلومات‌های اروپایی نقش میانجی را بین هیئت‌های ایران و ایالات متحده، ایفا می‌کنند.

ادارۀ جوبایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا گفته که می‌خواهد به این توافقنامه بازگردد، مشروط بر آنکه ایران به تعهداتش بطور کامل عمل کند.

XS
SM
MD
LG