لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۷

عذرخواهی رئیس جمهور برکنار شدۀ افغانستان از مردم این کشور


محمداشرف غنی، رئیس جمهور برکنار شدۀ افغانستان
محمداشرف غنی، رئیس جمهور برکنار شدۀ افغانستان

محمداشرف غنی، رئیس جمهور برکنار شدۀ افغانستان از مردم این کشور عذرخواهی کرد که حکومت او بدون دستیابی به صلح پایان یافت.

رئیس جمهور برکنار شدۀ افغانستان پس از حدود ۲۰ روز غیابت، بار دیگر در مورد موضوعات مربوط به خروج خود از افغانستان، صحبت کرده است.

محمداشرف غنی روز چهارشنبه در اعلامیه‌ای طولانی در حساب توئیتر خود با اشاره به چند موضوع این ادعا را کاملاً بی‌اساس و نادرست خوانده که او میلیون‌ها دالر را با خود برده است.

آقای غنی گفته که سازمان ملل متحد یا هر نهاد مستقل دیگر باید این موضوع را بررسی کند.

به گفتۀ محمداشرف غنی، دارایی‌های او و همسرش به طور رسمی ثبت شده و از هرگونه تحقیقات سازمان ملل متحد یا هر نهاد مستقل دیگر استقبال می‌کند.

رئیس جمهور برکنار شده‌ای افغانستان فساد را آفتی خوانده که از سالها بر افغانستان سایه افگنده بود و هدف اصلی او به حیث رئیس جمهور مبارزه با آن بود.

به گفته آقای غنی، اما او فاجعه‌ای را به ارث برده بود که به راحتی و به سرعت از بین نمی‌رود.

زمانیکه محمداشرف غنی در ۱۵ اگست افغانستان را ترک کرد، ابتدا رسانه‌های روسی گزارش دادند، سپس گزارش‌ها و شایعات در مورد فرار رئیس جمهور افغانستان با ده‌ها میلیون دالر، نشر شد.

آنتونی بلینکن امور خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا شب گذشته(۸ اگست) در مصاحبه با طلوع نیوز در پاسخ به سوال در مورد خارج شدن آقای غنی از افغانستان با میلیون‌ها دالر پول نقد، گفت.

آنتونی بلینکن امور خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا
آنتونی بلینکن امور خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا

آقای بلینکن گفت: "در این مورد چیزی نمی‌دانم. چیزی که می‌دانم این‌ست که او کشور را ترک کرد و در مدت زمان بسیار کوتاه، نیروی‌های امنیتی به حیث یک نهاد و حکومت هم سقوط کرد."

بلینکن همچنان گفت که آقای غنی یک شب قبل از ترک افغانستان با او تلیفونی صحبت کرده و گفته بود که تا مرگ از افغانستان خارج نمی‌شود.

آنتونی بلینکن گفت، او نمی‌دانست که اشرف غنی کشور را ترک می‌کند و ایالات متحده این امر را تسهیل نکرده است.

اما رئیس جمهور برکنار شده افغانستان روز گذشته، تاکید کرد که به توصیه تیم امنیتی ارگ ریاست جمهوری کشورش را ترک کرده، زیرا نمی‌خواست مانند دهۀ ۱۹۹۰ میلادی جنگ‌های کوچه به کوچه آغاز شود.

محمداشرف غنی افزوده که ترک کابل سخت‌ترین تصمیم زندگی او بود و متقاعد شده بود که این تنها راه خاموش نگهداشتن صدای اسلحه و حفظ امنیت کابل با شش میلیون باشندۀ آنست. او شب ۱۸ اگست نیز در اعلامیه‌ای این را گفته بود.

له افغانستانه د وتلي ولسمشر غني پيغام
please wait

No media source currently available

0:00 0:09:23 0:00

در اعلامیۀ دیروز، محمداشرف غنی ابراز تاسف کرده گفته که مانند برخی از رهبران سابق افغانستان، او نیز در تحقق رویاهایش برای تامین صلح و رفاه در افغانستان ناکام ماند و از مردم خود عذرخواهی می‌کند که نتوانست کار را به گونه‌ای دیگر به پایان برساند.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا شب گذشته در پاسخ به این سوال که آیا محمد اشرف غنی یک مانع در برابر صلح بود، چنین گفت: "در حال حاضر من علاقه‌ای به مرور گذشته ندارم. وقت کافی برای بررسی ۲۰ سال گذشته وجود دارد. زیرا آنچه در چند ماه گذشته اتفاق افتاد، مجموعه‌ای از مسائلی است که در ۲۰ سال گذشته اتفاق افتاده است."

آقای بلینکن گفت، در حال حاضر اقدامات طالبان را نظارت می‌کنند، اما ایالات متحده به مردم افغانستان متعهد است و به حمایت سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی از آنها ادامه می‌دهد.

طالبان به تاریخ ۱۵ اگست کنترول شهر کابل را در دست گرفتند و به اساس گزارش ها، محمد اشرف غنی همراه شماری از نزدیکانش به شمول حمدالله محب مشاور امنیت ملی و فضل محمود فضلی رئیس ادارۀ امور ریاست جمهوری، افغانستان را ترک کردند.

از آن به بعد، بسیاری از افغان‌ها آقای غنی را مسئول سقوط افغانستان می‌دانند، اما شماری دیگر هم از کارهای او ستایش می‌کنند.

XS
SM
MD
LG