لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۸

کارمندان دولت خواستار پرداخت معاشات شان از طالبان شدند


وزارت مالیه افغانستان
وزارت مالیه افغانستان

داوود کارمند وزارت معارف است. او می‌گوید تاخیر در پرداخت معاشاتش او را با مشکلات بیش از حد اقتصادی روبرو کرده است.

او که با حقوق کارمندی خانواده هشت نفری خود را سرپرستی می‌کند می‌گوید قبل از روی کار آمدن طالبان، حقوق ماهیانه را قبل از پایان ماه دریافت می‌کرد، اما حالا با گذشت حدود بیست روز، از پرداخت حقوقش خبری نیست.

او گفت: "من در کنار اینکه یک خانواده ۸ نفری را سرپرستی می‌کنم و مسئولیت تهیه نان و آب‌شان بدوش من است، ماهانه هشت هزار افغانی کرایه خانه می‌پردازم، اما در این ماه که معاش نگرفته‌ام زیاد با مشکلات اقتصادی روبه‌رو شده‌ام مواد غذایی هم ندارم."

داوود از طالبان خواست که برای پرداخت معاشات کارمندان اقدام کنند و کارمندان دولت را از بیچارگی و وضعیت بد اقتصادی نجات بدهند.

این تنها داوود نیست که با چنین مشکلاتی روبه‌رو شده است، بلکه هزارها کارمند دیگر هم مانند او چشم به راه پرداخت معاشات خود هستند.

آنها می‌گویند که از یک سو قیمت مواد اولیه افزایش یافته و از سوی دیگر پول برای مخارج روزمره‌شان در دست ندارند.

شماری از این کارمندان می‌گویند محدود بودن فعالیت بانک‌ها نیز آنان را دچار مشکل کرده است، چرا که در حال حاضر نمی‌توانند بیش از ۲۰ هزار افغانی یا ۲۰۰ دالر بیشتر از اندوخته بانکی خود بردارند.

در همین حال وزارت مالیه گفته که تلاش‌ها برای پرداخت معاشات برخی وزارت‌خانه‌ها روی دست گرفته شده است.

تمیم حیدری آمر نشرات وزارت مالیه به رادیو آزادی گفت که کمیسیون مالی و اقتصادی نامه‌ای به کابل بانک فرستاده است: "روی این مسئله عملاً کار جریان دارد تا به زودی معاشات کارمندان برخی وزارتخانه‌ها را که در اولویت قرار دارند، پرداخته شود. روی پرداخت معاشات کارمندان دیگر وزارت‌ها کار جریان دارد."

به گفته آقای حیدری، وزارتخانه‌های معارف، تحصیلات عالی، مالیه، زراعت و صحت عامه از وزارت‌هایی هستند که در اولویت قرار دارند.

وی گفت که پرداخت معاشات کارمندان این وزارتخانه‌ها بستگی به روند کاری بانک دارد، اما ابراز امیدواری کرد که حقوق آنان تا هفته آینده پرداخت شود.

این در حالی است که پس از ورود طالبان در ۲۴ ماه اسد به کابل، معاشات کارمندان دولت معطل قرار داده شد و این امر آنان را با مشکلات اقتصادی روبه‌رو کرد.

XS
SM
MD
LG